Materiały edukacyjne dotyczące debat oksfordzkich:
Lista książek pomocnych w debatowaniu
Nikt nie rodzi się mówcą i jak przekonuje jeden z autorów poniższych publikacji, naturalne zdolności nie wystarczą. Ważne jest przygotowanie merytoryczne, warsztat, nieustanne doskonalenie się. Z pomocą odpowiednich lektur poznacie narzędzia i możliwości, którymi dysponuje sztuka retoryki
NIE TYLKO DLA DEBATANTÓW!!!
SZTUKA PRZEMAWIANIA * RETORYKA * DEBATY
-
Bogołębska B. i in., Retoryka i jej zastosowania.
-
Buksak L., Szkoła mówców.
-
Carnegie D., Jak stać się doskonałym mówcą i rozmówcą.
-
Carnegie D., Sztuka komunikacji w drodze do sukcesu.
-
Cialdini R., Tak! 60 sekretów perswazji, sztuka przekonywania…
-
Heigl P., 30 minut uczciwej dyskusji.
-
Jobs S., Sztuka prezentacji: jak świetnie wypaść przed każdą publicznością.
-
Kalka V. Elementarz wystąpień publicznych.
-
Kammel T., Moc w gębie : jak gadać, żeby się dogadać.
-
Marcjanik M., TED talks: jak przygotować wystąpienie publiczne.
-
Orłoś M., O sztuce wystąpień publicznych.
-
Rusinek M., Załazińska a., Jak się dogadać czyli retoryka codzienna.
-
Rzędowscy M.K., Mówca doskonały, wystąpienia publiczne w praktyce.
JĘZYKOWA POPRAWNOŚĆ I SAVOIR-VIVRE * TECHNIKI KOMUNIKACJI I UCZENIA SIĘ
-
Poprawnościowe ,dot. prawidłowej komunikacji i jej technik , technik skutecznego uczenia się
-
Brown P.C., Harvardzki poradnik skutecznego uczenia się.
-
Burska K. (red.), Poprawność językowa w praktyce: zbiór ćwiczeń
-
Do^bra* zmia^na* czyli jak się rządzi światem za pomocą słów., red. K. Kłosińska, M. Rusinek.
-
Formy i normy czyli poprawna polszczyzna w praktyce ., red. K. Kłosińska
-
Fry R., Jak się uczyć
-
Komunikacja między ludźmi: motywacja, wiedza i umiejętności , red. P. Morreale
-
Kotarski R., Włam się do mózgu.
-
Marcjanik M., Słownik językowego savoir-vivre’u.
-
Minge N., Jak uczyć się szybciej i skuteczniej.
-
Mówi się: porady językowe profesora Bralczyka.
-
Pietroń K., Siła głosu: jak mówić żeby ludzie chcieli słuchać.
-
Poprawnie po polsku: poradnik językowy PWN.
Zapraszamy do biblioteki szkolnej.
Druga edycja Szkolnej Ligi Debatanckiej za nami!
4 grudnia, w trakcie obchodów Święta Szkoły, odbyła się finałowa debata między klasą 3b i 3d. Debatanci zmierzyli się z tezą "Lepszy byłby świat unierwsalnych idei niż relatywnych wartości". Wygrała klasa 3d, która reprezentowała stronę propozycji. Serdecznie gratulujemy Finalistom!
Druga runda debat już za nami!
16 września odbyła się ostatnia debata drugiej rundy ubiegłorocznej ligi debat oksfordzkich. Klasa 2Bg broniła tezy brzmiącej: „Państwo przyjmujące nie powinno wymagać od imigrantów asymilacji narodowej”. Po stronie opozycji wystąpiła drużyna z klasy 2Asp. Jednogłośną decyzją sędziów wygrała strona propozycji. Debata odbyła się bez udziału publiczności, ale była transmitowana do wszystkich zainteresowanych klas.
Po debacie odbyło się losowanie par oraz tez półfinałowych. W przedostatniej rundzie klasa 2Bsp spotka się na debacie wokół tezy „Czyny są ważniejsze niż słowa” z klasą 3B, a klasa 2Bg zmierzy się z klasą 3D w tezie brzmiącej: „Bezpieczeństwo jest ważniejsze od wolności”. Losowanie stron odbędzie się na 15 minut przed debatą. Faza półfinałowa odbędzie się po 10 października.
Szkolna Liga Debat - pierwsza runda
Szanowni Państwo,
I etap Szkolnej Ligi Debatanckiej dobiegł końca. Serdecznie gratulujemy wszystkim uczestnikom. Jesteśmy pewni, że zdobyte doświadczenie przyda się w dalszych rozgrywkach. Mamy nadzieję, że debaty I etapu przekonały zarówno uczestników, jak i publiczność, że warto zgłębiać tajniki trudnej sztuki dyskusji. Szczególne gratulacje kierujemy do najlepszych mówców debat I etapu. Nagrody publiczności zdobyli:
Sebastian Lato (1a),
Adrianna Stępień (1b).
Damian Szostak (1c),
Maciej Binkowski (2d),
Marcin Dacewicz (3b),
Jan Mroczek (3c).
Debaty II etapu:
26 lutego - 1c/1b - Partie polityczne nie powinny być finansowane z budżetu państwa;
4 marca - 2b/1d - ONZ okazało się nieskuteczne jako narzędzie do zachowania pokoju na świecie;
11 marca - 1bg/1a - Państwo przyjmujące nie powinno wymagać od imigrantów asymilacji
narodowej;
18 marca - 3c/2d - Duże centra handlowe mają negatywny wpływ na lokalny rozwój gospodarczy.
Bezpośrednio po zakończeniu ostatniej debaty nastąpi losowanie tematów i klas, które zmierzą się w
debatach półfinałowych.
Wszystkie debaty II etapu będą się odbywać w środy na 7 godzinie lekcyjnej (godziny wychowawcze). Przypominamy, że 15 minut przed rozpoczęciem debat następuje losowanie stron, a każdy debatant (w ramach swojego czasu) może przyjąć 2 pytania od oponentów.
w imieniu organizatorów,
Katarzyna Wolska
Warszawska Liga Debat - II runda
28 listopada, w gościnnych progach liceum im. Władysława IV, odbyła się kolejna runda Warszawskiej Ligi Debat. Gospodarze bronili tezy „W 1947roku nie powinno się tworzyć państwa Izrael na terytorium Palestyny”. Jak podkreśliło jury w podsumowaniu - drużyny były dobrze przygotowane a poziom debaty niezwykle wyrównany . To jednak drużynie XIX LO (w składzie : Julia Zdziech, Maciej Binkowski, Mikołaj Knaś i Jakub Piątek) udało się przechylić szalę zwycięstwa na swoją stronę! Gratulujemy!
Warszawska Liga Debat
21 października 2019 odbyły się pierwsze debaty w ramach Warszawskiej Ligi Debat w budynku XIV LO im. Staszica. Nasza reprezentacja w składzie Maciej Binkowski, Magdalena Hirsch, Jakub Piątek oraz Mikołaj Knaś stanowili opozycję dla zespołu LO STO im. Jana Nowaka – Jeziorańskiego, który bronił tezy „Całość budżetu Warszawy, z pominięciem kosztów utrzymania obecnie istniejących instytucji i infrastruktury, powinna być wydawana w postaci budżetu partycypacyjnego.” Nasza reprezentacja jednogłośnym werdyktem sędziów wygrała debatę. Gratulujemy życząc sukcesów w kolejnych rundach.