Informacje o konkursach

Zapraszamy do udziału w XV WOJEWÓDZKIM KONKURSIE RECYTATORSKIM POLSKIEJ POEZJI PATRIOTYCZNEJ "WITAJ MAJOWA JUTRZENKO" dla uczczenia 100 - lecia odzyskania niepodległości. Organizatorami konkursu są: Centrum Edukacyjne Archidiecezji Warszawskiej, Katolicki Zespół Edukacyjny im. Piotra Skargi. Szczegółowe informacje oraz regulamin konkursu dostępne w bibliotece szkolnej.

Informacje o konkursach

Nasi uczniowie po raz kolejny udowodnili, że swoją "małą ojczyznę" znają znakomicie. W finale konkursu, który odbył się 23 marca w CXIX LO im. Jacka Kuronia, II miejsce zajęli: Alan Rałowski i Piotr Marzec (obaj z klasy 2c), a VIII miejsce - Aleksandra Ambroziak (2b) i Tomasz Kobryński (2c). 

Laureatom i finalistom serdecznie gratulujemy:)
Bardzo dziękujemy p.prof. Izabeli Wieraszce za pomoc w organizacji konkursu.

Wycieczki

widoki na wyzwolenie

Dnia 13.02.2018r. klasa IB uczestniczyła w zajęciach z cyklu prowadzonego przez Muzeum Narodowe. Tematem minionego spotkania było Widoki na wyzwolenie - na styku sztuki i idei. 
Cała lekcja muzealna została wykorzystana na omówienie zagadnienia patriotyzmu w sztuce malarskiej od czasu III rozbioru Rzeczpospolitej Obojga Narodów,począwszy od Jana Matejki, który to rozpoczął wyżej wymieniony temat i przekazał swoje poglądy uczniom, do których to należeli między innymi Stanisław Wyspiański i Jacek Malczewski.
Spotkanie płynnie lawirowało wśród dziejów polskiego malarstwa patriotycznego. Prowadzący zręcznie przechodzili do kolejnych kwestii, co podtrzymywało istotę ich ciągłości i nierozerwalności w historii. Swoją ciekawością i strukturą nie pozwalało na ani na chwilę odejścia myślami od rozważanych zagadnień.
Omówionym zagadnieniom romantyzmu (bo w tym duchu tworzył Matejko), Młodej Polski i Polski XX wieku w sztuce i literaturze, oprócz obrazom takim jak Pałuby na Plantach tańczące Wyspiańskiego, czy Autobus Wojciecha Linke, towarzyszyły inscenizacje, wykonywane przez prowadzących spotkanie. Warto zaznaczyć, że swoje kwestie znali na pamięć, wykazywali się perfekcyjną dykcją i intonacją, więc nie będzie zdziwieniem, gdy zaznaczę, że na co dzień pracują oni jako aktorzy teatralni. Na pozytyw wychylało się także zaangażowanie uczniów w niektóre z tych inscenizacji, by i oni mogli wczuć się lepiej w role chociażby Panny Młodej czy rycerza z Wesela.
Była to już druga lekcja muzealna IB w tym miejscu. Zaskoczeni jej innym sposobem prowadzenia niż poprzedniej, z ochotą myślą o następnych spotkaniach w Muzeum Narodowym, zastanawiając się nad ich tematyką, gdyż ta prezentowana tutaj, jest trudna do odgadnięcia, przez jej stosunkową rzadkość występowania na innych tego typu zajęciach.

Osiągnięcia

pkm18

Miło nam poinformować, że Jan Dzięgiel, uczeń pana profesora Tadeusza Barcińskiego zajął III miejsce w Praskim Konkursie Matematycznym.

Aktualności

dp18

28 lutego z inicjatywy Zarządu Samorządu Uczniowskiego odbył się dzień piżamy.

Aktualności

studniowka20182

Odbyła się 10 lutego i według opinii maturzystów była udana. Rozpoczęła się tradycyjnym polonezem – aż w pięciu turach,  bo sala mała -  ale za to w różnorodnych układach wymyślonych przez panią profesor Katarzynę Miazgę.

W tym roku klasy trzecie zaprezentowały swoje występy.

Uczniowie z klas III C, D i F odtańczyli układ taneczny zainspirowany hip-hopem. Entuzjazm wywołał fakt, że w finale wystąpili przedstawiciele grona pedagogicznego na czele z wicedyrektorem Mariuszem Łagockim (wszyscy w stosownych, dresowych strojach).

Klasa III B zaśpiewała piosenkę własnego autorstwa, oczywiście o życiu szkolnym. A oto jej krótki fragment:

Tylko human, to przyszłość jest,
Podwójne frytki, keczup też chcesz ?
To tylko żarcik, możesz wierzyć lub nie,
Z najlepszych uczelni wygryziemy, wygryziemy Cię !

Mam jeszcze wiarę, że nauczyciele mają serce
I do matury, dopuszczą mnie po tej piosence !

Klasa III E  zaprezentowała tango.

Mamy nadzieję że tradycja studniówkowych występów będzie kontynuowana w następnych latach.

Bawiliśmy się świetnie do rana. Teraz już czas wrócić do rzeczywistości – matura zbliża się szybko! 

 

Informacje o konkursach

patronat

XIX Liceum Ogólnokształcące im. Powstańców Warszawy w Warszawie

organizuje

Konkurs

Ruch Solidarności 1980 - 1981

Zapraszamy do udziału uczniów
południowopraskich szkół ponadgimnazjalnych



CELE KONKURSU
1. Propagowanie wiedzy na temat działalności ruchu Solidarności w latach 1980 - 1981 i dokonań jego uczestników.
2. Poszerzanie wiedzy o najnowszej historii Polski.
3. Rozwijanie historycznych zainteresowań młodzieży.
4. Kształtowanie patriotycznych i obywatelskich postaw młodzieży.
5. Promowanie rywalizacji naukowej uczniów warszawskich szkół.

REGULAMIN
1. Konkurs polegać będzie na rozwiązaniu testu na temat ruchu Solidarności w latach 1980 – 1981. Test przeprowadzony zostanie w siedzibie XIX Liceum Ogólnokształcącego im. Powstańców Warszawy 5 kwietnia 2018 r. o godz. 9.00 i będzie trwał 90 minut.
2. Prace zostaną sprawdzone przez złożone z nauczycieli historii XIX Liceum Ogólnokształcącego im. Powstańców Warszawy jury pod przewodnictwem Prof. dr hab. Andrzeja Friszke.
3. Zwycięzcy uhonorowani zostaną nagrodami ufundowanymi przez Burmistrza Dzielnicy
Praga-Południe m.st. Warszawy, Pana Tomasza Kucharskiego.
4. Uroczyste wręczenie nagród zwycięzcom połączone z wystąpieniami zaproszonych
gości odbędzie się 13 kwietnia 2018 r. o godz. 12.00 w Centrum Promocji Kultury przy
ul. Podskarbińskiej 2.
5. Zgłoszenia należy przesyłać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do 27 marca 2018 r.

WSKAZÓWKI BIBLIOGRAFICZNE
Zachęcamy do zapoznania się z informacjami podręcznikowymi i encyklopedycznymi, a
zainteresowanym polecamy poniższe lektury:
1. Andrzej Friszke, Rewolucja Solidarności 1980 1981, Kraków 2014
2. Jerzy Holzer, „Solidarność” 1980-1981. Geneza i historia, Paryż 1984
3. Jan Skórzyński, Krótka historia Solidarności, Gdańsk 2014
4. Jan Skórzyński, Marek Pernal, Gdy niemożliwe stało się możliwe. Kalendarium
Solidarności 1980 – 89, Warszawa 2005
5. Karol Modzelewski, Zajeździmy kobyłę historii. Wyznania poobijanego jeźdźca, Warszawa 2013

Osiągnięcia

zdjęcie 16 fotor2

Nasi maturzyści, Marysia Dydycz i Kacper Kluczyk, zostali Ambasadorami Rejsu Niepodległości, który jest wspaniałym rejsem dookoła globu, zorganizowanym przez Akademię Morską w Gdyni, MGMiŻŚ oraz Salezjański Wolontariat Misyjny ku uczczeniu setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.