Debaty oksfordzkie

zdjęcie górne pokazuje drużynę klasy 3b podczas wystąpienia Roberta Dziadury. Na lewym dolnym zdjęciu widać drużynę klasy 1a podczas wystąpienia Magdaleny Gałązki. Na prawym dolnym zdjęciu widać moment ogłoszenia werdyktu przez jurorów

Dnia 9 czerwca w naszej szkole odbył się finał szkolnej ligi debatanckiej XIX LO. Zmierzyły się dwie reprezentacje. Po stronie propozycji wystąpiła klasa 1a w składzie: Małgorzata Morzyk, Dawid Sobolewski, Oliwia Kobylińska i Magdalena Gałązka, a po stronie opozycji - tegoroczni absolwenci naszego liceum - klasa 3b w składzie: Błażej Krawczyk, Jakub Hardecki, Aleksander Rybiński i Robert Dziadura. Teza debaty brzmiała: Nie powinno się ograniczać dzieł sztuki w przestrzeni publicznej ze względu na skandale i przewinienia artystów. Obie strony debatowały na wysokim poziomie pokazując profesjonalizm swoich przygotowań. Nasze szanowne jury w składzie: Pani prof. Iwona Kliber, Pan wicedyrektor Michał Kieller oraz uczennica naszej szkoły - Jadwiga Waszak po - jak sami przyznali - rekordowo długich obradach zadecydowali o wygranej klasy 3b wynikiem 206 do 181 punktów. Z pewnością było to dla nich miłe zakończenie edukacji w naszej szkole.

Serdeczne gratulacje dla wszystkich debatantów!!

Tomasz Nalborczyk 1A

Debaty oksfordzkie

plakat reklamujący turniej - kontur prawobrzeżnej Warszawy na zielonym tle z napisem Praski Turniej Debat

W ostatni weekend kwietnia odbył się pierwszy turniej debat dla szkół z prawobrzeżnej części Warszawy. Całe zawody rozegrane zostały online.  W turnieju udział wzięło sześć drużyn z czterech szkół:

IV LO im. Adama Mickiewicza

VIII LO im. Władysława IV

LXVII LO im. Stanisława Wyspiańskiego

XIX LO im. Powstańców Warszawy

Pierwszego dnia turnieju odbyły się debaty eliminacyjne, a drugiego dnia debaty półfinałowe i finałowe. W finale spotkała się drużyna VIII LO im. Władysława IV w składzie:

Aleksandra Semkowicz

Franciszek Bogdaniuk

Antoni Zalewski

Jagna Głowaczewska

opiekun: Ignacy Szczeniowski

z drużyną XIX LO im. Powstańców Warszawy reprezentowaną przez:

Małgorzatę Szewczak

Adriannę Stępień

Oliwię Kobylińską 

Martynę Sirocką.

Po wyrównanej walce i długich obradach sędziów wygrała drużyna VIII LO im. Władysława IV. Serdecznie gratulujemy zwycięzcom!

Jednocześnie w imieniu organizatorów pragnę podziękować wszystkim zaangażowanym uczniom i nauczycielom ze wszystkich szkół oraz niezwykle profesjonalnemu panelowi sędziowskiemu w składzie: Agnieszka Świtalska, Igor Fiłonowicz, Patryk Biernat.

Turniej realizowany był w ramach Warszawskich Inicjatyw Edukacyjnych.

Debaty oksfordzkie

Nikt nie rodzi się mówcą i jak przekonuje jeden z autorów poniższych publikacji, naturalne zdolności nie wystarczą. Ważne jest przygotowanie merytoryczne, warsztat, nieustanne doskonalenie się. Z pomocą odpowiednich lektur poznacie narzędzia i możliwości, którymi dysponuje sztuka retoryki

NIE TYLKO DLA DEBATANTÓW!!!

SZTUKA PRZEMAWIANIA * RETORYKA * DEBATY

  1. Bogołębska B. i in., Retoryka i jej zastosowania.

  2. Buksak L., Szkoła mówców.

  3. Carnegie D., Jak stać się doskonałym mówcą i rozmówcą.

  4. Carnegie D., Sztuka komunikacji w drodze do sukcesu.

  5. Cialdini R., Tak! 60 sekretów perswazji, sztuka przekonywania…

  6. Heigl P., 30 minut uczciwej dyskusji.

  7. Jobs S., Sztuka prezentacji: jak świetnie wypaść przed każdą publicznością.

  8. Kalka V. Elementarz wystąpień publicznych.

  9. Kammel T., Moc w gębie : jak gadać, żeby się dogadać.

  10. Marcjanik M., TED talks: jak przygotować wystąpienie publiczne.

  11. Orłoś M., O sztuce wystąpień publicznych.

  12. Rusinek M., Załazińska a., Jak się dogadać czyli retoryka codzienna.

  13. Rzędowscy M.K., Mówca doskonały, wystąpienia publiczne w praktyce.

 

JĘZYKOWA POPRAWNOŚĆ I SAVOIR-VIVRE * TECHNIKI KOMUNIKACJI I UCZENIA SIĘ

  1. Poprawnościowe ,dot. prawidłowej komunikacji i jej technik , technik skutecznego uczenia się

  2. Brown P.C., Harvardzki poradnik skutecznego uczenia się.

  3. Burska K. (red.), Poprawność językowa w praktyce: zbiór ćwiczeń

  4. Do^bra* zmia^na* czyli jak się rządzi światem za pomocą słów., red. K. Kłosińska, M. Rusinek.

  5. Formy i normy czyli poprawna polszczyzna w praktyce ., red. K. Kłosińska

  6. Fry R., Jak się uczyć

  7. Komunikacja między ludźmi: motywacja, wiedza i umiejętności , red. P. Morreale

  8. Kotarski R., Włam się do mózgu.

  9. Marcjanik M., Słownik językowego savoir-vivre’u.

  10. Minge N., Jak uczyć się szybciej i skuteczniej.

  11. Mówi się: porady językowe profesora Bralczyka.

  12. Pietroń K., Siła głosu: jak mówić żeby ludzie chcieli słuchać.

  13. Poprawnie po polsku: poradnik językowy PWN.

 

Zapraszamy do biblioteki szkolnej.

Debaty oksfordzkie

4 grudnia, w trakcie obchodów Święta Szkoły, odbyła się finałowa debata między klasą 3b i 3d. Debatanci zmierzyli się z tezą "Lepszy byłby świat unierwsalnych idei niż relatywnych wartości". Wygrała klasa 3d, która reprezentowała stronę propozycji. Serdecznie gratulujemy Finalistom!

Debaty oksfordzkie

119684090 345700209958056 4299367433484961190 n

16 września odbyła się ostatnia debata drugiej rundy ubiegłorocznej ligi debat oksfordzkich. Klasa 2Bg broniła tezy brzmiącej: „Państwo przyjmujące nie powinno wymagać od imigrantów asymilacji narodowej”. Po stronie opozycji wystąpiła drużyna z klasy 2Asp. Jednogłośną decyzją sędziów wygrała strona propozycji. Debata odbyła się bez udziału publiczności, ale była transmitowana do wszystkich zainteresowanych klas.

Po debacie odbyło się losowanie par oraz tez półfinałowych. W przedostatniej rundzie klasa 2Bsp spotka się na debacie wokół tezy „Czyny są ważniejsze niż słowa” z klasą 3B, a klasa 2Bg zmierzy się z klasą 3D w tezie brzmiącej: „Bezpieczeństwo jest ważniejsze od wolności”. Losowanie stron odbędzie się na 15 minut przed debatą. Faza półfinałowa odbędzie się po 10 października.

Debaty oksfordzkie

debaty2020

Szanowni Państwo,
I etap Szkolnej Ligi Debatanckiej dobiegł końca. Serdecznie gratulujemy wszystkim uczestnikom. Jesteśmy pewni, że zdobyte doświadczenie przyda się w dalszych rozgrywkach. Mamy nadzieję, że debaty I etapu przekonały zarówno uczestników, jak i publiczność, że warto zgłębiać tajniki trudnej sztuki dyskusji. Szczególne gratulacje kierujemy do najlepszych mówców debat I etapu. Nagrody publiczności zdobyli:
Sebastian Lato (1a),
Adrianna Stępień (1b).
Damian Szostak (1c),
Maciej Binkowski (2d),
Marcin Dacewicz (3b),
Jan Mroczek (3c).

Debaty II etapu:
26 lutego - 1c/1b - Partie polityczne nie powinny być finansowane z budżetu państwa;

4 marca - 2b/1d - ONZ okazało się nieskuteczne jako narzędzie do zachowania pokoju na świecie;

11 marca - 1bg/1a - Państwo przyjmujące nie powinno wymagać od imigrantów asymilacji
narodowej;

18 marca - 3c/2d - Duże centra handlowe mają negatywny wpływ na lokalny rozwój gospodarczy.

Bezpośrednio po zakończeniu ostatniej debaty nastąpi losowanie tematów i klas, które zmierzą się w
debatach półfinałowych.

Wszystkie debaty II etapu będą się odbywać w środy na 7 godzinie lekcyjnej (godziny wychowawcze). Przypominamy, że 15 minut przed rozpoczęciem debat następuje losowanie stron, a każdy debatant (w ramach swojego czasu) może przyjąć 2 pytania od oponentów.

w imieniu organizatorów,
Katarzyna Wolska

Debaty oksfordzkie

debataii

28 listopada, w gościnnych progach liceum im. Władysława IV, odbyła się kolejna runda Warszawskiej Ligi Debat. Gospodarze bronili tezy „W 1947roku nie powinno się tworzyć państwa Izrael na terytorium Palestyny”. Jak podkreśliło jury w podsumowaniu - drużyny były dobrze przygotowane a poziom debaty niezwykle wyrównany . To jednak drużynie XIX LO (w składzie : Julia Zdziech, Maciej Binkowski, Mikołaj Knaś i Jakub Piątek) udało się przechylić szalę zwycięstwa na swoją stronę! Gratulujemy!

Debaty oksfordzkie

wld1

21 października 2019 odbyły się pierwsze debaty w ramach Warszawskiej Ligi Debat w budynku XIV LO im. Staszica. Nasza reprezentacja w składzie Maciej Binkowski, Magdalena Hirsch, Jakub Piątek oraz Mikołaj Knaś stanowili opozycję dla zespołu LO STO im. Jana Nowaka – Jeziorańskiego, który bronił tezy „Całość budżetu Warszawy, z pominięciem kosztów utrzymania obecnie istniejących instytucji i infrastruktury, powinna być wydawana w postaci budżetu partycypacyjnego.” Nasza reprezentacja jednogłośnym werdyktem sędziów wygrała debatę. Gratulujemy życząc sukcesów w kolejnych rundach.