Wycieczki

miejscapamieci

W Warszawie miało miejsce wiele tragicznych wydarzeń, które dzisiaj są upamiętniane za pomocą pomników, tablic czy muzeów. W stolicy można organizować niezliczoną ilość wycieczek po miejscach pamięci. Nasza klasa osiemnastego kwietnia odwiedziła tylko trzy z nich.

Wycieczki

widoki na wyzwolenie

Dnia 13.02.2018r. klasa IB uczestniczyła w zajęciach z cyklu prowadzonego przez Muzeum Narodowe. Tematem minionego spotkania było Widoki na wyzwolenie - na styku sztuki i idei. 
Cała lekcja muzealna została wykorzystana na omówienie zagadnienia patriotyzmu w sztuce malarskiej od czasu III rozbioru Rzeczpospolitej Obojga Narodów,począwszy od Jana Matejki, który to rozpoczął wyżej wymieniony temat i przekazał swoje poglądy uczniom, do których to należeli między innymi Stanisław Wyspiański i Jacek Malczewski.
Spotkanie płynnie lawirowało wśród dziejów polskiego malarstwa patriotycznego. Prowadzący zręcznie przechodzili do kolejnych kwestii, co podtrzymywało istotę ich ciągłości i nierozerwalności w historii. Swoją ciekawością i strukturą nie pozwalało na ani na chwilę odejścia myślami od rozważanych zagadnień.
Omówionym zagadnieniom romantyzmu (bo w tym duchu tworzył Matejko), Młodej Polski i Polski XX wieku w sztuce i literaturze, oprócz obrazom takim jak Pałuby na Plantach tańczące Wyspiańskiego, czy Autobus Wojciecha Linke, towarzyszyły inscenizacje, wykonywane przez prowadzących spotkanie. Warto zaznaczyć, że swoje kwestie znali na pamięć, wykazywali się perfekcyjną dykcją i intonacją, więc nie będzie zdziwieniem, gdy zaznaczę, że na co dzień pracują oni jako aktorzy teatralni. Na pozytyw wychylało się także zaangażowanie uczniów w niektóre z tych inscenizacji, by i oni mogli wczuć się lepiej w role chociażby Panny Młodej czy rycerza z Wesela.
Była to już druga lekcja muzealna IB w tym miejscu. Zaskoczeni jej innym sposobem prowadzenia niż poprzedniej, z ochotą myślą o następnych spotkaniach w Muzeum Narodowym, zastanawiając się nad ich tematyką, gdyż ta prezentowana tutaj, jest trudna do odgadnięcia, przez jej stosunkową rzadkość występowania na innych tego typu zajęciach.

Wycieczki

received 1845457342412591

Człowieczeństwo spełnia się nie tylko w cierpieniu, ale także we współczuciu, miłosierdziu i miłości. Słowa te idealnie opisują sens spektaklu pt.Dziady-Widma na który  profesor Wawrzyniak udała się wraz ze swoimi wychowankami z klasy 1B, dnia 31 stycznia bieżącego roku. Przedstawienie odbyło się na deskach Teatru Królewskiego Starej Oranżerii w Łazienkach Królewskich o godzinie 19.
    Dziady-Widma to spektakl dramatyczny z tekstem II części Dziadów A. Mickiewicza z muzyką Widm St. Moniuszki w inscenizacji i reżyserii Ryszarda Peryta.Za kierownictwo muzyczne odpowiadał i dyrygował Tadeusz Karolak. Autorem kostiumów i rekwizytów była Marlena Skoneczko. W obsadzie między innymi: Ryszard Peryt, Andrzej Klimczak, Sławomir Jurczak i Anastazja Marusiak.Wystąpił też chór i orkiestra Polskiej Opery Królewskiej.
    Występ bardzo nam przypadł do gustu, poruszył nasze odczucia, a aktorzy dostali oklaski na stojąco. Wszyscy docenili piękno wykonania, a pieśni jeszcze na długo potem rozbrzmiewały w naszych umysłach. Polecamy ten niesamowity spektakl każdemu kto jest wrażliwy na piękno sztuki.


Są dziwy w niebie i na ziemi, o których  ani śniło się waszym filozofom.  William Shakespeare.

Wycieczki

1dmuzeumnaroodowe

We wtorek 2 stycznia 2018 klasa 1D, by dowiedzieć się więcej o nawiązaniach do Biblii w tekstach kultury, udała się do Muzeum Narodowego i uczestniczyła w lekcji pt. „Biblia w obrazach”. Święta Księga chrześcijan była i jest inspiracją dla wielu artystów. W dziełach przedstawiających sceny biblijne dopatrujemy się różnych symboli. Każdy element jest przemyślany i ma znaczenie.

 Podczas lekcji przyjrzeliśmy się dokładniej przede wszystkim: Retabulum Grudziądzkiemu, Poliptykowi z Pruszcza Gdańskiego, obrazom: Sen Jakuba, Pokłon Pasterzy, Chrystus wśród Doktorów, a także współczesnej Kapliczce Bożego Narodzenia. Było to naprawdę przydatne wyjście, dzięki któremu mogliśmy obcować z kulturą biblijną.

Wycieczki

3ematuratosztuka

Dnia 2.01.2018 r. klasa IIIE wzięła udział w lekcji muzealnej z cyklu „Matura to sztuka”, która odbywała się w Muzeum Narodowym w Warszawie. Podczas zajęć uczniowie mieli okazję porozmawiać o obrazach Leona Chwistka Miasto fabryczne, Walentego Wańkowicza Portret Adama Mickiewicza na Judahu skale oraz Andrzeja Wróblewskiego Rozstrzelanie. Ciekawa dyskusja poszerzyła naszą wiedzę o malarstwie i jego związkach z literaturą.

Wycieczki

unnamed

23 listopada 2017 roku klasa IIC udała się na zaplanowaną wycieczkę do Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie na lekcję dydaktyczną dotyczącą  sztuki baroku i sarmatyzmu. Każdy z nas był pełen entuzjazmu płynącego z chęci poznania kultury sarmackiej i zobaczenia jej "od wewnątrz" - dosłownie i w przenośni :). Zajęcia poprowadził przewodnik, który w zabawny sposób opowiadał nam o tajemnicach pałacu króla. Ciekawostką dla nas były sypialnie, które służyły  do odwiedzin króla bądź królowej. Znajdowały się tam łoża- niezwykle ozdobne, na których siedzieli władcy, przyjmując gości. Mimo iż pałac był tylko letnią rezydencją, posiadał wiele przepięknych pomieszczeń, bogato zdobionych, co ukazywało prawdziwe oblicze stylu barokowego. Na uwagę zasługuje również galeria portretów trumiennych, wyeksponowana właśnie w Wilanowie.

Wszyscy wróciliśmy do domu z głowami pełnymi ciekawej wiedzy zdobytej w terenie i z uśmiechem na twarzy.

Wycieczki

1b2bpolin

W dniu 4.12.2017r. klasy IB i IIB miały niesamowity zaszczyt zostać zaproszone na spotkanie z Elżbietą Ficowską; kobietą uratowaną jako półtoraroczne dziecko z Getta Warszawskiego przez Irenę Sendlerową i członków Żegoty, do Muzeum Historii Żydów Polskich Polin. 
Całe wydarzenie odbyło się z okazji uczczenia rocznicy powstania Żegoty - organizacji podziemnej, działającej w latach 1942-1945, pomagającej Żydom w gettach i poza ich murami.
Spotkanie składało się z czterech elementów. Kolejno;
- Wstępu o czysto historycznym charakterze na temat powstania i działalności Żegoty.
- Pokazu filmu: Łyżeczka życia, opowiadającego głównie o Irenie Sendlerowej i Elżbiecie Ficowskiej.
- Rozmowy z Elżbietą Ficowską, podczas to której młodzież śmiało mogła zadawać do niej pytania, co ochoczo i z entuzjazmem czyniła.
- Wspólnego złożenia kwiatów pod pomnikiem Żegoty.
Jako klasom humanistycznym cały czas spędzony w muzeum nie wydał się ani przez chwilę stracony. Tematyka II Wojny Światowej i wszelkich jej aspektów, w tym pojęcia kwestii żydowskiej, są jej bardzo bliskie i głęboko ich dotykają. Spotkanie poruszyło wiele problemów, jak chociażby pomoc drugiemu człowiekowi, istota jego sumienia itp.
Był to dzień szczególnie wyjątkowy, bo uczniowie mieli okazję mieć styczność nie tyle z samym tragizmem wojny, co z żyjącym wciąż jej świadkiem, co jest o tyle cenne, że tych świadków stopniowo ubywa. A nauczyć się od nich można więcej, niż tylko podczas tej jednej dydaktycznej lekcji.

Wycieczki

rom1b

Dnia 22 listopada bieżącego roku klasa IB wzięła udział w zajęciach w Instytucie Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego, przy ulicy Dobrej. Tematem naszego spotkania było: Jak narodziła się utopia literacka?.
Zajęcia poprowadził młody mężczyzna, przygotowujący się do swojej pracy doktorskiej, która dotyczyć będzie jednej z utopii napisanych przez Giacomo Casanovę. Na początku odbyło się krótkie wprowadzenie składające się z ciekawostek dotyczących gatunku, takich jak liczba napisanych dzieł o powyższej tematyce w ciągu konkretnych wieków albo dotyczących tego, jacy znani nam autorzy tworzyli takie teksty. Następnie zgłębialiśmy etymologię pochodzenia nazwy gatunku literackiego i zastanawialiśmy się, czemu nie jest to tak proste, jak mogło nam się z początku wydawać. Po bardziej lub mniej dogłębnej analizie, przeszliśmy do charakterystyki gatunku i dowiedzieliśmy się, dlaczego utopia jest utopią a także dlaczego bohater takiego tekstu, po pobycie w raju, musi zawsze wrócić w swoje rodzinne strony. I nigdy nie ma dowodów na istnienie tej nieskazitelnej krainy, w której się wcześniej znalazł. Następnie płynnie przeszliśmy do kolejnego z punktów programu i wysłuchaliśmy, jak z biegiem lat a w zasadzie wieków (gdyż zajęcia dotyczyły przede wszystkim wieku XVI, XVII i XVIII, lecz późniejszych okresów także) zmieniały się miejsca podróży bohaterów, od wysp, przez kosmos, do wnętrza samych siebie. Pod koniec mieliśmy czas na pozadawanie pytań i podsumowanie wiadomości zdobytych w ciągu półtorej godzinnej lekcji w postaci bardzo krótkiego quizu.
Wyszliśmy z zajęć w skupieniu, z bagażem nowej wiedzy i przez pewien czas jeszcze rozmawialiśmy ze sobą na temat wykładu, wymieniając się swoimi spostrzeżeniami. Mamy nadzieję, że kolejne wyjścia okażą się równie udane i, że będziemy wynosić z nich tyle samo wiedzy, co z tego ostatniego.

Wycieczki

wilno 2d

  1. 10. 2017 (wtorek)

Zbiórka przed szkołą była zaplanowana na godzinę 6:30. Ze względów technicznych wyruszyliśmy dopiero około godziny 8:00. Podróż była długa, ale chwile spędzone w dobrym towarzystwie zrekompensowały kilka godzin jazdy. W trakcie podróży było kilka postojów na „rozprostowanie kości”.

 Granicę litewską przejechaliśmy w godzinach popołudniowych, a pierwszym miejscem, które zwiedziliśmy, był cmentarz na Rossie. Zapaliliśmy znicze w miejscu spoczynku matki marszałka Piłsudskiego i jego serca.

Wycieczki

lazienki

Dnia 16.11.2017r. klasa IB wzięła udział w lekcji dydaktycznej przeprowadzonej na terenie Zespołu Pałacowo-Ogrodowego Łazienek Królewskich na temat: Rozum i rewolucja.
Podczas lekcji uczniowie najpierw zwiedzili poszczególne sale Pałacu na Wyspie, w celu wdrożenia w atmosferę epoki oświecenia. Po krótkiej przechadzce pałacowymi korytarzami, nastąpiła właściwa część zajęć. Ich uczestnicy nie byli jedynie biernymi słuchaczami na temat kultury, nauki, filozofii oświecenia i jego rewolucyjności, ale także mieli okazję wykazać się w zadaniach aktywizujących. Należały do nich między innymi wymyślenie krótkiego wierszyka w formie zabawy w Sekretarza (Ulubionej rozrywki króla Poniatowskiego podczas obiadów czwartkowych), czy utworzenie hasła encyklopedycznego do ilustracji, przedstawionej przez prowadzącą lekcję. 
W całym programie na uwagę zasługuje także traktowanie oświecenia nie tylko w kategorii Rzeczpospolitej, ale także w kontekście Europy i jako wstęp do romantycznych idei rewolucjonistycznych, zaczynających się we Francji, o której to dużo dyskutowano podczas zajęć.
Uczniom bardzo spodobała się ta forma zajęć i wychodząc z Łazienek, mieli nadzieję, że wszystkie lekcje muzealno-dydaktyczne w przyszłości będą miały podobną formułę i będą prowadzone z tak dużym entuzjazmem i zaangażowaniem jak przez pracowników Pałacu na Wodzie.