Varsavianistyczna szkoła

lacinavars

Uczniowie klasy II a przygotowali na lekcję łaciny prezentacje dotyczące inskrypcji łacińskich w Warszawie. Młodzież odszukała i przetłumaczyła łacińskie napisy znajdujące się w Łazienkach Królewskich i na Trakcie Królewskim.

 

Prezentacja

1drzezby

W listopadzie 2017 uczniowie z klas IA, IB, ID i IE na lekcjach wiedzy o kulturze w ramach tematów o współczesnej rzeźbie poznawali polskich artystów rzeźbiarzy. Uczniowie mieli za zadanie odnaleźć wskazane przez nauczyciela rzeźby na terenie Warszawy. Dzięki temu m.in. odwiedzili miejsca, gdzie w Warszawie są umieszczone rzeźby Igora Mitoraja oraz odnaleźli warszawskie kariatydy.

unnamed

23 listopada 2017 roku klasa IIC udała się na zaplanowaną wycieczkę do Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie na lekcję dydaktyczną dotyczącą  sztuki baroku i sarmatyzmu. Każdy z nas był pełen entuzjazmu płynącego z chęci poznania kultury sarmackiej i zobaczenia jej "od wewnątrz" - dosłownie i w przenośni :). Zajęcia poprowadził przewodnik, który w zabawny sposób opowiadał nam o tajemnicach pałacu króla. Ciekawostką dla nas były sypialnie, które służyły  do odwiedzin króla bądź królowej. Znajdowały się tam łoża- niezwykle ozdobne, na których siedzieli władcy, przyjmując gości. Mimo iż pałac był tylko letnią rezydencją, posiadał wiele przepięknych pomieszczeń, bogato zdobionych, co ukazywało prawdziwe oblicze stylu barokowego. Na uwagę zasługuje również galeria portretów trumiennych, wyeksponowana właśnie w Wilanowie.

Wszyscy wróciliśmy do domu z głowami pełnymi ciekawej wiedzy zdobytej w terenie i z uśmiechem na twarzy.

1b2bpolin

W dniu 4.12.2017r. klasy IB i IIB miały niesamowity zaszczyt zostać zaproszone na spotkanie z Elżbietą Ficowską; kobietą uratowaną jako półtoraroczne dziecko z Getta Warszawskiego przez Irenę Sendlerową i członków Żegoty, do Muzeum Historii Żydów Polskich Polin. 
Całe wydarzenie odbyło się z okazji uczczenia rocznicy powstania Żegoty - organizacji podziemnej, działającej w latach 1942-1945, pomagającej Żydom w gettach i poza ich murami.
Spotkanie składało się z czterech elementów. Kolejno;
- Wstępu o czysto historycznym charakterze na temat powstania i działalności Żegoty.
- Pokazu filmu: Łyżeczka życia, opowiadającego głównie o Irenie Sendlerowej i Elżbiecie Ficowskiej.
- Rozmowy z Elżbietą Ficowską, podczas to której młodzież śmiało mogła zadawać do niej pytania, co ochoczo i z entuzjazmem czyniła.
- Wspólnego złożenia kwiatów pod pomnikiem Żegoty.
Jako klasom humanistycznym cały czas spędzony w muzeum nie wydał się ani przez chwilę stracony. Tematyka II Wojny Światowej i wszelkich jej aspektów, w tym pojęcia kwestii żydowskiej, są jej bardzo bliskie i głęboko ich dotykają. Spotkanie poruszyło wiele problemów, jak chociażby pomoc drugiemu człowiekowi, istota jego sumienia itp.
Był to dzień szczególnie wyjątkowy, bo uczniowie mieli okazję mieć styczność nie tyle z samym tragizmem wojny, co z żyjącym wciąż jej świadkiem, co jest o tyle cenne, że tych świadków stopniowo ubywa. A nauczyć się od nich można więcej, niż tylko podczas tej jednej dydaktycznej lekcji.

lazienki

Dnia 16.11.2017r. klasa IB wzięła udział w lekcji dydaktycznej przeprowadzonej na terenie Zespołu Pałacowo-Ogrodowego Łazienek Królewskich na temat: Rozum i rewolucja.
Podczas lekcji uczniowie najpierw zwiedzili poszczególne sale Pałacu na Wyspie, w celu wdrożenia w atmosferę epoki oświecenia. Po krótkiej przechadzce pałacowymi korytarzami, nastąpiła właściwa część zajęć. Ich uczestnicy nie byli jedynie biernymi słuchaczami na temat kultury, nauki, filozofii oświecenia i jego rewolucyjności, ale także mieli okazję wykazać się w zadaniach aktywizujących. Należały do nich między innymi wymyślenie krótkiego wierszyka w formie zabawy w Sekretarza (Ulubionej rozrywki króla Poniatowskiego podczas obiadów czwartkowych), czy utworzenie hasła encyklopedycznego do ilustracji, przedstawionej przez prowadzącą lekcję. 
W całym programie na uwagę zasługuje także traktowanie oświecenia nie tylko w kategorii Rzeczpospolitej, ale także w kontekście Europy i jako wstęp do romantycznych idei rewolucjonistycznych, zaczynających się we Francji, o której to dużo dyskutowano podczas zajęć.
Uczniom bardzo spodobała się ta forma zajęć i wychodząc z Łazienek, mieli nadzieję, że wszystkie lekcje muzealno-dydaktyczne w przyszłości będą miały podobną formułę i będą prowadzone z tak dużym entuzjazmem i zaangażowaniem jak przez pracowników Pałacu na Wodzie.

23600713 800390983479514 2025930006 o

Dnia 13 listopada 2017 roku w ramach realizacji programu „Varsavianistyczna Szkoła” odbył się wykład pt. „Powstanie Styczniowe 1863, ostatni romantyczny zryw Polaków”. Wzięło w nim udział 8 uczniów z naszej szkoły. Spotkanie miało miejsce w Szkole Podstawowej nr. 322 na Ursynowie, o godz. 1700 . Z wielkim zainteresowaniem słuchaliśmy wykładowcy p. Michała Rybaka, który z zaangażowaniem opowiadał nam o tym patriotycznym działaniu. Poznaliśmy m.in. okoliczności tego wydarzenia, przyczynę wybuchu, na jakie orientacje byli podzieleni Polacy, wszystkich dyktatorów powstania oraz jego skutki. Dowiedzieliśmy się, jakie uczucia towarzyszyły Polakom w tym czasie i byliśmy pod wrażeniem ich postawy. Na bieżąco notowaliśmy najważniejsze informacje. Po godzinie wykład się skończył, zadowoleni ze zdobytych wiadomości spokojnie wróciliśmy do domów.

30 października zainteresowani tematem uczniowie (pod opieką nauczycieli) mieli okazję uczestniczyć w pokazie filmu „Azyl”, zorganizowanym w kinie Atlantic. Projekcja była połączona ze spotkaniem z jednym z ocalonych przez małżeństwo Żabińskich – Moshe Tiroshem – który jako kilkuletnie dziecko ukrywał się kilka miesięcy w willi warszawskiego zoo. Teraz prawie osiemdziesięcioletni mężczyzna przez godzinę opowiadał o swoim losie w czasie wojny i po jej zakończeniu. Dla wszystkich widzów słowa i postawa Gościa były niezwykłą lekcją nie tylko tolerancji, pokory i optymizmu, ale przede wszystkim człowieczeństwa. 

spacer

22 czerwca 2017 roku,szkoła zorganizowała grę terenową dla uczniów klas pierwszych. Ok godziny 9.00 zebraliśmy się przy wejściu do Parku Łazienkowskiego, gdzie już na nas czekali nauczyciele z przygotowanymi materiałami.
Uczniowie podzielili się na pięcioosobowe grupy, a każda z nich dostała po jednej karcie pracy.
Zadania wymagały znajomości Warszawy i orientacji w terenie. Trasa, którą należało przebyć, obejmowała odcinek od Łazienek Królewskich do Starego Miasta przez Aleje Ujazdowskie i Krakowskie Przedmieście.
Podane pytania dotyczyły zagadnień od geograficznych, przez historię sztuki do historii powszechnej.
Gra terenowa okazała się miłym zwieńczeniem przemijającego roku szkolnego 2016/2017 tym bardziej, że dopisała również pogoda

odznakalux

Dnia 16 października 2017 roku  o godzinie 17 uczennice z klasy Ic (Ania i Weronika) uczestniczyły w historycznym wykładzie na temat Księstwa Warszawskiego. Wykład odbywał się w Szkole Podstawowej nr 322, im. Jana Brzechwy na Ursynowie. Spotkanie trwało godzinę, jednak prowadzący zdążył dokładnie przybliżyć historię Polski w latach 1807-1815. Opowiedział o kilku ważnych postaciach, takich jak: Tadeusz Kościuszko i książę Józef Poniatowski. Te informacje na pewno przydadzą nam się w szkole na lekcjach historii.

mn

W czwartek, 12 października byliśmy w Muzeum Narodowym na lekcji z cyklu „Matura to sztuka”, która miała za zadanie pomóc nam lepiej przygotować się do matury ustnej  z języka polskiego. Na zajęciach uczyliśmy się, jak prawidłowo opisywać obrazy, na co zwrócić uwagę oraz co może nam pomóc we właściwej interpretacji dzieła. Tematem naszych zajęć był motyw vanitas. Omawialiśmy dzieła Jacka Malczewskiego: Thanatos oraz Śmierć, portrety trumienne oraz martwe natury – Deser Willema Claesza Hedy i Kwiaty Abrahama Mignona . Karty pracy, które otrzymaliśmy, zawierały dodatkowe źródła kulturowe (wiersze, fragmenty pamiętników), dzięki czemu nasze wypowiedzi były pełne i wyczerpujące.
  Wszyscy wyszliśmy bardzo zadowoleni i pewniejsi swojej umiejętności interpretacji  obrazów.
Wiemy, że te zajęcia pomogą nam na maturze ustnej i osiągniemy dzięki nim bardzo dobre wyniki.