Varsavianistyczna szkoła

1b2bpolin

W dniu 4.12.2017r. klasy IB i IIB miały niesamowity zaszczyt zostać zaproszone na spotkanie z Elżbietą Ficowską; kobietą uratowaną jako półtoraroczne dziecko z Getta Warszawskiego przez Irenę Sendlerową i członków Żegoty, do Muzeum Historii Żydów Polskich Polin. 
Całe wydarzenie odbyło się z okazji uczczenia rocznicy powstania Żegoty - organizacji podziemnej, działającej w latach 1942-1945, pomagającej Żydom w gettach i poza ich murami.
Spotkanie składało się z czterech elementów. Kolejno;
- Wstępu o czysto historycznym charakterze na temat powstania i działalności Żegoty.
- Pokazu filmu: Łyżeczka życia, opowiadającego głównie o Irenie Sendlerowej i Elżbiecie Ficowskiej.
- Rozmowy z Elżbietą Ficowską, podczas to której młodzież śmiało mogła zadawać do niej pytania, co ochoczo i z entuzjazmem czyniła.
- Wspólnego złożenia kwiatów pod pomnikiem Żegoty.
Jako klasom humanistycznym cały czas spędzony w muzeum nie wydał się ani przez chwilę stracony. Tematyka II Wojny Światowej i wszelkich jej aspektów, w tym pojęcia kwestii żydowskiej, są jej bardzo bliskie i głęboko ich dotykają. Spotkanie poruszyło wiele problemów, jak chociażby pomoc drugiemu człowiekowi, istota jego sumienia itp.
Był to dzień szczególnie wyjątkowy, bo uczniowie mieli okazję mieć styczność nie tyle z samym tragizmem wojny, co z żyjącym wciąż jej świadkiem, co jest o tyle cenne, że tych świadków stopniowo ubywa. A nauczyć się od nich można więcej, niż tylko podczas tej jednej dydaktycznej lekcji.

lazienki

Dnia 16.11.2017r. klasa IB wzięła udział w lekcji dydaktycznej przeprowadzonej na terenie Zespołu Pałacowo-Ogrodowego Łazienek Królewskich na temat: Rozum i rewolucja.
Podczas lekcji uczniowie najpierw zwiedzili poszczególne sale Pałacu na Wyspie, w celu wdrożenia w atmosferę epoki oświecenia. Po krótkiej przechadzce pałacowymi korytarzami, nastąpiła właściwa część zajęć. Ich uczestnicy nie byli jedynie biernymi słuchaczami na temat kultury, nauki, filozofii oświecenia i jego rewolucyjności, ale także mieli okazję wykazać się w zadaniach aktywizujących. Należały do nich między innymi wymyślenie krótkiego wierszyka w formie zabawy w Sekretarza (Ulubionej rozrywki króla Poniatowskiego podczas obiadów czwartkowych), czy utworzenie hasła encyklopedycznego do ilustracji, przedstawionej przez prowadzącą lekcję. 
W całym programie na uwagę zasługuje także traktowanie oświecenia nie tylko w kategorii Rzeczpospolitej, ale także w kontekście Europy i jako wstęp do romantycznych idei rewolucjonistycznych, zaczynających się we Francji, o której to dużo dyskutowano podczas zajęć.
Uczniom bardzo spodobała się ta forma zajęć i wychodząc z Łazienek, mieli nadzieję, że wszystkie lekcje muzealno-dydaktyczne w przyszłości będą miały podobną formułę i będą prowadzone z tak dużym entuzjazmem i zaangażowaniem jak przez pracowników Pałacu na Wodzie.

23600713 800390983479514 2025930006 o

Dnia 13 listopada 2017 roku w ramach realizacji programu „Varsavianistyczna Szkoła” odbył się wykład pt. „Powstanie Styczniowe 1863, ostatni romantyczny zryw Polaków”. Wzięło w nim udział 8 uczniów z naszej szkoły. Spotkanie miało miejsce w Szkole Podstawowej nr. 322 na Ursynowie, o godz. 1700 . Z wielkim zainteresowaniem słuchaliśmy wykładowcy p. Michała Rybaka, który z zaangażowaniem opowiadał nam o tym patriotycznym działaniu. Poznaliśmy m.in. okoliczności tego wydarzenia, przyczynę wybuchu, na jakie orientacje byli podzieleni Polacy, wszystkich dyktatorów powstania oraz jego skutki. Dowiedzieliśmy się, jakie uczucia towarzyszyły Polakom w tym czasie i byliśmy pod wrażeniem ich postawy. Na bieżąco notowaliśmy najważniejsze informacje. Po godzinie wykład się skończył, zadowoleni ze zdobytych wiadomości spokojnie wróciliśmy do domów.

30 października zainteresowani tematem uczniowie (pod opieką nauczycieli) mieli okazję uczestniczyć w pokazie filmu „Azyl”, zorganizowanym w kinie Atlantic. Projekcja była połączona ze spotkaniem z jednym z ocalonych przez małżeństwo Żabińskich – Moshe Tiroshem – który jako kilkuletnie dziecko ukrywał się kilka miesięcy w willi warszawskiego zoo. Teraz prawie osiemdziesięcioletni mężczyzna przez godzinę opowiadał o swoim losie w czasie wojny i po jej zakończeniu. Dla wszystkich widzów słowa i postawa Gościa były niezwykłą lekcją nie tylko tolerancji, pokory i optymizmu, ale przede wszystkim człowieczeństwa. 

spacer

22 czerwca 2017 roku,szkoła zorganizowała grę terenową dla uczniów klas pierwszych. Ok godziny 9.00 zebraliśmy się przy wejściu do Parku Łazienkowskiego, gdzie już na nas czekali nauczyciele z przygotowanymi materiałami.
Uczniowie podzielili się na pięcioosobowe grupy, a każda z nich dostała po jednej karcie pracy.
Zadania wymagały znajomości Warszawy i orientacji w terenie. Trasa, którą należało przebyć, obejmowała odcinek od Łazienek Królewskich do Starego Miasta przez Aleje Ujazdowskie i Krakowskie Przedmieście.
Podane pytania dotyczyły zagadnień od geograficznych, przez historię sztuki do historii powszechnej.
Gra terenowa okazała się miłym zwieńczeniem przemijającego roku szkolnego 2016/2017 tym bardziej, że dopisała również pogoda

odznakalux

Dnia 16 października 2017 roku  o godzinie 17 uczennice z klasy Ic (Ania i Weronika) uczestniczyły w historycznym wykładzie na temat Księstwa Warszawskiego. Wykład odbywał się w Szkole Podstawowej nr 322, im. Jana Brzechwy na Ursynowie. Spotkanie trwało godzinę, jednak prowadzący zdążył dokładnie przybliżyć historię Polski w latach 1807-1815. Opowiedział o kilku ważnych postaciach, takich jak: Tadeusz Kościuszko i książę Józef Poniatowski. Te informacje na pewno przydadzą nam się w szkole na lekcjach historii.

mn

W czwartek, 12 października byliśmy w Muzeum Narodowym na lekcji z cyklu „Matura to sztuka”, która miała za zadanie pomóc nam lepiej przygotować się do matury ustnej  z języka polskiego. Na zajęciach uczyliśmy się, jak prawidłowo opisywać obrazy, na co zwrócić uwagę oraz co może nam pomóc we właściwej interpretacji dzieła. Tematem naszych zajęć był motyw vanitas. Omawialiśmy dzieła Jacka Malczewskiego: Thanatos oraz Śmierć, portrety trumienne oraz martwe natury – Deser Willema Claesza Hedy i Kwiaty Abrahama Mignona . Karty pracy, które otrzymaliśmy, zawierały dodatkowe źródła kulturowe (wiersze, fragmenty pamiętników), dzięki czemu nasze wypowiedzi były pełne i wyczerpujące.
  Wszyscy wyszliśmy bardzo zadowoleni i pewniejsi swojej umiejętności interpretacji  obrazów.
Wiemy, że te zajęcia pomogą nam na maturze ustnej i osiągniemy dzięki nim bardzo dobre wyniki.

balon2

Po długim oczekiwaniu (pogoda nam nie sprzyjała!) 17 października odbył się lot balonów nad Warszawą w  ramach projektu SCI-ART BALLOON . W czasie lotu naukowcy z Uniwersytetu Warszawskiego wykonywali  pomiary stanu atmosfery oraz zdjęcia lotnicze, które można było na bieżąco pobierać i interpretować.  Relację online można było śledzić na stronie: https://balloon-sci-art-gallery.pl
W czasie trwania lotu grupa uczniów klas geograficznych z naszej szkoły na bieżąco interpretowała przesyłane zdjęcia i  pomiary. Analiza była interdyscyplinarna: biologiczna, geograficzna, a nawet humanistyczna. Zadbały o to p. prof. Daniela Dębska i p. prof. Izabela Michalak. Od środy 18.10. można oglądać wystawę pobranych zdjęć.

Popołudnie  i wieczór 17.10. uczniowie klas geograficznych  spędzili w różnych punktach Warszawy i dokumentowali przelot trzech  balonów: Marysia Dydycz na Polu Mokotowskim, Gabrysia Strzyżewska, Milena Zacharczuk i Antek Gołoś na Moście Poniatowskiego. Uczniowie odbierający i interpretujący obrazy lotnicze (balonowe) w szkole to: Weronika Ostaszewska, Dawid Pieloszczyk, Łukasz Skrzeszewski, Igor Mielczarek, Filip Paprota, Ania Najda, Basia Gołębska i  Dominik Jachimczyk.

I tak geografia połączyła biologię z humanistyką, a uczniów i nauczycieli na ziemi  z naukowcami w balonach.
Dzięki całej naszej ekipie dysponujemy ogromną ilością zdjęć Warszawy, które stanowią fantastyczny materiał do dalszych prac.
To nie jest koniec projektu, kolejne etapy wkrótce..

lalka

22 czerwca 2017 klasy II wzięły udział w tradycyjnej corocznej grze miejskiej „Spacer śladami Lalki”. Zadanie polegało na przejściu z mapą przez miasto, a celem było odnalezienie miejsc, w których żyli i działali bohaterowie powieści oraz jej autor. Efekt pracy uczestników gry to wykonanie prezentacji dokumentujących  poszukiwania. Szukać należało nie tylko w mieście, ale także w tekście powieści -   sfotografowane miejsca zilustrowano stosownymi cytatami z Lalki Prusa. 

Prezentacja klasy 3d

Prezentacja klasy 3e

Prezentacja klasy 3e

gra miejska

Dnia 11 października 2017 w ramach realizacji programu Varsavianistyczna Szkoła odbyła się gra miejska „Literacka Starówka”. Wzięło w niej udział 14 uczniów naszej szkoły. W siedzibie Towarzystwa Przyjaciół Warszawy o godzinie 10:00 podzieliliśmy się na kilkuosobowe grupy i otrzymaliśmy mapy Starego Miasta z zaznaczonymi 10 punktami, w których znajdowali się przewodnicy czekający, by opowiedzieć nam o pisarzach związanych z danym miejscem. Poznaliśmy m.in. historię Stefana Żeromskiego, Jana Lechonia, Kazimierza Brandysa, Stanisława Jarzębskiego i Artura Oppmana. Dowiedzieliśmy się również o bardzo znanej winiarni, do której przybywali pisarze z różnych stron, a znajdowała się ona w miejscu dzisiejszej restauracji „U Fukiera”. Po krótkim wykładzie dostawaliśmy od przewodników zadanie do wykonania. Było to np. zrobienie żywego plakatu czy przyporządkowanie nazw charakterystycznych miejsc w Warszawie do ich opisów. Gra skończyła się o 12:00. Każda grupa ukończyła ją z wynikiem pozytywnym, dzięki czemu otrzymaliśmy dyplomy i mimo złej pogody, która towarzyszyła nam przez cały czas, zadowoleni wróciliśmy do szkoły.