Varsavianistyczna szkoła

2018 19 iiic filtry

W czwartek 24 stycznia 2019 klasa III c zwiedziła warszawskie Filtry. Wybrała się tam z nami pani profesor Niewiadomska. Na miejscu usłyszeliśmy o drodze, jaką przebywa woda z Wisły do naszych kranów, poznaliśmy historię powstania tego obiektu. Zobaczyliśmy pomnik Sokratesa Starynkiewicza, prezydenta Warszawy z XIX wieku, Rosjanina, który zrobił wiele stolicy, kiedy była pod zaborem. Na koniec zobaczyliśmy tzw. filtry powolne, które poza oczyszczaniem wody są również bardzo ładne i robią wrażenie na zwiedzających. Wycieczka była bardzo ciekawa, zapewniła nam wiele wrażeń i nowej wiedzy.

-A. Rałowski IIIc

Aktualności

2018 19 szkolna liga debatancka

„Nic pożądańszego a nic trudniejszego na ziemi, jak prawdziwa rozmowa”

Adam Mickiewicz

W tym roku szkolnym po raz pierwszy (choć pewne próby podejmowane były już wcześniej) zorganizowaliśmy międzyklasowe debaty oksfordzkie. Zgłosiło się 9 klas: 1a, 1b, 1c, 1d, 1e, 2b, 2c, 2e i 3b. W listopadzie i grudniu odbyły się 4 debaty I etapu. Do II etapu zakwalifikowały się reprezentacje 1b, 1c, 1d, 1e, 2c i 3b. W lutym odbyły 3 debaty ćwierćfinałowe. Teraz czas na półfinały! W każdym etapie dodawaliśmy pewne nowe elementy, które wymagały od debatantów coraz lepszego przygotowania się, a sama dyskusja stawała się coraz ciekawsza. W półfinałach zatem oprócz możliwości zadawania pytań, wprowadzamy kolejne utrudnienie: 15 minut przed rozpoczęciem debaty mówcy wylosują stronę, którą będą reprezentować. W związku z coraz większym zainteresowaniem społeczności szkolnej, debaty półfinałowe odbędą się w sali gimnastycznej. Pamiętajmy, że uczymy się zarówno debatując, jak i przysłuchując się dyskusji, a poza tym publiczność w debatach oksfordzkich pewni jeszcze jedną ważną funkcję: wybiera najlepszego mówcę.

I półfinał odbędzie się 20 marca (środa) o godz. 13.40 - klasa 2c i 3b debatować będzie na temat: Powojenna Warszawa jest miastem pozbawionym tożsamości.

II półfinał odbędzie się 27 marca (środa) o godz. 13.40 - klasa 1b i 1d debatować będzie na temat:

XXI wiek to katastrofa ekologiczna.

Serdecznie zapraszamy do kibicowania, a debatantom życzymy wyboru trafnych argumentów, spójnych, logicznych wypowiedzi i elokwencji. Trzymamy za Was kciuki!

W imieniu organizatorów,

K. Wolska

Aktualności

2018 19 panel dyskusyjny

W poniedziałek 18 lutego uczniowie naszego liceum uczestniczyli w warsztatach oraz rozmowie z publicystami  w warszawskim Muzeum Historii Żydów Polskich. Organizatorem panelu dyskusyjnego było Centrum Edukacji Obywatelskiej. Wydarzenie odbywało się pod hasłem „W jakim państwie chcemy żyć?” i składało się z dwóch części. Pierwszą, były warsztaty,  w których współpracowali przedstawiciele trzech szkół: XIX LO im. Powstańców Warszawy, Bednarskiej Szkoły Realnej,  Technikum Budownictwa i Architektury nr 1 im. prof. Zdzisława Mączeńskiego oraz LO im. Krzysztofa Baczyńskiego. W ramach zajęć, uczniowie zastanawiali się nad problemami dzisiejszego świata w skali mikro oraz makro, od zagadnień urbanistycznych aż po globalne ocieplenie, a także projektowali własne, utopijne państwo. To zadanie wymagało konfrontacji poglądów i doprowadziło do stworzenia różnych modeli państw  (od radykalno komunistycznych do czy monarchii konstytucyjnej). 
  Następnie uczniowie udali się do sali konferencyjnej, gdzie wybrani przedstawiciele, po jednym z każdej szkoły, mieli dyskutować na temat państwa i roli młodzieży w jego funkcjonowaniu z trojgiem publicystów - Michałem Łuczewskim z Centrum Myśli Jana Pawła II, Jędrzejem Malko z Krytyki Politycznej, Justyną Suchecką - dziennikarką Gazety Wyborczej i współprowadzącą Krótką Przerwę. Naszą szkołę reprezentował uczeń klasy IIIb Krzysztof Chlebowski.  W dyskusji aktywna była także publiczność. Całość koordynowała  Małgorzata Leszko z Centrum Edukacji Obywatelskiej. Naszą szkołę reprezentowali: Jakub Hardecki, Mikołaj Knaś i Aleksander Wereda z klasy Ib, Weronika Ostaszewska i Jakub Piątek z klasy IIc oraz Damian Kowalski i Krzysztof Chlebowski z klasy IIIb.
Całe wydarzenie było bardzo pouczające, zyskaliśmy doświadczenie w kwestii dyskusji oraz wymiany poglądów, a także skonfrontowaliśmy nasze przekonania z racjami innych ludzi. 
-M. Knaś Ib

Link do relacji z dyskusji na stronie Muzeum POLIN:

https://www.polin.pl/pl/wydarzenie/w-jakim-panstwie-chcemy-zyc-dyskusja-uczniow-i-publicystow-0 

Aktualności

2018 19 7 uczuć

13 lutego kilka klas naszego liceum (1b,c,e, 2c, d, 3c) wybrało się do kina "Atlantic" na pokaz filmu, który - jeśli wierzyć opiniom krytyków- powinien obejrzeć każdy, a sam obraz należy umieścić na liście "lektur" obowiązkowych. Oto jedna z opinii na jego temat.

75 lat XIX LO

2018 19 absolewnci 1

W środę 20 lutego 2019 roku uczniowie naszej szkoły mieli okazję spotkać się ze swoimi straszymy Kolegami – pierwszymi Absolwentami naszego liceum. Podczas spotkania dowiedzieliśmy się o początkach naszej szkoły. Wysłuchaliśmy kilku humorystycznych anegdotek oraz mieliśmy okazję zadać kilka pytań odnośnie pierwszych lat naszego liceum. W żywej lekcji historii udział wzięli uczniowie z klas 2B, 3B i 3C. Spotkanie to było pierwszym z cyklu spotkań z Absolwentami z okazji 75-lecia istnienia naszej szkoły.

- K. Chlebowski, 3B

Aktualności

2018 19 eduarctic

2018 19 lekcja eduarctic

Od trzech lat nasza szkoła aktywnie uczestniczy w międzynarodowym projekcie EDU-ARCTIC. Jeden z modułów programu to lekcje online prowadzone przez naukowców dla uczniów szkół średnich. Do tej pory braliśmy udział w kilkudziesięciu lekcjach transmitowanych z Argentyny, Francji, Instytutu Geofizyki PAN w Warszawie, a także z Polskiej Stacji im. Arctowskiego na Antarktydzie oraz Polskiej Stacji Polarnej Hornsund na Spitsbergenie. Tym razem wzięliśmy udział w tzw. „Wyzwaniu dla klas”, które polegało na poprowadzeniu lekcji przez uczniów. Reprezentacja klasy 2c w składzie: Patrycja Bledziewska, Ola Marczyńska, Maja Matuszewska i Julia Tomczak dnia 14 lutego przeprowadziła lekcję nt. warunków powstawania lodowców na kuli ziemskiej, w której uczestniczyli licealiści z innych szkół. Oprócz prezentacji przygotowano też test sprawdzający, który był podsumowaniem lekcji. Uczestnicy rozwiązywali go za pośrednictwem czatu. Lekcja okazała się sukcesem! - odpowiedzi, które napływały świadczyły o tym, że omawiane zagadnienia zostały opanowane przez słuchaczy, a następnego dnia otrzymaliśmy wiadomość od dr Jerzego Giżejewskiego z IGF PAN, który ocenił eksperyment jako udany i zaproponował poprowadzenie kolejnych lekcjiJ!

Młodym geografkom - nauczycielkom serdecznie gratuluję!

- K. Wolska

Aktualności

W ramach IX edycji „Projektu z klasą” zgłosiliśmy projekt „Już 75, a wciąż XIX, czyli wkręceni w historię”. Jak się Państwo domyślają, chodzi oczywiście o 75-tą rocznicę utworzenia naszej Szkoły. Przygotowania już ruszyły pełną parą. Przy tej okazji pragniemy serdecznie podziękować wszystkim, którzy wzięli udział w głosowaniu internetowym na nasz projekt. Niewiele nam zabrakło do zwycięskiej „piątki”, ale mamy pisemne potwierdzenie, że jesteśmy „Dobrze zaProjektowaną szkołą”!

Link do certyfikatu

- K. Wolska

Aktualności

2018 19 iib kinoteka

19 grudnia część klas drugich wybrała się do Kinoteki. Cel  wycieczki był dwojaki -  odbyły się zajęcia dotyczące marketingu oraz projekcja filmu The Circle - technothrillera wyreżyserowanego przez James Ponsoldta.

Niedługo po wejściu licealistów do sali projekcyjnej rozpoczęły się warsztaty. Charyzmatyczny aktor prowadzący zajęcia zdołał już od kilku pierwszych zdań ściągnąć uwagę całej widowni. Nie marnował czasu, niemal natychmiast przeszedł do konkretów. Opowiadał, między innymi, w jaki sposób eksperci marketingu wpływają na klientów bez ich wiedzy - wykorzystanie kolorów, apele emocjonalne, a nawet prozaiczne slogany potrafią zagnieździć się głęboko w umyśle człowieka.
Prelekcja zrobiła wielkie wrażenie, lecz - niestety - film nie był w stanie dorównać zajęciom. Naiwna fabuła wyraźnie kontrastowała z dobrze przemyślanymi warsztatami, choć gra aktorska Emmy Watson, Toma Hanksa i Karen Gillian podobała się, jednak okazała się ona niewystarczająca do uratowania filmu.
Film nie jest bardzo nudny, nie jest bardzo głupi, nie jest bardzo dziwny. Niestety, całość trudno pochwalić. 
Na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że zajęcia nie wywołały żadnej reakcji licealistów, lecz między rozchodzącymi uczniami wrzała rozmowa. Warsztaty mogły się zakończyć, ale coś jednak musiało pozostać. Tylko jedno jest pewne: krąg ludzi świadomych poszerzył się tego dnia.

-Marcin Dacewicz IIB

Aktualności

2018 19 chlebowski olimpiada

Mamy zaszczyt ogłosić, że Krzysztof Chlebowski z klasy 3B, uczeń prof. Justyny Pełki, został finalistą XLV Olimpiady Historycznej. Krzysztof uzyskał pierwszy wynik na etapie okręgowym,w I okręgu warszawskim.

Gratulujemy i życzymy sukcesów w ostatnim etapie!

- Kadra XIX LO