Stypendium Prezydenta m.st. Warszawy Sapere Auso.
Jesteśmy dumni z Marysi Dydycz, która za wybitne osiągniecia w nauce uhonorowana została Stypendium Prezydenta m.st. Warszawy Sapere Auso.
Jesteśmy dumni z Marysi Dydycz, która za wybitne osiągniecia w nauce uhonorowana została Stypendium Prezydenta m.st. Warszawy Sapere Auso.
W miniony piątek , po raz kolejny , odbyły się w bibliotece szkolnej zajęcia czytelnicze. Tym razem pod hasłem: „ Literatura od kuchni – kuchenna literatura”. Przy kawie i kultowych proustowskich magdalenkach rozmawialiśmy o motywach kulinarnych w literaturze i sztuce.
Następne spotkanie z cyklu „Czego nie wiem o moim ulubionym gatunku literackim” poświęcimy biografiom, wspomnieniom, pamiętnikom. Zapraszamy w piątek, 8 grudnia, o 14:30, do biblioteki.
Do zobaczenia!
Wieczorem, 31 pazdziernika, wraz z grupą uczniów z naszej szkoły stawiliśmy się w Teatrze Wielkim, siedzibie Opery Narodowej, aby zapoznać się z siedemnastowieczną operą Giuseppe Verdiego Rigoletto w reżyserii Gilberta Deflo. Przez trzy godziny mieliśmy możliwość śledzić perypetie księcia Mantui, błazna Rigoletta i jego córki Gildii oraz wysłuchać wyśpiewanych przez nich i innych aktorów historii. Dobrze, że mieliśmy do dyspozycji napisy, bo śpiewano, oczywiście, po włosku. Opera w czterech aktach porwała nas swoją dynamiką, moją uwagę przykuła choreografia autorstwa Zofii Rudnickiej. Autor libretta (wg „Król się bawi” Victora Hugo) to Francesco Maria Piave, przekład – Jan Chęciński, scenografia – Ezio Frigerio, muzyka – Andriy Yurkevych, kostiumy – Franca Squarciapino.
Rigoletto zrobił na mnie duże wrażenie, polecam do obejrzenia, a przede wszystkim – wysłuchania.
W ostatnich dniach, my, uczniowie „Dziewiętnastki” wraz z nauczycielami, udaliśmy się do kina Atlantic na film pt.: „Twój Vincent” w reż. D. Kobieli i H. Welchmana. Jest to pierwsza animacja malarska w historii kina oraz jedna z najbardziej wyczekiwanych polskich premier filmowych 2017 roku. „Twój Vincent” – albo w angielskiej wersji językowej „Loving Vincent” – jest to koprodukcja polsko-brytyjska, aczkolwiek liczba artystów zaangażowanych w cały projekt zrzesza przedstawicieli różnych narodowości, bo aż 125 malarzy z 15 krajów.
Szanowni Państwo,
Centrum Języka i Kultury Chińskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego „Instytut Konfucjusza w Krakowie” serdecznie zaprasza wszystkich uczniów szkół ponadgimnazjalnych (roczniki: 1999 lub młodsze) z całej Polski do udziału w ósmej edycji konkursu „Chiny od Konfucjusza do Jackie Chana”.
Najważniejszym celem konkursu „Chiny od Konfucjusza do Jackie Chana” jest rozwijanie zainteresowania chińską historią i kulturą wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Główną nagrodą w konkursie dla 3 osób z największą ilością punktów jest uczestnictwo w wakacyjnym tygodniowym obozie językowym w Chinach wraz z przelotem. Nagrodami dodatkowymi dla finalistów oraz przygotowujących ich nauczycieli są roczne i semestralne kursy języka chińskiego w Instytucie Konfucjusza w Krakowie.
Konkurs „Chiny od Konfucjusza do Jackie Chana” wzorem lat poprzednich będzie się składał z 2 etapów: w pierwszej części uczniowie napiszą test, składający się z 50 pytań. W drugim etapie dziesięcioro uczestników, którzy osiągną najwyższe wyniki na teście, będzie omawiało po 2 pytania.
Konkurs odbędzie się 2 grudnia 2017 roku w siedzibie Instytutu Konfucjusza w Krakowie, ul. Radziwiłłowska 4.
Zgłoszenia można nadsyłać do 22 listopada 2017 roku.
Formularz zgłoszeniowy, regulamin konkursu oraz lista zagadnień do części ustnej znajdują się w załącznikach. Są także dostępne na stronie internetowej Instytutu Konfucjusza pod adresem:
http://www.instytutkonfucjusza
Poniżej lista materiałów, które pomogą uczniom w przygotowaniu się do konkursu:
1. Patricia Buckley Ebrey - „Historia Chin”;
2. W. Scott Morton, Charlton M. Lewis - „Chiny. Historia i kultura”;
3. „Historia Chińczyków”. Pomocnik historyczny Polityki, wydanie specjalne 9/2012;
Uczniów obowiązuje także znajomość geografii Chin oraz znajomość bieżących zagadnień dotyczących Chin.
30 października zainteresowani tematem uczniowie (pod opieką nauczycieli) mieli okazję uczestniczyć w pokazie filmu „Azyl”, zorganizowanym w kinie Atlantic. Projekcja była połączona ze spotkaniem z jednym z ocalonych przez małżeństwo Żabińskich – Moshe Tiroshem – który jako kilkuletnie dziecko ukrywał się kilka miesięcy w willi warszawskiego zoo. Teraz prawie osiemdziesięcioletni mężczyzna przez godzinę opowiadał o swoim losie w czasie wojny i po jej zakończeniu. Dla wszystkich widzów słowa i postawa Gościa były niezwykłą lekcją nie tylko tolerancji, pokory i optymizmu, ale przede wszystkim człowieczeństwa.
Zapraszamy na uroczystość Święta Szkoły, która odbędzie się dnia 17 listopada 2017 r. w XIX Liceum Ogólnokształcącym im. Powstańców Warszawy przy ulicy Zbaraskiej 1.
Program:
8:30 - oficjalne rozpoczęcie obchodów Święta Szkoły
10:00 - 11:30 - konkurs filmowy klas pierwszych
11:30 - 13:30 - prezentacja teleturniejów klas trzecich
13:30 - 15:00 - pokazy teledysków klas drugich
15:00 - ogłoszenie wyników konkursów
Dnia 6 listopada, w bibliotece szkolnej odbył się Szkolny Konkurs Recytatorski poświęcony poezji Bolesława Leśmiana. Pierwsze miejsce zdobył Filip Walicki z klasy IB, drugie miejsce - Sylwia Bakuła z klasy IA. Trzeciego miejsca nie przyznano. Pragniemy podkreślić, że laureaci konkursu byli bardzo dobrze przygotowani, zaprezentowali piękne, przemyślane i pełne osobistej refleksji interpretacje utworów poety.
22 czerwca 2017 roku,szkoła zorganizowała grę terenową dla uczniów klas pierwszych. Ok godziny 9.00 zebraliśmy się przy wejściu do Parku Łazienkowskiego, gdzie już na nas czekali nauczyciele z przygotowanymi materiałami.
Uczniowie podzielili się na pięcioosobowe grupy, a każda z nich dostała po jednej karcie pracy.
Zadania wymagały znajomości Warszawy i orientacji w terenie. Trasa, którą należało przebyć, obejmowała odcinek od Łazienek Królewskich do Starego Miasta przez Aleje Ujazdowskie i Krakowskie Przedmieście.
Podane pytania dotyczyły zagadnień od geograficznych, przez historię sztuki do historii powszechnej.
Gra terenowa okazała się miłym zwieńczeniem przemijającego roku szkolnego 2016/2017 tym bardziej, że dopisała również pogoda
Klasa I D odbyła lekcję na temat pojęć, jakimi posługujemy się, analizując dzieła sztuki.
Omawialiśmy szczegółowo, jak rozpoznać tematykę, kompozycje, perspektywę, światło czy barwę obrazu. Mieliśmy okazję zobaczyć wiele znanych dzieł. Po wprowadzeniu zostaliśmy podzieleni na grupy i każdy zespół przygotował interpretację innego obrazu. Były to : Sąd Parysa Henryka Siemiradzkiego, Bociany Józefa Chełmońskiego oraz Portret Antoniego Cierplikowskiego w stroju wschodnim Keesa van Dongena.
Lekcja była ciekawa i dzięki niej łatwiej pisało się nam kartkówkę z WoK-u.