Materiały edukacyjne dotyczące debat oksfordzkich:
Znamy już półfinalistów Szkolnej Ligi Debatanckiej
Za nami 9 debat I i II etapu. Serdecznie gratuluję wszystkim drużynom, które wzięły udział wtegorocznej edycji, zdobyły nowe umiejętności, przełamały obawy przed wystąpieniami
publicznymi, nauczyły się mówić krótko i na temat oraz (mam nadzieję) przeżyły miłą przygodę. Do półfinałów awansowały reprezentacje klas: 2a (z przyjaciółmi), 2b, 3d i 4d.
Debaty półfinałowe odbędą się 29 marca (środa):
2a/2b - Wzrost popularności niezawodowych polityków przynosi więcej szkody niż pożytku
(Infoslajd: W tej debacie przez niezawodowych polityków rozumiemy osoby, które wchodzą do polityki nie posiadając szczególnych kompetencji czy doświadczenia w jej zakresie - np. Donald Trump, Paweł Kukiz, Szymon Hołownia, Wołodymyr Zełeński);
3d/4b - Bezpieczeństwo jest ważniejsze od wolności.
Zwycięzcy debat zmierzą się w finale, który zostanie rozegrany w kwietniu (z udziałem publiczności!)
Praski Turniej Debat po raz trzeci!
Sukces naszych Debatantek!
Niezmiernie miło nam poinformować, że drużyna w składzie: Adrianna Stępień (IIIB), Jadwiga Waszak (IIIB) i Weronika Hupert (IIIBg) awansowała do półfinału ogólnopolskiego turnieju debatanckiego "Sztuka debaty. Debaty o sztuce" organizowanego przez Muzeum Narodowe w Warszawie oraz Fundację Polska Debatuje. Serdecznie gratulujemy sukcesu i trzymamy kciuki za kolejne debaty!
Muzealna Liga Debat
23 maja uczestniczyliśmy w ostatnich warsztatach w ramach projektu "Sztuka debaty. Debaty o sztuce" organizowanym przez Muzeum Narodowe w Warszawie i Fundację Polska Debatuje. 4 czerwca startujemy w ćwierćfinale!
Finał II Praskiego Turnieju Debat za nami!
21 kwietnia odbyła się runda finałowa II Praskiego Turnieju Debat Oksfordzkich organizowanego przez XIX LO im. Powstańców Warszawy w ramach Warszawskich Inicjatyw Edukacyjnych. Patronem turnieju była Młodzieżowa Rada Dzielnicy Praga - Południe m.st. Warszawy. Po zaciekłych debatach półfinałowych w debacie decydującej o zwycięstwie w turnieju spotkały się obie drużyny XIX LO. Wygrała drużyna w składzie: Jadwiga Waszak, Marta Łuczak, Marta Witkowska, Weronika Hupert, Zuzanna Kochańska i Wojciech Kotow. Drugie miejsce zajęła drużyna Adrianny Stępień, Celiny Glińskiej, Anny Rębacz, Martyny Sirockiej i Szymona Zakrzewskiego. Trzecie miejsce zajęła reprezentacja IV LO im. Adama Mickiewicza.
Pierwsza runda Praga Debatuje! za nami
12 kwietnia odbyła się pierwsza runda turnieju debat oksfordzkich PRAGA DEBATUJE! W debatach eliminacyjnych mierzyły się reprezentacje IV LO im. Adama Mickiewicza, VIII LO im. Władysława IV i XIX LO im. Powstańców Warszawy. Debaty oceniali sędziowie Fundacji Nowy Głos.
21 kwietnia odbędzie się runda finałowa. W tezach połfinałowych zmierzą się reprezentanci IV LO im. Adama Mickiewicza i XIX LO im. Powstańców Warszawy. Po południu rozegrana zostanie debata finałowa nad tezą: W Warszawie powinno się powołać stanowisko wiceprezydenta ds prawobrzeżnej części miasta.
Projekt realizowany jest w ramach Warszawskich Inicjatyw Edukacyjnych. Patronatem turniej objęła Młodzieżowa Rada Dzielnicy Praga - Południe, której przedstawiciele przysłuchiwali się debatom eliminacyjnym.
Sezon debat oksfordzkich rozpoczęty!
Pierwsze debatanckie kroki w nowym roku szkolnym za nami. 5 października braliśmy udział w warsztatach debatanckich połączonym z oprowadzaniem po Muzeum Narodowym w Warszawie w ramach projektu "SZTUKA DEBATY, DEBATY O SZTUCE Muzealna Liga Debatancka". Dzień później odbyliśmy pierwszą debatę w ramach Warszawskiej Ligi Debatanckiej. Przed nami jeszcze rozpoczęcie czwartego sezonu szkolnej ligi debatanckiej i organizacja turnieju Praga Debatuje!
Finał szkolnej ligi debat oksfordzkich
Dnia 9 czerwca w naszej szkole odbył się finał szkolnej ligi debatanckiej XIX LO. Zmierzyły się dwie reprezentacje. Po stronie propozycji wystąpiła klasa 1a w składzie: Małgorzata Morzyk, Dawid Sobolewski, Oliwia Kobylińska i Magdalena Gałązka, a po stronie opozycji - tegoroczni absolwenci naszego liceum - klasa 3b w składzie: Błażej Krawczyk, Jakub Hardecki, Aleksander Rybiński i Robert Dziadura. Teza debaty brzmiała: Nie powinno się ograniczać dzieł sztuki w przestrzeni publicznej ze względu na skandale i przewinienia artystów. Obie strony debatowały na wysokim poziomie pokazując profesjonalizm swoich przygotowań. Nasze szanowne jury w składzie: Pani prof. Iwona Kliber, Pan wicedyrektor Michał Kieller oraz uczennica naszej szkoły - Jadwiga Waszak po - jak sami przyznali - rekordowo długich obradach zadecydowali o wygranej klasy 3b wynikiem 206 do 181 punktów. Z pewnością było to dla nich miłe zakończenie edukacji w naszej szkole.
Serdeczne gratulacje dla wszystkich debatantów!!
Tomasz Nalborczyk 1A
Praski turniej debat oksfordzkich - podsumowanie
W ostatni weekend kwietnia odbył się pierwszy turniej debat dla szkół z prawobrzeżnej części Warszawy. Całe zawody rozegrane zostały online. W turnieju udział wzięło sześć drużyn z czterech szkół:
IV LO im. Adama Mickiewicza
VIII LO im. Władysława IV
LXVII LO im. Stanisława Wyspiańskiego
XIX LO im. Powstańców Warszawy
Pierwszego dnia turnieju odbyły się debaty eliminacyjne, a drugiego dnia debaty półfinałowe i finałowe. W finale spotkała się drużyna VIII LO im. Władysława IV w składzie:
Aleksandra Semkowicz
Franciszek Bogdaniuk
Antoni Zalewski
Jagna Głowaczewska
opiekun: Ignacy Szczeniowski
z drużyną XIX LO im. Powstańców Warszawy reprezentowaną przez:
Małgorzatę Szewczak
Adriannę Stępień
Oliwię Kobylińską
Martynę Sirocką.
Po wyrównanej walce i długich obradach sędziów wygrała drużyna VIII LO im. Władysława IV. Serdecznie gratulujemy zwycięzcom!
Jednocześnie w imieniu organizatorów pragnę podziękować wszystkim zaangażowanym uczniom i nauczycielom ze wszystkich szkół oraz niezwykle profesjonalnemu panelowi sędziowskiemu w składzie: Agnieszka Świtalska, Igor Fiłonowicz, Patryk Biernat.
Turniej realizowany był w ramach Warszawskich Inicjatyw Edukacyjnych.
Lista książek pomocnych w debatowaniu
Nikt nie rodzi się mówcą i jak przekonuje jeden z autorów poniższych publikacji, naturalne zdolności nie wystarczą. Ważne jest przygotowanie merytoryczne, warsztat, nieustanne doskonalenie się. Z pomocą odpowiednich lektur poznacie narzędzia i możliwości, którymi dysponuje sztuka retoryki
NIE TYLKO DLA DEBATANTÓW!!!
SZTUKA PRZEMAWIANIA * RETORYKA * DEBATY
-
Bogołębska B. i in., Retoryka i jej zastosowania.
-
Buksak L., Szkoła mówców.
-
Carnegie D., Jak stać się doskonałym mówcą i rozmówcą.
-
Carnegie D., Sztuka komunikacji w drodze do sukcesu.
-
Cialdini R., Tak! 60 sekretów perswazji, sztuka przekonywania…
-
Heigl P., 30 minut uczciwej dyskusji.
-
Jobs S., Sztuka prezentacji: jak świetnie wypaść przed każdą publicznością.
-
Kalka V. Elementarz wystąpień publicznych.
-
Kammel T., Moc w gębie : jak gadać, żeby się dogadać.
-
Marcjanik M., TED talks: jak przygotować wystąpienie publiczne.
-
Orłoś M., O sztuce wystąpień publicznych.
-
Rusinek M., Załazińska a., Jak się dogadać czyli retoryka codzienna.
-
Rzędowscy M.K., Mówca doskonały, wystąpienia publiczne w praktyce.
JĘZYKOWA POPRAWNOŚĆ I SAVOIR-VIVRE * TECHNIKI KOMUNIKACJI I UCZENIA SIĘ
-
Poprawnościowe ,dot. prawidłowej komunikacji i jej technik , technik skutecznego uczenia się
-
Brown P.C., Harvardzki poradnik skutecznego uczenia się.
-
Burska K. (red.), Poprawność językowa w praktyce: zbiór ćwiczeń
-
Do^bra* zmia^na* czyli jak się rządzi światem za pomocą słów., red. K. Kłosińska, M. Rusinek.
-
Formy i normy czyli poprawna polszczyzna w praktyce ., red. K. Kłosińska
-
Fry R., Jak się uczyć
-
Komunikacja między ludźmi: motywacja, wiedza i umiejętności , red. P. Morreale
-
Kotarski R., Włam się do mózgu.
-
Marcjanik M., Słownik językowego savoir-vivre’u.
-
Minge N., Jak uczyć się szybciej i skuteczniej.
-
Mówi się: porady językowe profesora Bralczyka.
-
Pietroń K., Siła głosu: jak mówić żeby ludzie chcieli słuchać.
-
Poprawnie po polsku: poradnik językowy PWN.
Zapraszamy do biblioteki szkolnej.