Aktualności

 Zachęcamy Was gorąco do świętowania Szkolnego Tygodnia Języka Ojczystego i wzięcia udziału we wszystkich bądź wybranych konkursach. Dla najlepszych i najbardziej wytrwałych przewidujemy nagrody oraz oceny z odpowiedzi z j. polskiego. A także nieustający podziw Waszych Polonistów :)

Język ojczysty jest częścią każdego z nas – mówimy nim niemal od urodzenia, w nim myślimy, śnimy, kłócimy się i wyrażamy uczucia. Choć wewnętrznie bardzo zróżnicowany, gromadzi wspólne doświadczenia i systemy wartości – jest symbolicznym przewodnikiem po narodowej  kulturze. Język wpływa na nasz sposób postrzegania rzeczywistości, porządkuje ją, nazywa, czyli odzwierciedla, i ocenia jej elementy. Język również kreuje rzeczywistość, buduje ją zupełnie od nowa. Staje się potężną bronią, kiedy idealizuje, deprecjonuje, manipuluje...

Polszczyzna jest tworzona przez każdego użytkownika  i  każdy z nas jest za nią odpowiedzialny. W  przeddzień Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego chcemy Wam przypomnieć o roli i miejscu języka ojczystego w życiu oraz przekonać, że warto o niego dbać. Mamy dla was kilka propozycji zabaw w formie konkursów  podczas Szkolnego Tygodnia Języka Ojczystego.

I   Interdyscyplinarny konkurs w przededniu Szkolnego Tygodnia Języka Ojczystego promujący ogólną ideę poprawności językowej lub konkretną formę językową/ sformułowanie, albo  wybrany związek frazeologiczny - w jednej z poniższych kategorii:

a) wiersz,     

b) plakat,      

c) film/spot reklamowy.

Oceniając, weźmiemy pod uwagę oryginalność pomysłu, jego błyskotliwość i nośność. W przypadku plakatu (format A4 lub A3, technika dowolna) dodatkowo - estetykę wykonania.  Natomiast czas zrealizowanego filmu nie może przekroczyć 1 min.

Wasze prace „zaistnieją” podczas Tygodnia Języka Polskiego w przestrzeni szkolnej w formie wystawy, a filmiki reklamowe będą udostępnione na stronie szkoły.

Na wykonanie i dostarczenie swoich dzieł do biblioteki szkolnej macie czas do 19 lutego do godz. 9:00.

Harmonogram Szkolnego Tygodnia Języka Ojczystego:

q1

  • Poniedziałek 19 II o godz. 12.30, sala 24, QUIZ POPRAWNOŚCIOWY (10 min.);

Wtorek 20 II – QUIZ ETYMOLOGICZNY – na długiej przerwie po 5. oraz po 6. lekcji, sala 25;

 

 

 

 

 

 

q2

Środa 21 II – SKOJARZENIA -  konkurs polegający na przywracaniu poprawnej formy wylosowanego frazeologizmu - biblioteka na długiej przerwie po 5 lekcji);

 W zestawie znajdziesz 2 związki frazeologiczne: po pierwsze - w zniekształconej formie, której należy przywrócić poprawność, oraz po drugie - w formie podpisu do otrzymanego obrazka/-ów.

 

 

 

 

 

q3Czwartek 22 II – NIE TYLKO DLA MISTRZÓW –  dyktando szkolne podczas pierwszej długiej przerwy (biblioteka - zgłoszenia do środy włącznie) w dwóch kategoriach: UCZNIOWIE oraz NAUCZYCIELE :)

 

 

 

 

q4

Piątek 23 II - Konkurs krasomówczy „JAK CIĘ SŁYSZĄ, TAK CIĘ WIDZĄ” – na temat:

Czy warto zrezygnować z zadawania prac domowych w liceum? (przekonaj swojego nauczyciela/ swoją nauczycielkę)

W poniedziałek i wtorek (19-20 II) przyjmujemy Wasze zgłoszenia. Na przygotowanie wystąpienia macie czas do piątku 23 II. Występ nie może przekroczyć 5 minut ( + - 5 sek.). Oceniane będą przede wszystkim: zgodność treści z tematem, konstrukcja wypowiedzi,  wyczerpanie tematu,  sugestywność wypowiedzi, jasność i logiczność formułowanych myśli,  płynność oraz poprawność wyrażania się,  bogactwo języka i jego barwność, stosowanie figur i chwytów retorycznych,  kontakt ze słuchaczami.

Wycieczki

blansdfsdf

11 grudnia 2023 roku klasy 2b, 2c, 2d, 2e i 3e wyjechały na Zimową szkołę do Zakopanego. Towarzyszyli im nauczyciele (w tym zdecydowana większość wychowawców). Cel był jeden: jeździć na nartach (większość) i desce (np. pan profesor Marek Zaczek et consortes). Jednak w przerwach między kolejnymi porcjami szusowania nie zabrakło także innych atrakcji (góralski kulig z ogniskiem, termy zakopiańskie, spacer Doliną Kościeliską).

Jak szusowaliśmy, można obejrzeć na filmach i fotografiach na szkolnym fanpage'u!

Jak było? Jeden z uczniów (notorycznych malkontentów) podsumował wyjazd słowami: „bywało gorzej”, wydaje się jednak, że o wiele trafniejsze byłoby powiedzenie: „rzadko bywało lepiej!”.

To był wspaniały wyjazd, to były niezapomniane chwile!

Pozostaną z nami na długo.

Już nie możemy się doczekać przyszłorocznej zimy!

                                                                                                        Uczestnicy

Debaty oksfordzkie

debaty

W dniu 30.11. 2023 r.  nasza szkolna reprezentacja w składzie: Anna Rębacz, Bartłomiej Orczyk, Filip Oleksiak, Mateusz Pietrzyk, Maciej Zeman (klasa 3B) wzięła udział w cyklicznej, międzyszkolnej debacie na temat Powstania Warszawskiego zorganizowanej przez XLIII LO im. Kazimierza Wielkiego. Po fazie zasadniczej, w której zespoły debatowały każdy z każdym, padł remis. Ostateczną decyzję o zwycięstwie gospodarzy podjął gość honorowy, gen. Stanisław Koziej. Ex aequo II miejsce przypadło XIX LO im. Powstańców Warszawy oraz L LO im. Ruy Barbosy.  Gratulujemy wysokiego poziomu merytorycznego oraz bardzo zaangażowanych i emocjonujących dyskusji! 

Aktualności z biblioteki

11

Katarzyna Ryrych polska poetka, pisarka książek dla dzieci i młodzieży. Książka „Siedem sowich piór” nominowana do tytułu „Książka Roku 2009” polskiej sekcji IBBY. W II Konkursie Literackim im. Astrid Lindgren, otrzymała pierwszą nagrodę na książkę „Wyspa mojej siostry”. Otrzymała także wyróżnienie za książkę Łopianowe pole.

“Zupełnie inna bajka” – główna bohaterka Alex jest dziewczyną uwięzioną  w ciele chłopca. Każdego dnia doświadcza braku akceptacji nie tylko ze strony rówieśników i otoczenia ale niestety ze strony rodziców. Jedyne wsparcie znajduje w bracie bliźniaku i babci.

To przejmująca książka o emocjach, smutku, osamotnieniu, rozpaczy głównej bohaterki. O braku akceptacji, szacunku i zwykłej ludzkiej empatii.
To ważna książka  dla nastolatków,  rodziców i nauczycieli. (na podstawie portalu „Lubimy czytać”)

 

Projekty / Koła

Zdjęcia uczniów klasy 3D podczas zajęć na Politechnice Warszawskiej

W dniu 21 listopada 2023 klasa III D miała zajęcia w Centralnym Laboratorium Fizycznym na Wydziale Fizyki. W trzech grupach uczniowie wykonywali doświadczenia na co dzień adresowane studentom: doświadczenia z prądem stałym, rezonans akustyczny i wyznaczanie prędkości dźwięku oraz oddziaływanie promieniowania gamma z materią. Instrukcje wykonywania ćwiczeń i wyjaśnienia udzielane uczniom przez  prowadzących były , co oczywiste, bardziej rozbudowane niż dla studentów. Było mi bardzo miło słyszeć same pochwały odnośnie wiedzy i kultury naszych uczniów.

Projekty / Koła

Kolaż zdjęć pokazuje uczniów klasy 2D podczas laboratorium na Wydziale Fizyki Politechniki Warszawskiej

W dniu 24 listopada klasa 2D wraz z nauczycielem informatyki wybrała się na Politechnikę Warszawską. Najpierw obejrzeliśmy imponujący gmach główny uczelni, a następnie uczestniczyliśmy w laboratorium na Wydziale Fizyki. Podczas zajęć programowaliśmy komputery Arduino by odczytywały i wyświetlały temperaturę oraz wilgotność powietrza.