Debaty oksfordzkie

od lewej: Adrianna Stępień, Jadwiga Waszak i Weronika Hupert

Niezmiernie miło nam poinformować, że drużyna w składzie: Adrianna Stępień (IIIB), Jadwiga Waszak (IIIB) i Weronika Hupert (IIIBg) awansowała do półfinału ogólnopolskiego turnieju debatanckiego "Sztuka debaty. Debaty o sztuce" organizowanego przez Muzeum Narodowe w Warszawie oraz Fundację Polska Debatuje. Serdecznie gratulujemy sukcesu i trzymamy kciuki za kolejne debaty!

Debaty oksfordzkie

uczniowie podczas warsztatów w muzeum narodowym

23 maja uczestniczyliśmy w ostatnich warsztatach w ramach projektu "Sztuka debaty. Debaty o sztuce" organizowanym przez Muzeum Narodowe w Warszawie i Fundację Polska Debatuje. 4 czerwca startujemy w ćwierćfinale!

Debaty oksfordzkie

zdjęcie przedstawia debatantów wraz z opiekunem

21 kwietnia odbyła się runda finałowa II Praskiego Turnieju Debat Oksfordzkich organizowanego przez XIX LO im. Powstańców Warszawy w ramach Warszawskich Inicjatyw Edukacyjnych. Patronem turnieju była Młodzieżowa Rada Dzielnicy Praga - Południe m.st. Warszawy. Po zaciekłych debatach półfinałowych w debacie decydującej o zwycięstwie w turnieju spotkały się obie drużyny XIX LO. Wygrała drużyna w składzie: Jadwiga Waszak, Marta Łuczak, Marta Witkowska, Weronika Hupert, Zuzanna Kochańska i Wojciech Kotow. Drugie miejsce zajęła drużyna Adrianny Stępień, Celiny Glińskiej, Anny Rębacz, Martyny Sirockiej i Szymona Zakrzewskiego. Trzecie miejsce zajęła reprezentacja IV LO im. Adama Mickiewicza. 

Debaty oksfordzkie

zdjęcia uczniów podczas debaty oksfordzkiej

12 kwietnia odbyła się pierwsza runda turnieju debat oksfordzkich PRAGA DEBATUJE! W debatach eliminacyjnych mierzyły się reprezentacje IV LO im. Adama Mickiewicza, VIII LO im. Władysława IV i XIX LO im. Powstańców Warszawy. Debaty oceniali sędziowie Fundacji Nowy Głos.

21 kwietnia odbędzie się runda finałowa. W tezach połfinałowych zmierzą się reprezentanci IV LO im. Adama Mickiewicza i XIX LO im. Powstańców Warszawy. Po południu rozegrana zostanie debata finałowa nad tezą: W Warszawie powinno się powołać stanowisko wiceprezydenta ds prawobrzeżnej części miasta. 

Projekt realizowany jest w ramach Warszawskich Inicjatyw Edukacyjnych. Patronatem turniej objęła Młodzieżowa Rada Dzielnicy Praga - Południe, której przedstawiciele przysłuchiwali się debatom eliminacyjnym.

Debaty oksfordzkie

mndossdPierwsze debatanckie kroki w nowym roku szkolnym za nami. 5 października braliśmy udział w warsztatach debatanckich połączonym z oprowadzaniem po Muzeum Narodowym w Warszawie w ramach projektu "SZTUKA DEBATY, DEBATY O SZTUCE Muzealna Liga Debatancka". Dzień później odbyliśmy pierwszą debatę w ramach Warszawskiej Ligi Debatanckiej. Przed nami jeszcze rozpoczęcie czwartego sezonu szkolnej ligi debatanckiej i organizacja turnieju Praga Debatuje!

Debaty oksfordzkie

zdjęcie górne pokazuje drużynę klasy 3b podczas wystąpienia Roberta Dziadury. Na lewym dolnym zdjęciu widać drużynę klasy 1a podczas wystąpienia Magdaleny Gałązki. Na prawym dolnym zdjęciu widać moment ogłoszenia werdyktu przez jurorów

Dnia 9 czerwca w naszej szkole odbył się finał szkolnej ligi debatanckiej XIX LO. Zmierzyły się dwie reprezentacje. Po stronie propozycji wystąpiła klasa 1a w składzie: Małgorzata Morzyk, Dawid Sobolewski, Oliwia Kobylińska i Magdalena Gałązka, a po stronie opozycji - tegoroczni absolwenci naszego liceum - klasa 3b w składzie: Błażej Krawczyk, Jakub Hardecki, Aleksander Rybiński i Robert Dziadura. Teza debaty brzmiała: Nie powinno się ograniczać dzieł sztuki w przestrzeni publicznej ze względu na skandale i przewinienia artystów. Obie strony debatowały na wysokim poziomie pokazując profesjonalizm swoich przygotowań. Nasze szanowne jury w składzie: Pani prof. Iwona Kliber, Pan wicedyrektor Michał Kieller oraz uczennica naszej szkoły - Jadwiga Waszak po - jak sami przyznali - rekordowo długich obradach zadecydowali o wygranej klasy 3b wynikiem 206 do 181 punktów. Z pewnością było to dla nich miłe zakończenie edukacji w naszej szkole.

Serdeczne gratulacje dla wszystkich debatantów!!

Tomasz Nalborczyk 1A

Debaty oksfordzkie

plakat reklamujący turniej - kontur prawobrzeżnej Warszawy na zielonym tle z napisem Praski Turniej Debat

W ostatni weekend kwietnia odbył się pierwszy turniej debat dla szkół z prawobrzeżnej części Warszawy. Całe zawody rozegrane zostały online.  W turnieju udział wzięło sześć drużyn z czterech szkół:

IV LO im. Adama Mickiewicza

VIII LO im. Władysława IV

LXVII LO im. Stanisława Wyspiańskiego

XIX LO im. Powstańców Warszawy

Pierwszego dnia turnieju odbyły się debaty eliminacyjne, a drugiego dnia debaty półfinałowe i finałowe. W finale spotkała się drużyna VIII LO im. Władysława IV w składzie:

Aleksandra Semkowicz

Franciszek Bogdaniuk

Antoni Zalewski

Jagna Głowaczewska

opiekun: Ignacy Szczeniowski

z drużyną XIX LO im. Powstańców Warszawy reprezentowaną przez:

Małgorzatę Szewczak

Adriannę Stępień

Oliwię Kobylińską 

Martynę Sirocką.

Po wyrównanej walce i długich obradach sędziów wygrała drużyna VIII LO im. Władysława IV. Serdecznie gratulujemy zwycięzcom!

Jednocześnie w imieniu organizatorów pragnę podziękować wszystkim zaangażowanym uczniom i nauczycielom ze wszystkich szkół oraz niezwykle profesjonalnemu panelowi sędziowskiemu w składzie: Agnieszka Świtalska, Igor Fiłonowicz, Patryk Biernat.

Turniej realizowany był w ramach Warszawskich Inicjatyw Edukacyjnych.

Debaty oksfordzkie

Nikt nie rodzi się mówcą i jak przekonuje jeden z autorów poniższych publikacji, naturalne zdolności nie wystarczą. Ważne jest przygotowanie merytoryczne, warsztat, nieustanne doskonalenie się. Z pomocą odpowiednich lektur poznacie narzędzia i możliwości, którymi dysponuje sztuka retoryki

NIE TYLKO DLA DEBATANTÓW!!!

SZTUKA PRZEMAWIANIA * RETORYKA * DEBATY

  1. Bogołębska B. i in., Retoryka i jej zastosowania.

  2. Buksak L., Szkoła mówców.

  3. Carnegie D., Jak stać się doskonałym mówcą i rozmówcą.

  4. Carnegie D., Sztuka komunikacji w drodze do sukcesu.

  5. Cialdini R., Tak! 60 sekretów perswazji, sztuka przekonywania…

  6. Heigl P., 30 minut uczciwej dyskusji.

  7. Jobs S., Sztuka prezentacji: jak świetnie wypaść przed każdą publicznością.

  8. Kalka V. Elementarz wystąpień publicznych.

  9. Kammel T., Moc w gębie : jak gadać, żeby się dogadać.

  10. Marcjanik M., TED talks: jak przygotować wystąpienie publiczne.

  11. Orłoś M., O sztuce wystąpień publicznych.

  12. Rusinek M., Załazińska a., Jak się dogadać czyli retoryka codzienna.

  13. Rzędowscy M.K., Mówca doskonały, wystąpienia publiczne w praktyce.

 

JĘZYKOWA POPRAWNOŚĆ I SAVOIR-VIVRE * TECHNIKI KOMUNIKACJI I UCZENIA SIĘ

  1. Poprawnościowe ,dot. prawidłowej komunikacji i jej technik , technik skutecznego uczenia się

  2. Brown P.C., Harvardzki poradnik skutecznego uczenia się.

  3. Burska K. (red.), Poprawność językowa w praktyce: zbiór ćwiczeń

  4. Do^bra* zmia^na* czyli jak się rządzi światem za pomocą słów., red. K. Kłosińska, M. Rusinek.

  5. Formy i normy czyli poprawna polszczyzna w praktyce ., red. K. Kłosińska

  6. Fry R., Jak się uczyć

  7. Komunikacja między ludźmi: motywacja, wiedza i umiejętności , red. P. Morreale

  8. Kotarski R., Włam się do mózgu.

  9. Marcjanik M., Słownik językowego savoir-vivre’u.

  10. Minge N., Jak uczyć się szybciej i skuteczniej.

  11. Mówi się: porady językowe profesora Bralczyka.

  12. Pietroń K., Siła głosu: jak mówić żeby ludzie chcieli słuchać.

  13. Poprawnie po polsku: poradnik językowy PWN.

 

Zapraszamy do biblioteki szkolnej.

Debaty oksfordzkie

4 grudnia, w trakcie obchodów Święta Szkoły, odbyła się finałowa debata między klasą 3b i 3d. Debatanci zmierzyli się z tezą "Lepszy byłby świat unierwsalnych idei niż relatywnych wartości". Wygrała klasa 3d, która reprezentowała stronę propozycji. Serdecznie gratulujemy Finalistom!

Debaty oksfordzkie

119684090 345700209958056 4299367433484961190 n

16 września odbyła się ostatnia debata drugiej rundy ubiegłorocznej ligi debat oksfordzkich. Klasa 2Bg broniła tezy brzmiącej: „Państwo przyjmujące nie powinno wymagać od imigrantów asymilacji narodowej”. Po stronie opozycji wystąpiła drużyna z klasy 2Asp. Jednogłośną decyzją sędziów wygrała strona propozycji. Debata odbyła się bez udziału publiczności, ale była transmitowana do wszystkich zainteresowanych klas.

Po debacie odbyło się losowanie par oraz tez półfinałowych. W przedostatniej rundzie klasa 2Bsp spotka się na debacie wokół tezy „Czyny są ważniejsze niż słowa” z klasą 3B, a klasa 2Bg zmierzy się z klasą 3D w tezie brzmiącej: „Bezpieczeństwo jest ważniejsze od wolności”. Losowanie stron odbędzie się na 15 minut przed debatą. Faza półfinałowa odbędzie się po 10 października.