Aktualności

choinka

Jakoby ze złotego
chmury są runa.
To Boże Narodzenie
zbliża się ku nam:
żony tedy i matki
czyszczą kuchenne statki,
aż w kuchni starodawnej
w strop bije łuna. […]

- Jak wejdzie Narodzenie,
to którą bramą? -
pytają gospodynie
wieczór i rano;

gotują na Wigilię,
tłuką z cukrem wanilię
i rzecz wonną, przewonną,
zacny cynamon.

I zawsze niespodzianie
(pomimo znaków!)
przychodzi Narodzenie
w glorii, w orszaku;
rodzi się Dziecię nocą,
nocą gwiazdy się złocą,
a jedna najgłówniejsza,
co wiedzie magów. […]

Śnieżek prószy. Hej, bracia,
rozstawmy stoły!
Ucztujmyż: przedświąteczne
przeszły mozoły;
nie żałujmyż dobytku
ani wszelkiego wiktu:
słodki Pań się narodził.
Pasterz wesoły. […]

Raduj się tedy, miasto,
raduj i sioło;
ty, słońce, w dzień; ty w nocy,
miesięczne koło;
raduj się i ty, człeku,
ze mną czasom na przekór
chętną kolędę śpiewaj,
piosnkę wesołą.

Varsavianistyczna szkoła

unnamed

23 listopada 2017 roku klasa IIC udała się na zaplanowaną wycieczkę do Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie na lekcję dydaktyczną dotyczącą  sztuki baroku i sarmatyzmu. Każdy z nas był pełen entuzjazmu płynącego z chęci poznania kultury sarmackiej i zobaczenia jej "od wewnątrz" - dosłownie i w przenośni :). Zajęcia poprowadził przewodnik, który w zabawny sposób opowiadał nam o tajemnicach pałacu króla. Ciekawostką dla nas były sypialnie, które służyły  do odwiedzin króla bądź królowej. Znajdowały się tam łoża- niezwykle ozdobne, na których siedzieli władcy, przyjmując gości. Mimo iż pałac był tylko letnią rezydencją, posiadał wiele przepięknych pomieszczeń, bogato zdobionych, co ukazywało prawdziwe oblicze stylu barokowego. Na uwagę zasługuje również galeria portretów trumiennych, wyeksponowana właśnie w Wilanowie.

Wszyscy wróciliśmy do domu z głowami pełnymi ciekawej wiedzy zdobytej w terenie i z uśmiechem na twarzy.

Osiągnięcia

Szanowni Państwo,
Z przyjemnością zawiadamiamy, że grupa naszych uczniów ponownie uzyskała bardzo dobre wyniki w ogólnopolskim konkursie języka angielskiego Lingua Plus. W konkursie przyznawane jest miano laureatów od I do V stopnia.

Oto grono naszych laureatów:

Laureatem I stopnia z wyróżnieniem został Marcin Moskała z kl. IIID (grupa Pani Prof. Iwony Kliber) Marcin uzyskał najlepszy - stuprocentowy wynik.

Laureatem I stopnia został Marcin Dacewicz z kl. IIC (grupa Pani Prof. Joanny Perkowskiej Whiley)

Laureaci II stopnia:
Kinga Lewandowska z kl. IID (grupa Pani Prof. Iwony Kliber)
Jan Trznadel z kl. IID (grupa Pani Prof. Iwony Kliber)

Varsavianistyczna szkoła

1b2bpolin

W dniu 4.12.2017r. klasy IB i IIB miały niesamowity zaszczyt zostać zaproszone na spotkanie z Elżbietą Ficowską; kobietą uratowaną jako półtoraroczne dziecko z Getta Warszawskiego przez Irenę Sendlerową i członków Żegoty, do Muzeum Historii Żydów Polskich Polin. 
Całe wydarzenie odbyło się z okazji uczczenia rocznicy powstania Żegoty - organizacji podziemnej, działającej w latach 1942-1945, pomagającej Żydom w gettach i poza ich murami.
Spotkanie składało się z czterech elementów. Kolejno;
- Wstępu o czysto historycznym charakterze na temat powstania i działalności Żegoty.
- Pokazu filmu: Łyżeczka życia, opowiadającego głównie o Irenie Sendlerowej i Elżbiecie Ficowskiej.
- Rozmowy z Elżbietą Ficowską, podczas to której młodzież śmiało mogła zadawać do niej pytania, co ochoczo i z entuzjazmem czyniła.
- Wspólnego złożenia kwiatów pod pomnikiem Żegoty.
Jako klasom humanistycznym cały czas spędzony w muzeum nie wydał się ani przez chwilę stracony. Tematyka II Wojny Światowej i wszelkich jej aspektów, w tym pojęcia kwestii żydowskiej, są jej bardzo bliskie i głęboko ich dotykają. Spotkanie poruszyło wiele problemów, jak chociażby pomoc drugiemu człowiekowi, istota jego sumienia itp.
Był to dzień szczególnie wyjątkowy, bo uczniowie mieli okazję mieć styczność nie tyle z samym tragizmem wojny, co z żyjącym wciąż jej świadkiem, co jest o tyle cenne, że tych świadków stopniowo ubywa. A nauczyć się od nich można więcej, niż tylko podczas tej jednej dydaktycznej lekcji.

Osiągnięcia

Z pzyjemnością zawiadamiamy, że Marcin Dacewicz z klasy IIc, uczeń Pani Prof. Joanny Perkowskiej Whiley, został zakwalifikowany do etapu okręgowego Olimpiady Języka Angielskiego.
Serdecznie gratulujemy

Aktualności

criscarol

Dnia 30 listopada w naszej szkole odbyły się przedstawienia The Bear Educational Theatre  pt. Christmas Carol na podstawie powieści Karola Dickensa.

Varsavianistyczna szkoła

lazienki

Dnia 16.11.2017r. klasa IB wzięła udział w lekcji dydaktycznej przeprowadzonej na terenie Zespołu Pałacowo-Ogrodowego Łazienek Królewskich na temat: Rozum i rewolucja.
Podczas lekcji uczniowie najpierw zwiedzili poszczególne sale Pałacu na Wyspie, w celu wdrożenia w atmosferę epoki oświecenia. Po krótkiej przechadzce pałacowymi korytarzami, nastąpiła właściwa część zajęć. Ich uczestnicy nie byli jedynie biernymi słuchaczami na temat kultury, nauki, filozofii oświecenia i jego rewolucyjności, ale także mieli okazję wykazać się w zadaniach aktywizujących. Należały do nich między innymi wymyślenie krótkiego wierszyka w formie zabawy w Sekretarza (Ulubionej rozrywki króla Poniatowskiego podczas obiadów czwartkowych), czy utworzenie hasła encyklopedycznego do ilustracji, przedstawionej przez prowadzącą lekcję. 
W całym programie na uwagę zasługuje także traktowanie oświecenia nie tylko w kategorii Rzeczpospolitej, ale także w kontekście Europy i jako wstęp do romantycznych idei rewolucjonistycznych, zaczynających się we Francji, o której to dużo dyskutowano podczas zajęć.
Uczniom bardzo spodobała się ta forma zajęć i wychodząc z Łazienek, mieli nadzieję, że wszystkie lekcje muzealno-dydaktyczne w przyszłości będą miały podobną formułę i będą prowadzone z tak dużym entuzjazmem i zaangażowaniem jak przez pracowników Pałacu na Wodzie.

Osiągnięcia

spiechu

  Miło nam poinformować , że Paulina Spiechowicz z kl. 2b odebrała nagrodę specjalną w 20. Konkursie Literackim „Magia słowa”. Nagrodzony tekst Pauliny ukaże się 15 grudnia  w czasopiśmie „Poezja dzisiaj” . Serdecznie gratulujemy!

Wycieczki

rom1b

Dnia 22 listopada bieżącego roku klasa IB wzięła udział w zajęciach w Instytucie Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego, przy ulicy Dobrej. Tematem naszego spotkania było: Jak narodziła się utopia literacka?.
Zajęcia poprowadził młody mężczyzna, przygotowujący się do swojej pracy doktorskiej, która dotyczyć będzie jednej z utopii napisanych przez Giacomo Casanovę. Na początku odbyło się krótkie wprowadzenie składające się z ciekawostek dotyczących gatunku, takich jak liczba napisanych dzieł o powyższej tematyce w ciągu konkretnych wieków albo dotyczących tego, jacy znani nam autorzy tworzyli takie teksty. Następnie zgłębialiśmy etymologię pochodzenia nazwy gatunku literackiego i zastanawialiśmy się, czemu nie jest to tak proste, jak mogło nam się z początku wydawać. Po bardziej lub mniej dogłębnej analizie, przeszliśmy do charakterystyki gatunku i dowiedzieliśmy się, dlaczego utopia jest utopią a także dlaczego bohater takiego tekstu, po pobycie w raju, musi zawsze wrócić w swoje rodzinne strony. I nigdy nie ma dowodów na istnienie tej nieskazitelnej krainy, w której się wcześniej znalazł. Następnie płynnie przeszliśmy do kolejnego z punktów programu i wysłuchaliśmy, jak z biegiem lat a w zasadzie wieków (gdyż zajęcia dotyczyły przede wszystkim wieku XVI, XVII i XVIII, lecz późniejszych okresów także) zmieniały się miejsca podróży bohaterów, od wysp, przez kosmos, do wnętrza samych siebie. Pod koniec mieliśmy czas na pozadawanie pytań i podsumowanie wiadomości zdobytych w ciągu półtorej godzinnej lekcji w postaci bardzo krótkiego quizu.
Wyszliśmy z zajęć w skupieniu, z bagażem nowej wiedzy i przez pewien czas jeszcze rozmawialiśmy ze sobą na temat wykładu, wymieniając się swoimi spostrzeżeniami. Mamy nadzieję, że kolejne wyjścia okażą się równie udane i, że będziemy wynosić z nich tyle samo wiedzy, co z tego ostatniego.

Aktualności

rocznicapowstanialist

25 listopada odbyły się dzielnicowe uroczystości związane z obchodami 187. rocznicy wybuchu Powstania Listopadowego, podczas których naszą szkołę dumnie reprezentował poczet sztandarowy.