Aktualności

2018 19 wir sind europa europa to my

Dnia 19 września 2018 uczniowie naszej szkoły wzięli udział w konferencji „Wir sind Europa, Europa to my” organizowanej przez IV Liceum Ogólnokształcące im. Adam Mickiewicza w Warszawie. Celem konferencji była współpraca młodzieży z warszawskich szkól oraz Niemiec. Efektem ich owocnej współpracy były 3 prezentacje przedstawione młodzieży oraz zaproszonym gościom. Tematyka prac: „Tożsamość europejska”, „Niebezpieczeństwa dla Europy – populizm i nacjonalizm”, „Europa za 20 lat.” XIX LO reprezentowali: Krzysztof Chlebowski 3B, Damian Kowalski 3B i Piotr Marzec 3C 

-Anna Dębała-Graslin

Varsavianistyczna szkoła

42686411 2239146019632344 1521979561791717376 n

4.10.2018 r. grupa uczniów z klas pierwszych wzięła udział wykładzie na temat „Najlepsza
nowa architektura Warszawy”. Prelekcja odbyła się w Centrum Kreatywności przy ul. Targowej 56.
Wykład wygłosił p. Radosław Gajda, architekt znany z prowadzonego na Youtube kanału
„Architecture is a good idea”. Omówionych zostało kilkanaście najnowszych inwestycji budowlanych
w Warszawie, w tym budynki nominowane do Nagrody Architektonicznej Prezydenta Warszawy,
którą przyznano 12. 10. 2018 r.

-M. Niewiadomska

Aktualności

ZAPROSZENIE

Grono Pedagogiczne i Uczniowie mają zaszczyt zaprosić na uroczystość Święta Szkoły, która odbędzie się dnia 9 listopada 2018 r. w XIX Liceum Ogólnokształcącym im. Powstańców Warszawy przy ul. Zbaraskiej 1.

Aktualności

2018 19 kolaż 2d bieszczady

W poniedziałek 01.10.2018 rozpoczęła się nasza długo wyczekiwana wycieczka w Bieszczady. O godzinie 7:00 wyjechaliśmy spod szkoły. Na miejsce dotarliśmy po ośmiu godzinach męczącej podróży. Od razu poszliśmy nad Zalew Soliński i zrobiliśmy  wspólne klasowe zdjęcia. Widoki były przepiękne. Następnie - do hotelu,tam się zakwaterowaliśmy i już można było mieć  chwilę dla siebie,odpocząć po podróży i spokojnie  się rozpakować . Po obiadokolacji mieliśmy również trochę wolnego czasu. Każdy zajmował się tym, czym chciał. O 20:30 rozpoczęły się zajęcia integracyjne z naszą wychowawczynią. Dobrze bawiliśmy się we wspólnym gronie. Humory nam dopisywały.

Następnego dnia po śniadaniu wyruszyliśmy w stronę Bieszczadzkiego Parku Narodowego. Naszym celem była Tarnica. Wędrowaliśmy niebieskim szlakiem. Nie było łatwo. Padał deszcz, mgła ograniczała widoczność, a nogi grzęzły w bieszczadzkiej glinie. Po blisko dwóch godzinach osiągnęliśmy nasz cel. W drodze powrotnej szliśmy czerwonym szlakiem. Nie ominęły nas również błotne przygody. Wróciliśmy mokrzy, zmęczeni, ale bardzo zadowoleni z górskiej wyprawy. Oglądaliśmy także miejscowe żubry. W hotelu czekała na nas ciepła obiadokolacja. Wieczorem mogliśmy korzystać z hotelowych atrakcji takich jak: sauna, basen czy siłownia.

-Adam Dąbkowski

Aktualności

2018 19 kolaż przełaje

Miło nam poinformować, że uczennice naszej szkoły:

1.Julia Dzierżanowska Ic
2.Ilona Kamińska Ic
3.Aleksandra Krasieńko Id
4.Marta Krystek Ie
5.Alicja Mońka Ie
6.Julia Myszka Ie
7.Natalia Zych Ie
8.Julia Biała IIa
9.Weronika Ostaszewska IIc
10.Gabriela Damentka IIIa
11.Joanna Jędrasik IIIe
12.Zofia Zawadyl IIIe 


reprezentowały dzielnicę Praga Południe na Mistrzostwach Warszawy w sztafetowych biegach przełajowych, rozgrywanych 9 października na terenie warszawskiej AWF. Po trudnych zmaganiach zajęły bardzo wysokie piąte miejsce. Dziękujemy Wam dziewczęta za wysiłek, gratulujemy sukcesu i życzymy powodzenia w następnych zawodach sportowych.

-Katarzyna Miazga

Varsavianistyczna szkoła

1

„Na Krakowskim, w kawiarni, w zadymionej sali

Na estradzie niewielkiej, codziennie wieczorem

Jacyś młodzi poeci wiersze swe czytali

I uciszył się nagle tłum „Pod Picadorem”,

I szumiały muz skrzydła w malej kawiarence

Gdy Lechoń kartkę z wierszem w drżącej trzymał ręce”.

(...)

A. Słonimski

Dnia 5 października 2018 r., w bibliotece szkolnej odbyły się zajęcia czytelnicze poświęcone tematowi „Kawiarnie artystyczne i literackie Niepodległej”. W atmosferze kawiarnianej, przy kawie i ciasteczkach, grupa bibliofilów – entuzjastów z XIX LO spędziła dwie godziny (14:30 - !6:30), oddając się lekturze oraz dyspucie o miejscach takich jak: przedwojenne , warszawskie lokale „Pod Picadorem”, „Ziemiańska”, czy - „kultowe” w PRL – „Kameralna” i krakowska „Piwnica pod Baranami”. Rozmawialiśmy o ich klimacie, o ludziach, którzy ten klimat tworzyli , znanych pisarzach, poetach i artystach. O tym , jakie znaczenie dla polskiej kultury miały kawiarnie, które Tadeusz Boy-Żeleński nazywał „kuźniami intelektu”.

Następne zajęcia czytelnicze planowane są w listopadzie. Proponujemy temat „ Obraz Warszawy dwudziestolecia międzywojennego w literaturze (i nie tylko…)”.

-Magdalena Ciechomska, Izabela Wieraszka

Varsavianistyczna szkoła

2018 19 kolaż kl. 1 gra terenowa powstanie warszawskie

Posiadanie patrona zobowiązuje; dlatego też klasy pierwsze 2 października ruszyły śladami Powstańców Warszawy. Okazało się, że choć spora część z nas to Warszawiacy od urodzenia, to nie znamy Starego Miasta na tyle, by obejść się bez Wujka Google podczas szukania kolejnych punktów kontrolnych. Pierwszy na mapie był Pałac Staszica i nieodległy kościół Świętego Krzyża. Po odwiedzeniu go, dalszym naszym staraniom przyświecała myśl z posągu Jezusa sprzed kościoła „W górę serca”. Następnie mieliśmy dostać się do Katedry Świętego Jana, nie było to jednak takie proste, bo przed Zamkiem Królewskim zebrała się dość duża demonstracja. Jednakże był to żaden problem dla uczniów naszej szkoły. Drogi były dwie: albo bohatersko rzucić się w tłum, albo sprytnie ominąć przeszkodę bocznymi uliczkami. Z katedry ruszyliśmy do Pałacu Kraśnickich; podczas tej podróży minęliśmy fragmenty muru niegdyś ogradzającego getto żydowskie. Rzeczą, która nas zdziwiła po dotarciu na miejsce, to pytanie na karcie pracy o to, kto zaprojektował warszawskie kanały. Dopiero kiedy dowiedzieliśmy się jak dalekie trasy pokonywali nimi Powstańcy to uświadomiliśmy sobie, jak ważną drogę odegrały w ewakuacji i  przemieszczaniu się. Ostatnim punktem na mapie była Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. Po wykonaniu wszystkich koniecznych zadań wróciliśmy do Pałacu Krasińskich, gdzie znajdowała się meta. Moim zdaniem z takiej żywej lekcji historii można dowiedzieć się więcej niż z podręcznika.

Julia Makulec IE.

Varsavianistyczna szkoła

2018 19 kolaż 2c filtry

3 października, w środowy poranek, klasa 1C wyruszyła na zwiedzanie zabytkowej Stacji Filtrów w Warszawie. W czasie dwugodzinnych zajęć prześledziliśmy drogę wody z Wisły do kranów w naszych domach, wysłuchaliśmy interesującej historii o projektantach - rodzinie Lindleyów, zamyśliliśmy się przy pomniku prezydenta Sokratesa Starynkiewicza, carskiego generała, dzięki któremu Warszawa stała się nowocześniejszym miastem oraz weszliśmy do stacji filtrów powolnych, które zachwyciły nas swoim wyglądem. Trzeba przyznać, że dziewiętnastowieczna architektura przemysłowa robi wrażenie. To była interesująca podróż w czasie i przestrzeni. Wszystkim mieszkańcom Warszawy gorąco polecamy odwiedzenie Stacji Filtrów. 

-Katarzyna Wolska

Varsavianistyczna szkoła

2018 19 kolaż 2a muzeum narodowe

Klasa 2a wraz z Panem Profesorem Chmielewskich wybrała się na lekcje muzealną pod tytułem „W blasku średniowiecza”. Pani przewodnik poruszyła temat skąd czerpano inspiracje na dzieła sztuki i o znaczeniu roślin w obrazach, chociaż lekcja była głównie o średniowieczu to przesympatyczna przewodniczka również opowiedziała o innych rodzajach sztuki takich jak gotyk czy też sztuka piękna, w muzeum są przepiękne piety o których głównie nawiązywano, ponieważ tematyka religijna była podstawa lekcji.
W Galerii Sztuki Średniowiecznej znajdują się głównie obiekty z okresu późnego średniowiecza (XIV–XVI w.), pochodzące z różnych regionów dzisiejszej Polski, a także kilka eksponatów z zachodu Europy. Są to dzieła, które pierwotnie przeznaczone były niemal wyłącznie do kościołów. Ekspozycja została zaprojektowana tak, aby widzowie mogli jak najlepiej zrozumieć rolę sztuki w życiu religijnym czasów średniowiecza – w epoce, w której nie istniało pojęcie sztuki we współczesnym znaczeniu. W galerii zobaczyliśmy imponujące ołtarze skrzydłowe, rzeźby zdobiące tzw. belki tęczowe, filary, jak również liczne obiekty mniejszych rozmiarów: sprzęty liturgiczne, ołtarzyki, obrazy i rzeźby przeznaczone do prywatnej modlitwy, wywołują ogromne wrażenie. Taki typ prowadzenia lekcji jest bardzo ciekawym sposobem na omówienie sztuki w średniowieczu, świetnym pomysłem było wybranie się na ta wycieczkę edukacyjna, każdy na tym skorzystał.

- Oliwia Gomuła 2A