Varsavianistyczna szkoła

2018 19 kolaż spacer śladami świrczyńskiejÓsmego grudnia 2018 roku, w sobotę, z inicjatywy Towarzystwa Przyjaciół Warszawy, odbył się tematyczny spacer poświęcony polskiej poetce - Annie Świrszczyńskiej (1909-1984), autorce zarówno utworów dla dzieci i młodzieży, tekstów scenicznych, jak i wierszy powstańczych. Świrszczyńska urodziła się i wychowała w Warszawie, a w Powstaniu była sanitariuszką. Po wojnie, do śmierci, mieszkała w Krakowie.

Na wycieczkę przybyli przedstawiciele młodego oraz starszego pokolenia. Nie zabrakło także naszych czworonożnych przyjaciół. Mieliśmy ogromne szczęście, ponieważ swoją obecnością zaszczyciła nas uczestniczka Powstania Warszawskiego, Zofia Czekalska, która z miłą chęcią uzupełniała słowa przewodniczki.

Spacer zaczęliśmy przy cukierni Emila Wedla na ul. Szpitalnej 8. Pierwszym naszym przystankiem był Prudential, o który podczas Powstania walki toczył Batalion „Kiliński”. Następnie oddaliśmy hołd członkom tego zgrupowania, zapalając znicz pod poświęconą im płytą pamiątkową. Później przeszliśmy obejrzeć plan kanału łączącego Śródmieście ze Starym Miastem. Wiele też dowiedzieliśmy się o osiągnięciach literackich Świrszczyńskiej oraz wysłuchaliśmy jej bajek dla dzieci. Na koniec udaliśmy się pod budynek, w którym mieściła się szkoła poetki. Całej wycieczce towarzyszyły wiersze Anny Świrszczyńskiej, jej relacje z Powstania Warszawskiego.

Spacer był bardzo udany. To wspaniały pomysł organizować przechadzki śladami wielkich oraz mało znanych Polaków. Takie wycieczki to żywa lekcja historii przeprowadzona w nietypowy, ale zapadający w pamięć sposób.

- Weronika Kilian kl. IB

2018 19 kolaż insta show

29 listopada 2018 roku, w Centrum Lubelska 30/32, punktualnie o 19.10 rozpoczął się spektakl grupy „HOTELOKO movement makers” o nazwie „Insta Show”. Aktorzy grający na scenie opowiadali o tożsamości nastolatków; punktem wyjścia stał się Instagram, kopalnia materiałów, które po części pokazują, kto kim jest bądź na kogo się kreuje. Autorki oddają głos młodzieży, aby wydobyć jak największą autentyczność i artystyczną szczerość przekazu.

Jedną z głównych ról odegrał Jakub Hardecki z klasy 1B. Kuba razem z rówieśnikami pokazali nam swoje zainteresowania oraz ich sposób patrzenia na sprawy życia codziennego. Widowni podczas spektaklu nierzadko towarzyszył uśmiech na twarzy, a to za sprawą niebanalnej gry aktorskiej. To, co sprawia, że ten spektakl jest wyjątkowy, to fakt, iż każdy z aktorów jest w pełni sobą i otwiera się przed publicznością, opowiadając najciekawsze momenty ze swojego życia. Choreografia została świetnie dobrana do tematu sztuki, dzięki czemu efekt stał się prawdziwym artystycznym rarytasem; dobrze dobrana muzyka dodawała niezwykłej magii całemu przedstawieniu. Jednym słowem - całość dopięto na ostatni guzik.

Występ Jakuba – który świetnie odnajduje się w roli performera - był dla nas szczególnym wydarzeniem. Jest to spowodowane po części tym, że jesteśmy w jednej klasie, ale ten występ pokazał nam w pełni osobowość kolegi. Naszej klasie szczególnie w pamięć zapadły słowa: „Nie mam dziewczyny. Kiedy chodzę po centrach handlowych i widzę całujące się pary, to zawsze im wtedy zazdroszczę.” Jako widzowie zobaczyliśmy szczerość, otwartość i pełną gamę emocji, co uczyniło ten występ jeszcze bardziej wyjątkowym, ponieważ to trudna umiejętność.

„Insta Show” to projekt, który pokazuje rzeczywistość poprzez taniec, ruch i storytelling. Jest pewnego rodzaju wycieczką po świecie mediów społecznościowych i życiu nastolatków, które często bywa skomplikowane i pełne zagadek, a tajemnica ich codzienności skrywana jest współcześnie właśnie w mediach, takich jak Instagram. Uważamy, że warto obejrzeć przynajmniej raz ten spektakl, aby dostrzec, jak ciekawie, od kulis, wygląda wirtualne życie dzisiejszej młodzieży.

- Robert Dziadura, Paulina Rozwarska kl. 1B

2018 19 2b wilanów

Dnia 16.11.2018 roku klasa II B pod opieką pani profesor Anny Wawrzyniak uczestniczyła w wycieczce do Wilanowa, której celem było zwiedzenie pałacu Sobieskiego i lekcja muzealna Historia nauczycielką myślenia . Na miejsce przybyliśmy przed południem i od razu przystąpiliśmy do zwiedzania. Dowiedzieliśmy się wielu faktów historycznych oraz ciekawostek z życia króla Jana III Sobieskiego. Zwieńczeniem lekcji była analiza tekstu Konfederacji Warszawskiej oraz Pochwały demokracji ateńskiej Peryklesa. Wszyscy uczniowie bogatsi w zdobytą wiedzę na długo zapamiętają tę lekcję.
- Kacper Oracz, II B

2018 19 biblioteka warszawa lat 20 30

Warszawa lat 20-stych i 30-stych była tematem kolejnego spotkania z czytelnikami w bibliotece szkolnej. W piątek 30. listopada rozmawialiśmy o wizerunku stolicy, przedstawionym we wspomnieniach literatów tamtego okresu (Dąbrowskiej, Słonimskiego, Nałkowskiej, J. Olczak- Ronikier), w powieściach Singera i Żeromskiego a także w poezji skamandrytów, poetów awangardy, futurystów. Przyglądaliśmy się życiu kulturalnemu Warszawy, jej kabaretom, takim jak „Qui Pro Quo”, księgarniom, wydawnictwom literackim, teatrom.   Słuchaliśmy piosenek Hanki Ordonówny i Mieczysława Fogga. Chcąc przywołać ślady dawnej świetności miasta, obejrzeliśmy krótki film dokumentujący życie warszawskiej ulicy.

2018 19 ie czajka

Dnia 28 listopada 2018 roku klasa 1e oraz wychowawczynią panią Karoliną Wilk-Lachowską pojechała na wycieczkę do oczyszczalni ścieków ,,Czajka. Znajduje się ona w północno wschodniej części Warszawy na ulicy Czajki 4/6 i zajmuje obszar około 54 ha. Pani przewodnik ciekawie opowiedziała nam o procesie oczyszczania ścieków. Dowiedzieliśmy się, że do oczyszczalni dopływają ścieki zarówno z prawo- ,  jak i lewobrzeżnej części stolicy oraz z okolicznych gmin. Ścieki poddawane są tam oczyszczaniu mechanicznemu i biologicznemu w wielu etapach. Mają one na celu oczyszczenie ich tak, aby po zakończeniu procesów zostały one odprowadzone do Wisły, skąd rozpoczną ponowną wędrówkę. Oczyszczalnia ,,Czajka stawia na samowystarczalność, przekształcany jest w niej osad czynny, czyli odpady pozostałe po oczyszczaniu, w biogaz. Wykorzystuje się go do produkcji energii elektrycznej oraz cieplnej. Dzięki temu cały proces jest bezpieczny dla ludzi i środowiska, nie wykształca szkodliwych odpadów. Ta wizyta sprawiła, że mamy większą świadomość tego, co się dzieje z naszymi odpadami oraz z jakich artykułów należy zrezygnować, aby uczynić proces oczyszczania łatwiejszym. Zaskakujące, że zapach oczyszczalni jest ledwie odczuwalny . 
Opuszczając oczyszczalnię każdy z uczestników otrzymał broszurę pod tytułem ,,Co się dzieje ze ściekami. To było bardzo pouczające,  odbyć  lekcje biologii w innym miejscu niż szkoła. 

- Julia Żarowiecka Ie

 2018 19 ia powązki

            Dnia 30 października klasa Ia wraz z panią profesor Agnieszką Parzóch wybrała się na Cmentarz Wojskowy na Powązkach, aby odwiedzić mogiły zasłużonych Polaków poświęcić im chwilę refleksji i zadumy.

            Zwiedzanie cmentarza rozpoczęliśmy od grobu Marka Kotańskiego, znanego z działalności charytatywnej na rzecz osób uzależnionych od alkoholu, narkotyków i ludzi bezdomnych oraz nagrobku Jadwigi Zarugiewiczowej - matki orlęcia lwowskiego, która wybrała trumnę bezimiennego żołnierza do tworzonego Grobu Nieznanego Żołnierza.

            Na trasie naszego spaceru zatrzymywaliśmy się przy grobach znanych ludzi, takich jak: Jerzy Kulej - najwybitniejszy polski bokser, Piotr Nurowski - prezes Polskiego Komitetu Olimpijskiego, Danuta Szaflarska - aktorka filmowa i teatralna, Grzegorz Miecugow - dziennikarz, Olga Jackowska - piosenkarka, Jacek Kaczmarski - poeta, kompozytor i piosenkarz, Kazimierz Deyna - piłkarz, król strzelców Igrzysk Olimpijskich w Monachium w 1972 roku, Kamila Skolimowska - mistrzyni olimpijska w rzucie młotem, Jan Machulski - aktor i reżyser, Zbigniew Religa - kardiochirurg i minister zdrowia, Kazimierz Górski - piłkarz i trener reprezentacji Polski, Waldemar Milewicz - dziennikarz, reporter i korespondent wojenny, Zofia Nałkowska - pisarka i publicystka, Julian Tuwim oraz Jan Brzechwa - poeci, Mira Zimińska-Sygietyńska i jej mąż Tadeusz - twórcy zespołu Mazowsze, płk Ryszard Kukliński i wielu innych.

            Zobaczyliśmy kwatery żołnierzy, którzy walczyli w polskich powstaniach, a także I i II wojnie światowej. Nie zapomnieliśmy odwiedzić bohaterów Powstania Warszawskiego, wśród nich bohaterów książki Kamienie na szaniec, a przy pomniku zgrupowania Armii Krajowej Radosław oddaliśmy cześć poległym i zapaliliśmy znicz.

            Spacerując, zwróciliśmy uwagę na symboliczne miejsca pamięci m.in. Gloria Victis (chwała zwyciężonym), który upamiętnia żołnierzy walczących podczas II wojny światowej, pomnik ofiar katastrofy smoleńskiej oraz dolinkę katyńską, utrwalającą pamięć o ofiarach zbrodni katyńskiej. Dziś już wiemy, że o wolność trzeba walczyć, ponieważ nie jest dana raz na zawsze, a Cmentarz Wojskowy na Powązkach jest żywym podręcznikiem historii naszego narodu.

-Kamil Biernacki.

2018 19 kolaż bohateron w sp
W dniu 20.11.2018 uczniowie klasy 2B w ramach projektu BohaterON - włącz historię zorganizowali warsztaty w sąsiedniej Szkole Podstawowej nr 60 im. Powstania Listopadowego w klasie 4D. Na zajęciach opowiadali młodszym kolegom o Powstaniu Warszawskim, patronach liceum, powstańczej walce i odwadze. Lekcję urozmaicili wykonanymi przez siebie puzzlami przedstawiającymi Pomnik Małego Powstańca, Symbol Polski Walczącej i logo XIX LO. Mamy nadzieję, że dla młodego pokolenia była to niezapomniana lekcja historii przeprowadzona w sposób ciekawy, przystępny, kreatywny i niecodzienny.
 
- Uczniowie klasy 2B wraz z wychowawcą Anną Wawrzyniak

 

 
 
 

kartki dla powstańców

BohaterON to coroczna akcja wysyłania kartek z życzeniami w okresie jesiennym do osób biorących czynny udział w Powstaniu Warszawskim.  Jest to swoisty hołd współczesnych ludzi za przeżyty wysiłek i emocje, z jakim wiązało się to wydarzenie. Również i nasza szkoła z inicjatywy p. prof. J. Perkowskiej-Whiley i p. prof. Anny Wawrzyniak włączyła się w tę akcję upamiętniając swoich patronów.  Na lekcjach j. angielskiego, francuskiego i godziny wychowawczej uczniowie pisali kartki, które zostały przesłane Powstańcom Warszawskim.  W ciągu jednego dnia, wysyłając jedną kartkę do wybranego przez siebie Powstańca, dajemy znać, że historia nie jest nam obca i przeżywamy ją wraz z jej uczestnikami.

-A. Wawrzyniak i J. Perkowska-Whiley

Mamy zaszczyt ogłosić wyniki konkursu o Powstaniu Warszawskim, który odbył się 2 października tego roku

 

Klasyfikacja grup:

1. miejsce: IE Adam Strzałkowski, Mateusz Bazdyga, Kacper Korzeniewski, Jan Suwała 38 pkt.

2. miejsce: IE Natalia Zych, Izabela Figiel, Agnieszka Rowicka, Hanna Stypułowska 36 pkt.

3. miejsce: IB Julia Czarnołęska, Robert Dziadura, Anna Chada, Małgorzata Mróz, Justyna Ignaczewska 35 pkt.

 

Klasyfikacja klas:

1. miejsce: 1D - 261 pkt.

2. miejsce: 1C - 228 pkt.

3. miejsce: 1E - 226 pkt.

 

Gratulujemy zwyciężcom i dziękujemy wszystkim za udział!

-Justyna Pelka, Michał Mazański