Varsavianistyczna szkoła

Mamy zaszczyt ogłosić wyniki konkursu o Powstaniu Warszawskim, który odbył się 2 października tego roku

 

Klasyfikacja grup:

1. miejsce: IE Adam Strzałkowski, Mateusz Bazdyga, Kacper Korzeniewski, Jan Suwała 38 pkt.

2. miejsce: IE Natalia Zych, Izabela Figiel, Agnieszka Rowicka, Hanna Stypułowska 36 pkt.

3. miejsce: IB Julia Czarnołęska, Robert Dziadura, Anna Chada, Małgorzata Mróz, Justyna Ignaczewska 35 pkt.

 

Klasyfikacja klas:

1. miejsce: 1D - 261 pkt.

2. miejsce: 1C - 228 pkt.

3. miejsce: 1E - 226 pkt.

 

Gratulujemy zwyciężcom i dziękujemy wszystkim za udział!

-Justyna Pelka, Michał Mazański

42686411 2239146019632344 1521979561791717376 n

4.10.2018 r. grupa uczniów z klas pierwszych wzięła udział wykładzie na temat „Najlepsza
nowa architektura Warszawy”. Prelekcja odbyła się w Centrum Kreatywności przy ul. Targowej 56.
Wykład wygłosił p. Radosław Gajda, architekt znany z prowadzonego na Youtube kanału
„Architecture is a good idea”. Omówionych zostało kilkanaście najnowszych inwestycji budowlanych
w Warszawie, w tym budynki nominowane do Nagrody Architektonicznej Prezydenta Warszawy,
którą przyznano 12. 10. 2018 r.

-M. Niewiadomska

1

„Na Krakowskim, w kawiarni, w zadymionej sali

Na estradzie niewielkiej, codziennie wieczorem

Jacyś młodzi poeci wiersze swe czytali

I uciszył się nagle tłum „Pod Picadorem”,

I szumiały muz skrzydła w malej kawiarence

Gdy Lechoń kartkę z wierszem w drżącej trzymał ręce”.

(...)

A. Słonimski

Dnia 5 października 2018 r., w bibliotece szkolnej odbyły się zajęcia czytelnicze poświęcone tematowi „Kawiarnie artystyczne i literackie Niepodległej”. W atmosferze kawiarnianej, przy kawie i ciasteczkach, grupa bibliofilów – entuzjastów z XIX LO spędziła dwie godziny (14:30 - !6:30), oddając się lekturze oraz dyspucie o miejscach takich jak: przedwojenne , warszawskie lokale „Pod Picadorem”, „Ziemiańska”, czy - „kultowe” w PRL – „Kameralna” i krakowska „Piwnica pod Baranami”. Rozmawialiśmy o ich klimacie, o ludziach, którzy ten klimat tworzyli , znanych pisarzach, poetach i artystach. O tym , jakie znaczenie dla polskiej kultury miały kawiarnie, które Tadeusz Boy-Żeleński nazywał „kuźniami intelektu”.

Następne zajęcia czytelnicze planowane są w listopadzie. Proponujemy temat „ Obraz Warszawy dwudziestolecia międzywojennego w literaturze (i nie tylko…)”.

-Magdalena Ciechomska, Izabela Wieraszka

2018 19 kolaż kl. 1 gra terenowa powstanie warszawskie

Posiadanie patrona zobowiązuje; dlatego też klasy pierwsze 2 października ruszyły śladami Powstańców Warszawy. Okazało się, że choć spora część z nas to Warszawiacy od urodzenia, to nie znamy Starego Miasta na tyle, by obejść się bez Wujka Google podczas szukania kolejnych punktów kontrolnych. Pierwszy na mapie był Pałac Staszica i nieodległy kościół Świętego Krzyża. Po odwiedzeniu go, dalszym naszym staraniom przyświecała myśl z posągu Jezusa sprzed kościoła „W górę serca”. Następnie mieliśmy dostać się do Katedry Świętego Jana, nie było to jednak takie proste, bo przed Zamkiem Królewskim zebrała się dość duża demonstracja. Jednakże był to żaden problem dla uczniów naszej szkoły. Drogi były dwie: albo bohatersko rzucić się w tłum, albo sprytnie ominąć przeszkodę bocznymi uliczkami. Z katedry ruszyliśmy do Pałacu Kraśnickich; podczas tej podróży minęliśmy fragmenty muru niegdyś ogradzającego getto żydowskie. Rzeczą, która nas zdziwiła po dotarciu na miejsce, to pytanie na karcie pracy o to, kto zaprojektował warszawskie kanały. Dopiero kiedy dowiedzieliśmy się jak dalekie trasy pokonywali nimi Powstańcy to uświadomiliśmy sobie, jak ważną drogę odegrały w ewakuacji i  przemieszczaniu się. Ostatnim punktem na mapie była Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. Po wykonaniu wszystkich koniecznych zadań wróciliśmy do Pałacu Krasińskich, gdzie znajdowała się meta. Moim zdaniem z takiej żywej lekcji historii można dowiedzieć się więcej niż z podręcznika.

Julia Makulec IE.

2018 19 kolaż 2c filtry

3 października, w środowy poranek, klasa 1C wyruszyła na zwiedzanie zabytkowej Stacji Filtrów w Warszawie. W czasie dwugodzinnych zajęć prześledziliśmy drogę wody z Wisły do kranów w naszych domach, wysłuchaliśmy interesującej historii o projektantach - rodzinie Lindleyów, zamyśliliśmy się przy pomniku prezydenta Sokratesa Starynkiewicza, carskiego generała, dzięki któremu Warszawa stała się nowocześniejszym miastem oraz weszliśmy do stacji filtrów powolnych, które zachwyciły nas swoim wyglądem. Trzeba przyznać, że dziewiętnastowieczna architektura przemysłowa robi wrażenie. To była interesująca podróż w czasie i przestrzeni. Wszystkim mieszkańcom Warszawy gorąco polecamy odwiedzenie Stacji Filtrów. 

-Katarzyna Wolska

2018 19 kolaż 2a muzeum narodowe

Klasa 2a wraz z Panem Profesorem Chmielewskich wybrała się na lekcje muzealną pod tytułem „W blasku średniowiecza”. Pani przewodnik poruszyła temat skąd czerpano inspiracje na dzieła sztuki i o znaczeniu roślin w obrazach, chociaż lekcja była głównie o średniowieczu to przesympatyczna przewodniczka również opowiedziała o innych rodzajach sztuki takich jak gotyk czy też sztuka piękna, w muzeum są przepiękne piety o których głównie nawiązywano, ponieważ tematyka religijna była podstawa lekcji.
W Galerii Sztuki Średniowiecznej znajdują się głównie obiekty z okresu późnego średniowiecza (XIV–XVI w.), pochodzące z różnych regionów dzisiejszej Polski, a także kilka eksponatów z zachodu Europy. Są to dzieła, które pierwotnie przeznaczone były niemal wyłącznie do kościołów. Ekspozycja została zaprojektowana tak, aby widzowie mogli jak najlepiej zrozumieć rolę sztuki w życiu religijnym czasów średniowiecza – w epoce, w której nie istniało pojęcie sztuki we współczesnym znaczeniu. W galerii zobaczyliśmy imponujące ołtarze skrzydłowe, rzeźby zdobiące tzw. belki tęczowe, filary, jak również liczne obiekty mniejszych rozmiarów: sprzęty liturgiczne, ołtarzyki, obrazy i rzeźby przeznaczone do prywatnej modlitwy, wywołują ogromne wrażenie. Taki typ prowadzenia lekcji jest bardzo ciekawym sposobem na omówienie sztuki w średniowieczu, świetnym pomysłem było wybranie się na ta wycieczkę edukacyjna, każdy na tym skorzystał.

- Oliwia Gomuła 2A

2018 19 kolaż 2a czajka

W dniu 26 września 2018r. klasa 2a pod opieką p. Michała Janowskiego zwiedziła Oczyszczalnię Ścieków Czajka.
Po krótkim szkoleniu z zasad bezpieczeństwa dowiedzieliśmy się tego, co dzieje się z nieczystościami od ich wpłynięcia do oczyszczalni do momentu wpuszczenia do Wisły. Pani przewodnik pokazała nam jaki ciecz ma wygląd na kolejnych etapach pozbawiania zanieczyszczeń, a także inne niezbyt przyjemne dla oka przedmioty, np. wyłowione chusteczki nawilżane.
Następnie poszliśmy na spacer, podczas którego z bliska mogliśmy zobaczyć urządzenia, którymi ściek uwalnia się od niepożądanych substancji. Przeszliśmy drogę, którą pokonuje ściek. Zobaczyliśmy kraty, piaskowniki, osadniki wstępne, reaktory biologiczne, osadniki wtórne, komory fermentacyjne, spalarnie, zbiorniki biogazu, pochodnie i budynki dezodoryzacji. Przy każdym z nich zatrzymaliśmy się  na chwilę i raz jeszcze wysłuchaliśmy co dzieje się w środku budynków.
Na koniec posłuchaliśmy anegdot o najciekawszych przedmiotach, które dopłynęły do oczyszczalni.
Lekcja była niezwykle ciekawa i pouczająca. Każdy z nas zapamięta ją na długo.