Projekty / Koła

sadzimy
W ostatnich dniach nasi uczniowie wzięli udział w ogólnopolskiej akcji #sadziMY 2020.
Otrzymaliśmy od Lasów Państwowych sadzonki drzew liściastych. Uczniowie klasy 2a posadzili w sumie 6 drzewek: 4 lipy i 2 czereśnie.
Mamy nadzieję, że w przyszłości wyrosną na dorodne drzewa i upiększą teren szkoły. A. Wawrzyniak i J. Perkowska-Whiley..
 
Projekty / Koła

89470276 494835931192655 2611330989162496000 n

W roku 2019/2020 nasza szkoła uczestniczyła w międzynarodowym projekcie humanitarno-edukacyjnym Face to Face with the World.  Celem i założeniem tego projektu jest poznanie rówieśników ze szkoły w Afryce lub Azji, poprzez lekcje on-line. Często są tam dzieci i młodzież bardzo doświadczona przez los, zmagająca się z problemami wojny, głodu, braku dostępu do edukacji. Nie każde dziecko ma zaspokojone swoje podstawowe potrzeby. Te lekcje uczą tolerancji, zrozumienia, empatii i życzliwości do drugiego człowieka. Uczymy się doceniać to, co mamy.

Klasa 1dg nawiązała kontakt i poznała rówieśników z Kamerunu. Obie strony czerpały z tego radość, zyskaliśmy nowe doświadczenie. Dowiedzieliśmy się jak wygląda szkoła w Afryce, jakie są warunki do życia i nauki.  Wspieraliśmy naszych nowych przyjaciół w trudnych chwilach – kiedy akty terroru i okrucieństwa wyganiały ich z domów. Opowiadaliśmy im o naszej szkole, o Powstaniu Warszawskim, o Jubileuszu, o Polsce, o naszych tradycjach i zabytkach…. Chcielibyśmy kontynuować projekt, nie tylko poprzez lekcje on-line…. Jako wyraz uznania nasza szkoła otrzymała tytuł : "Szkoła zmieniająca świat", a Pan Dyrektor: "Nauczyciel zmieniający świat".

Obecnie kontakt z Kamerunem jest bardzo utrudniony, z powodu pandemii szkoły zostały zamknięte. Z ogromnym niepokojem śledzimy doniesienia o rozwijającej się sytuacji. Jak tylko będzie to możliwe wrócimy do naszych lekcji on-line. Mamy nadzieję, że ciąg dalszy nastąpi…

Projekty / Koła

kamerun 3

26 lutego klasa 1Dg odbyła lekcję on-line z Kamerunem. Pojawiły się problemy techniczne, ale udało się nam pokazać zdjęcia różnych miejsc i zabytków Polski, o których opowiadaliśmy, a następnie przesyłaliśmy ich opisy. Pod koniec lekcji przesłaliśmy również kilka zadań matematycznych.
Obecnie sytuacja w Kamerunie jest bardzo napięta z uwagi na konflikt między anglojęzyczną a francuskojęzyczną częścią kraju.

Projekty / Koła

kamerun2

Dzisiaj uczniowie naszej szkoły z klasy 1dg ponownie spotkali się na lekcji on-line z młodzieżą z Kamerunu.  Tym razem opowiadaliśmy  im o świątecznych zwyczajach w Polsce. Uczyliśmy Kameruńczyków jak wymawiać podstawowe słowa  w języku polskim: tak, nie, dzień dobry, dziękuję, proszę. Było przy tym dużo radości i śmiechu. Oni z kolei opowiedzieli nam trochę o Kamerunie. Są tam dwa oficjalne języki: francuski i angielski. Niestety francuskojęzyczna enklawa rywalizuje z angielskojęzyczną, co skutkuje konfliktami, brakiem pokoju i stabilizacji w regionie. Na koniec złożyliśmy sobie życzenia i śpiewaliśmy kolędy.

Projekty / Koła

kamerun

Nasza  szkoła  XIX LO  bierze  udział  w  międzynarodowym  projekcie  humanitarno-edukacyjnym  pt. Face to Face with the World.  20 listopada 2019  klasa  1dg  uczestniczyła  w lekcji on-line ze szkołą w Kamerunie. W związku  z obchodzonym Jubileuszem 75-lecia naszej szkoły lekcja ta została poświęcona historii naszej szkoły oraz rocznicy wybuchu  Powstania Warszawskiego.  Opowiadaliśmy o trudnej historii Polski, walce o wolność, Powstaniu Warszawskim i początkach naszej szkoły. Opowiedzieliśmy między innymi o przesłaniu jakie skierowali Powstańcy Warszawy do Młodych Polaków w związku z 75 rocznicą wybuchu Powstania Warszawskiego:


My, Powstańcy Warszawscy, żołnierze Armii Krajowej, 1 sierpnia 1944 roku podjęliśmy walkę z przeważającymi siłami wroga. Przeciwstawiliśmy się totalitarnemu złu, walcząc o wolną Polskę i jej stolicę. Stanęliśmy w obronie wartości, które dla nas były ważniejsze niż życie. Dziś nie musimy już o te wartości walczyć, ale mamy obowiązek kształtować rzeczywistość, w której będą one stale obecne.
W dniu 75. Rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego pragniemy powierzyć Wam, Młodzi Przyjaciele, pielęgnowanie tych wartości - po to, aby następne pokolenia pamiętały o nich, czerpiąc z nich siłę i inspirację.
Oto wartości, które Wam przekazujemy:
Wolność
Miłość do Ojczyzny
Wierność
Męstwo
Honor
Prawość
Przyjaźń
Tolerancja
Pomoc Słabszym
Sumienność
Zasady te i ideały przyświecały nam nie tylko w czasie Powstania Warszawskiego, ale także przez wszystkie lata naszego życia.
Wierzymy, że będziecie budować świat oparty na tych wartościach.
Wartości, o których mówili Powstańcy, są uniwersalne i warto je promować i przekazywać młodym ludziom na całym świecie, dlatego chcieliśmy podzielić się nimi z uczniami w Kamerunie.
Na zakończenie uczniowie z Kamerunu  wzięli udział w quizie .Klasa 1dg zadała 8 pytań, na które odpowiadali uczniowie z Kamerunu.

My dowiedzieliśmy się, jak wygląda życie i nauka w Kamerunie. W klasie jest 45 uczniów, którzy muszą się zmieścić  w bardzo małej sali. Brakuje pomocy dydaktycznych, przyborów szkolnych, podstawowych rzeczy, które dla nas są oczywiste. Dzieci i młodzież do szkoły przychodzą na piechotę, czasem kilka kilometrów dziennie. Bywa, że są bez śniadania, niektórzy  mieszkają w sierocińcu. Patrząc na ich uśmiechnięte twarze, aż trudno uwierzyć w  ich trudne dzieciństwo .  Zdumiewające, że coś tak małego jak kromka chleba i możliwość nauki potrafi uszczęśliwić i pozwala z nadzieją patrzeć w przyszłość.

Projekty / Koła

Dnia 23 października 2019 roku, w naszej szkole odbył się wykład pt. „ Jak narodziła się utopia literacka?” poprowadzony przez mgr. Stanisława Świtlika z Instytutu Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Podczas zajęć wgłębiliśmy się w historię oraz specyfikę gatunku utopii, która wzbogaciła literaturę w 1516 roku za sprawą Tomasza Morusa - jej prekursora. Snucie marzeń o idealnym ładzie społecznym i szczęściu inspirowało wielu pisarzy. Poznaliśmy dzieła utopijne i ich schematy, dzięki którym mogliśmy zobaczyć różne przestrzenie, w których lokowane były utopie - np. nieznane nikomu miejsce, kosmos czy przyszłość. 90 minut prelekcji urozmaicał humor prowadzącego oraz wtrącenia języka francuskiego do wypowiedzi. Wykład był bardzo interesujący oraz poprowadzony w sposób przystępny i zrozumiały nie tylko dla klas drugich oraz trzecich. Myślę, że pierwszoklasiści także wynieśli wiele przydatnych w dalszej nauce informacji.

Weronika Kilian IIB

Projekty / Koła

dzientlumacza19
 
Dnia 30 września 2019 roku, z okazji Międzynarodowego Dnia Tłumacza, dzięki pani prof. Annie Wawrzyniak, klasa IIB mogła wziąć udział w warsztatach dotyczących roli tłumacza w upowszechnianiu kultury rumuńskiej. Zajęcia poprowadziła pani Olga Bartosiewicz-Nikolaev wykładowca w Zakładzie Filologii Rumuńskiej z UJ z Krakowa. Gościliśmy również panią Sabrę Daici z Rumuńskiego Instytutu Kultury. Podczas warsztatów przekazano nam wiele ciekawych informacji o Rumunii, jednak głównym tematem spotkania była literatura i kinematografia rumuńska oraz przekłady z języka rumuńskiego na język polski. Poznaliśmy godne polecenia nazwiska rumuńskich autorów oraz ich twórczość. Nie zabrakło także sylwetek polskich tłumaczy zajmujących się przekładami ich książek. Przekonaliśmy się, że rolą tłumacza nie jest tylko przełożenie książki na inny język. Boryka się on z wieloma trudnymi wyborami, które zależą od tego jak zrozumiemy i zinterpretujemy treść książki. Dodatkowo tłumacz jest jedną z najważniejszych osób w procesie upowszechniania kultury obcego nam kraju. Warsztaty były bardzo interesujące. Jeśli ktoś myśli o pracy tłumacza to na pewno te zajęcia pomogły mu w zapoznaniu się z charakterem i specyfiką pracy. Wspaniale jest odkrywać nowe kultury i języki.
Natomiast 4 października 2019 roku z tej samej okazji pani prof. Anna Wawrzyniak zorganizowała spotkanie z panem Andrzejem Jagodzińskim, tłumaczem języka czeskiego. Tematem zajęć były słowa, które nazywane są fałszywymi przyjaciółmi, tzn. brzmią podobnie jak w rodzimym języku, lecz mają inne znaczenie. Dowiedzieliśmy się także jak trudna jest czeska wymowa oraz jakie trudności napotykają Czesi w nauce języków obcych. Druga część wykładu dotyczyła pracy tłumacza. Została nam sprecyzowana i wyjaśniona różnica między tłumaczeniem kabinowym a literackim. Pan Jagodziński uświadomił nam, że warto uczyć się pomijanych, niepopularnych  języków, ponieważ są one bardziej pożądane na rynku pracy niż angielski czy niemiecki. Zajęcia były ciekawe i przydatne, bo mieliśmy niecodzienną okazję zapoznać się z językiem naszych sąsiadów oraz zastanowić się nad ewentualną karierą tłumacza.
 
Weronika Kilian IIB
Projekty / Koła

2019 20dzienjezykow
Od 20 września w XIX LO im. Powstańców Warszawy w Warszawie obchodziliśmy Europejski Dzień Języków Obcych 2019. Na początku odbyła się lekcja Skype języka rumuńskiego przeprowadzona przez lektora z Rumuńskiego Instytutu Kultury. Następnie przez tydzień chętni uczniowie mogli rozwiązywać krótkie quizy w j. angielskim, francuskim, niemieckim, rosyjskim i zdobyć notę za aktywność.  Na zakończenie obchodów w dniu 27 września przeprowadzony został konkurs językowo-kulturowy dla wszystkich klas pierwszych. Wybrani reprezentanci języków niemieckiego, francuskiego, rosyjskiego + angielski rozwiązywali internetowy test i zdobyli nagrody.
I miejsce zajęła drużyna z kl. IC gim
II miejsce zajęła drużyna z kl. IE
III miejsce zajęła drużyna z kl. IC sp
 
Cieszymy się z udziału uczniów w proponowanych atrakcjach i gratulujemy zwycięskim drużynom!
Projekty / Koła

biblio

W miniony piątek , po raz kolejny , odbyły się w bibliotece szkolnej zajęcia czytelnicze. Tym razem pod hasłem: „ Literatura od kuchni – kuchenna literatura”. Przy kawie i kultowych proustowskich magdalenkach rozmawialiśmy o motywach kulinarnych w literaturze i sztuce.

Następne spotkanie z cyklu „Czego nie wiem o moim ulubionym gatunku literackim” poświęcimy biografiom, wspomnieniom, pamiętnikom. Zapraszamy w piątek, 8 grudnia,  o 14:30, do biblioteki.

Do zobaczenia!                           

Projekty / Koła

certyfikat globe

Z ogromną przyjemnością informujemy, że nasza szkoła otrzymała Certyfikat Aktywnej Szkoły Programu GLOBE na rok 2017/18. Dziękujemy  uczniom klas biologiczno-chemicznych i matematyczno-geograficznych, którzy prowadzili pomiary hydrologiczne i atmosferyczne w ubiegłym roku szkolnym. Wprowadziliśmy do bazy 599 pomiarów! A więc: badajmy dalej! Liczymy na Was:)