Varsavianistyczna szkoła

2018 19 kolaż 2a muzeum narodowe

Klasa 2a wraz z Panem Profesorem Chmielewskich wybrała się na lekcje muzealną pod tytułem „W blasku średniowiecza”. Pani przewodnik poruszyła temat skąd czerpano inspiracje na dzieła sztuki i o znaczeniu roślin w obrazach, chociaż lekcja była głównie o średniowieczu to przesympatyczna przewodniczka również opowiedziała o innych rodzajach sztuki takich jak gotyk czy też sztuka piękna, w muzeum są przepiękne piety o których głównie nawiązywano, ponieważ tematyka religijna była podstawa lekcji.
W Galerii Sztuki Średniowiecznej znajdują się głównie obiekty z okresu późnego średniowiecza (XIV–XVI w.), pochodzące z różnych regionów dzisiejszej Polski, a także kilka eksponatów z zachodu Europy. Są to dzieła, które pierwotnie przeznaczone były niemal wyłącznie do kościołów. Ekspozycja została zaprojektowana tak, aby widzowie mogli jak najlepiej zrozumieć rolę sztuki w życiu religijnym czasów średniowiecza – w epoce, w której nie istniało pojęcie sztuki we współczesnym znaczeniu. W galerii zobaczyliśmy imponujące ołtarze skrzydłowe, rzeźby zdobiące tzw. belki tęczowe, filary, jak również liczne obiekty mniejszych rozmiarów: sprzęty liturgiczne, ołtarzyki, obrazy i rzeźby przeznaczone do prywatnej modlitwy, wywołują ogromne wrażenie. Taki typ prowadzenia lekcji jest bardzo ciekawym sposobem na omówienie sztuki w średniowieczu, świetnym pomysłem było wybranie się na ta wycieczkę edukacyjna, każdy na tym skorzystał.

- Oliwia Gomuła 2A

2018 19 kolaż 2a czajka

W dniu 26 września 2018r. klasa 2a pod opieką p. Michała Janowskiego zwiedziła Oczyszczalnię Ścieków Czajka.
Po krótkim szkoleniu z zasad bezpieczeństwa dowiedzieliśmy się tego, co dzieje się z nieczystościami od ich wpłynięcia do oczyszczalni do momentu wpuszczenia do Wisły. Pani przewodnik pokazała nam jaki ciecz ma wygląd na kolejnych etapach pozbawiania zanieczyszczeń, a także inne niezbyt przyjemne dla oka przedmioty, np. wyłowione chusteczki nawilżane.
Następnie poszliśmy na spacer, podczas którego z bliska mogliśmy zobaczyć urządzenia, którymi ściek uwalnia się od niepożądanych substancji. Przeszliśmy drogę, którą pokonuje ściek. Zobaczyliśmy kraty, piaskowniki, osadniki wstępne, reaktory biologiczne, osadniki wtórne, komory fermentacyjne, spalarnie, zbiorniki biogazu, pochodnie i budynki dezodoryzacji. Przy każdym z nich zatrzymaliśmy się  na chwilę i raz jeszcze wysłuchaliśmy co dzieje się w środku budynków.
Na koniec posłuchaliśmy anegdot o najciekawszych przedmiotach, które dopłynęły do oczyszczalni.
Lekcja była niezwykle ciekawa i pouczająca. Każdy z nas zapamięta ją na długo.

2018 19 certyfikat varsavianistyczny

Z nieukrywana satysfakcją i radością informujemy, że po raz drugi zdobyliśmy certyfikat Varsavianistycznej szkoły, tym razem na 2 lata (2018-2020)!
I teraz będziemy starali się o to zaszczytne miano już bezterminowo.
Cieszymy się, że zostały docenione nasze interdyscyplinarne projekty, wspólne działania i pomysły, które mają na celu propagowanie wiedzy o stolicy wśród uczniów.
Jeden z warunków regulaminu zakłada zdobycie odznaki Młodego Przyjaciela Warszawy przez co najmniej 10 licealistów i z tego zadania wzorowo wywiązało się 12 uczniów klasy 2c (w kolejności alfabetycznej):
 Wiktoria Bienias, Krzysztof Czyżew,  Dominika Jancewicz,   Oliwia Kaczyńska,  Paweł Olejarczyk,  Weronika Ostaszewska,  Dawid Pieloszczyk,  Aleksandra Pióro,  Beata Piskorska,  Natalia Sęktas,  Julia Tomczak,  Kamila Zakrzewska.

Wymagało to od w/w osób systematycznej pracy przez cały rok, a  tym większa Ich zasługa, że zdobyli od razu odznaki srebrne.
Serdecznie gratulujemy!
Liczymy na więcej! :)

Dziękujemy wszystkim Państwu, Nauczycielom i Uczniom, którzy już od dwóch lat angażują się w starania o tak prestiżowe wyróżnienie.
Zapraszamy jednocześnie do uczestnictwa w projekcie zainteresowane nowe osoby (z klas pierwszych) i zachęcamy do śledzenia kolejnych dokonań na stronie internetowej szkoły, w zakładce Varsavianistyka

Koordynatorki:
Izabela Wieraszka
Izabela Michalak

41869849 10160837452955456 8722301025886666752 n41884485 10160837452160456 3028695415403839488 n

Ruszył projekt Zwrotnik Kultury

Nasza szkoła przystąpiła do projektu organizowanego przez Muzeum Azji i Pacyfiku Zwrotnik Kultury. Trzy uczennice z klasy 2c: Weronika Ostaszewska, Anna Szukało i Julia Tomczak  pod opieką p.prof. Magdaleny Ciechomskiej uczestniczyły w trzydniowych warsztatach dla animatorów.  W październiku i listopadzie czekają nas kolejne etapy projektu, tym razem przygotowywane przez 2c dla całej społeczności szkolnej.  Szczegóły wkrótce.

- Katarzyna Wolska

2018 19 kolaż muzeum pw

W dniu 19 września 2018 r. 56 uczniów chętnych z klas I A, D i E pod opieką p. prof. Magdaleny Niewiadomskiej wysłuchało wykładu w Muzeum Powstania Warszawskiego. Była to prelekcja z cyklu „Warszawa innych miast” współorganizowanego przez Instytut Stefana Starzyńskiego. Wykład prowadził p. Radosław Gajda, architekt znany z kanału na Youtube „Architecture is a good idea”, gdzie promuje wiedzę na temat architektury. Prelekcja poświęcona była zagadnieniu „Czy Warszawa była Paryżem Północy”.

18.09.14 kolaż łazienki

Dnia 12 września 2018 roku całą klasą mieliśmy okazję zwiedzić Łazienki Królewskie. Wycieczkę rozpoczęliśmy od zwiedzenia Pałacu na Wyspie - jednego z najcenniejszych polskich zabytków wraz z świetnie zachowaną królewską galerią obrazów. Zobaczyliśmy, jak żył Stanisław August Poniatowski w swoim pałacu, oraz mieliśmy okazję zobaczyć salę, w której odbywały się organizowane przez króla obiady czwartkowe.

Drugą część wycieczki przeznaczyliśmy na zwiedzanie historycznych ogrodów i pozostałych klasycystycznych zabytków. Chodząc alejkami wśród drzew i kwiatów, mogliśmy zobaczyć między innymi Szkołę Podchorążych, z której Piotr Wysocki wyprowadził piechotę, rozpoczynając powstanie listopadowe. Następnie przeszliśmy obok Białego Domku, czyli pierwszej budowli w Łazienkach wybudowanej przez Stanisława Augusta. Wycieczkę zakończyliśmy zwiedzeniem stylizowanego na zniszczony pod wpływem czasu antycznego Amfiteatru. Była to bardzo ciekawa lekcja, na którą zdecydowanie warto się wybrać, a zdobytą wiedzę z pewnością wykorzystamy na lekcjach języka polskiego.

Jerzy Grunwald

collage wilanów

20 czerwca 2018 roku całą klasą mieliśmy okazję zwiedzić Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. Wycieczka była podzielona na dwie części. Zaczęliśmy od zwiedzenia ogrodów wilanowskich. Dowiedzieliśmy się, do czego dawniej służyły ogrody i dlaczego były tak ważne dla króla. Zaobserwowaliśmy także wiele gatunków zwierząt i roślin, które znajdowały się wokół nas. W drugiej części wycieczki weszliśmy do wnętrz pałacowych. Zobaczyliśmy, jak żył Jan III Sobieski w swojej wilanowskiej rezydencji, i przy okazji dowiedzieliśmy się wiele o kulturze sarmackiej.
Wycieczka bardzo nam się podobała, a zdobytą wiedzę na pewno wykorzystamy na języku polskim i nie tylko.

Maja Męczkowska

collage willa żabińskich

Dnia 19. czerwca br. klasa 1D, postanowiła wykorzystać tak piękną pogodę i wybrać się na spacer po Warszawskim Ogrodzie Zoologicznym. Głównym celem wycieczki było zwiedzanie Willi Żabińskich, zwanej również Willą pod Zwariowaną Gwiazdą. Skąd taka nazwa? Dom dyrektora zoo od początku był wyjątkowym budynkiem. Ludzie i zwierzęta żyli w nim niczym lokatorzy. Każde zwierzę miało ludzkie imię, a człowiek zwierzęcy przydomek. Willa ta była jedynym budynkiem niezniszczonym w wyniku bombardowania podczas II wojny światowej.

Niemcy uważali Jana Żabińskiego za osobę godną zaufania. Pozwolili mu więc zostać w willi jako nadzorcy hodowli świń dla wojska. Dyrektor Zoo wykorzystał tę sytuację w nieprawdopodobny sposób. Na terenie ogrodu odbywały się różne działania konspiracyjne, takie jak szkolenia wojskowe czy wyrabianie fałszywych dokumentów. Pozornie zwyczajny dom stał się schronem dla prześladowanej ludności pochodzenia żydowskiego. Przez całą wojnę przeszło przez niego około 300 Żydów. Na raz w ciemnej, zimnej piwnicy przebywało 30 ludzi. Niektórzy spędzili w niej parę dni, a inni kilka lat. Wojny nie przeżyły jedynie 2 osoby. Udało się to dzięki systemowi ostrzegawczemu Antoniny Żabińskiej, która podczas wizyt Niemców grała określone melodie na fortepianie. Utwór Offenbacha oznaczał, że sytuacja zmusza Żydów do opuszczenia piwnicy przez tunel, a melodia Chopina informowała o możliwości powrotu. Pani Żabińska była wspaniałą kobietą, którą każdy opisywał jako anioła zesłanego przez Boga.
Siedmioletni syn Ryszard również miał swoje zadania. Mimo jego wieku wiedział o wszystkich działaniach na terenie Zoo. Każdy członek rodziny nosił naszyjnik, w którym mieścił się cyjanek potasu na wypadek aresztowania. Rodzina Żabińskich była niezwykła, a ich czyny bohaterskie. Jednak sam Żabiński nie przypisywał sobie zasług mówiąc, że była to jedynie ludzka przyzwoitość. Była to bardzo ciekawa i poruszająca lekcja, na którą naprawdę warto się wybrać, a następnie należy odwiedzić szympansy, ponieważ bardzo się one nudzą.

Zofia Wróblewska ID

Z przyjemnością informujemy, że 19 czerwca odbyła się trzecia edycja gry miejskiej "Miasto moje, a w nim..., czyli Praga dawniej i dziś", w której wzięło udział 13 pięcioosobowych grup składających się z uczniów klas pierwszych. Zadanie polegało na dotarciu do pięciu punktów kontrolnych (Park Skaryszewski, Pomnik Szosy Brzeskiej, Francuska, kościół na Kamionku, fabryka Soho) oraz wypełnieniu kart pracy, za co można było uzyskać 80 punktów.

Była to świetna okazja do poznania nie tylko topografii dzielnicy, ale także historii,, zabytków oraz ciekawostek związanych z warszawską Pragą: "Przygodo, warszawska przygodo, gdzie szukać cię, jeśli nie tu...":)

Gra miejska to również wydarzenie, którym wpisujemy się w działania służące zdobywaniu certyfikatu Varsavianistycznej Szkoły przez nasze liceum.

A oto wyniki:

Uprzejmie informujemy, iż 19 czerwca odbędzie się trzecia edycja gry terenowej "Miasto moje a w nim..."- czyli Praga dawniej i dziś", do udziału w której zapraszamy wszystkich uczniów klas pierwszych: a,b,c,e.
Harmonogram:
8.00- 8. 30 - rejestracja pięcioosobowych grup (I piętro XIX LO); pobranie głównej karty pracy i map;
8.30-11.00 - rajd po dzielnicy polegający na odwiedzeniu pięciu punktów kontrolnych, pobraniu dodatkowych kart pracy i jednej z liter, z których należy na koniec ułożyć hasło;
11.00-12.00 - powrót do szkoły i zdanie wszystkich wypełnionych materiałów.
W wakacje - ciąg dalszy nastąpi...,o czym dowiecie się w stosownym czasie:)

Wygra ta grupa, która zdobędzie najwięcej punktów za poprawne odpowiedzi, co zostanie nagrodzone również stosownymi ocenami.
Wiedza zdobyta w czasie spaceru, trud włożony w poznawanie tajemnic stolicy i satysfakcja z mądrej zabawy - bezcenne! :)

Do współpracy zaprosiłyśmy Waszych Wychowawców i Nauczycieli, których będziecie wypatrywać na ulicach i skwerach Pragi, oraz starszych kolegów i koleżanki z klasy 2c, wspomagających Państwa Pedagogów w punktach kontrolnych.

Mile widziane zdjęcia dokumentujące całe przedsięwzięcie! :)
Prosimy wziąć pod uwagę warunki pogodowe i chronić się odpowiednim ubraniem zarówno przed słońcem, jak i ewentualnym deszczem. Nie zapomnijcie o wodzie mineralnej :)