Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie czytelniczym LEMONIADA 2021, oraz konkursie LITERACKIM „LEM 2021” na opowiadanie inspirowane twórczością Lema .
Szczegóły na www.roklema.pl/wydarzenia
…Ogłasza się wszem i wobec, że w galaktyce zwanej Drogą Mleczną (kosmiczny GPS: Ramię Oriona, Bąbel Lokalny, gwiazda Słońce, planeta Ziemia) odbędzie się Konkurs ze znajomości dzieła „Niezwyciężony” autorstwa człowieka Stanisława Lema (określanego przez Ziemian jako Wielki Mędrzec i Wielki Pisarz)… W Konkursie może wziąć udział każda istota zamieszkująca Wszechświat, która spełni warunki niniejszego Regulaminu. Organizator dopuszcza uczestników z wszechświatów równoległych, lecz nie odpowiada za trudności związane z transportem. Organizator ostrzega (zwłaszcza Damy) przed relatywnie sporym, niestety, wzrostem masy, który towarzyszy podróżom z prędkościami przyświetlnymi – ale i podkreśla, że wtedy czas płynie wolniej, więc uroda pozostaje młodzieńcza!
Ogród Doświadczeń im. Stanisława Lema zapraszana na Konkurs ze znajomości dzieła „Niezwyciężony” autorstwa Stanisława Lema. Polecamy!
Od 1 stycznia 2021 roku na stronie https://roklema.pl/365-cytatow-na-rok-lema/ znajdziecie wybór cytatów z twórczości Stanisława Lema. Każdemu dniowi w trakcie trwania Roku Lema będzie towarzyszyć jeden znaczący fragment z dorobku Mistrza w trzech językach: polskim, angielskim i rosyjskim. Spiritus movens projektu 365 CYTATÓW NA ROK LEMA oraz autorem wyboru pozostaje białoruski badacz literatury, Wiktor Jaźniewicz, jeden z najbardziej kompetentnych lemologów, tłumacz, biograf, który ma na swoim koncie szereg cennych prac popularyzujących dorobek Stanisława Lema
Jeden z najwybitniejszych polskich prozaików, najszerzej tłumaczony polski autor, został uhonorowany ustawą Sejmu RP ustanawiającą rok 2021 Rokiem Lema.
Zachęcamy do uwzględnienia któregoś z jego dzieł w swoich planach czytelniczych na rok 2021. Jeśli do tej pory omijaliście jego książki, to może być doskonała okazja by dać im szansę. A jeśli znacie je dobrze - dajcie znać która jest Waszą ulubioną i którą ewentualnie polecalibyście osobom zaczynającym przygodę z autorem Solaris.
Nikt nie rodzi się mówcą i jak przekonuje jeden z autorów poniższych publikacji, naturalne zdolności nie wystarczą. Ważne jest przygotowanie merytoryczne, warsztat, nieustanne doskonalenie się. Z pomocą odpowiednich lektur poznacie narzędzia i możliwości, którymi dysponuje sztuka retoryki
NIE TYLKO DLA DEBATANTÓW!!!
SZTUKA PRZEMAWIANIA * RETORYKA * DEBATY
Bogołębska B. i in., Retoryka i jej zastosowania.
Buksak L., Szkoła mówców.
Carnegie D., Jak stać się doskonałym mówcą i rozmówcą.
Carnegie D., Sztuka komunikacji w drodze do sukcesu.
Cialdini R., Tak! 60 sekretów perswazji, sztuka przekonywania…
Heigl P., 30 minut uczciwej dyskusji.
Jobs S., Sztuka prezentacji: jak świetnie wypaść przed każdą publicznością.
Kalka V. Elementarz wystąpień publicznych.
Kammel T., Moc w gębie : jak gadać, żeby się dogadać.
Marcjanik M., TED talks: jak przygotować wystąpienie publiczne.
Orłoś M., O sztuce wystąpień publicznych.
Rusinek M., Załazińska a., Jak się dogadać czyli retoryka codzienna.
Rzędowscy M.K., Mówca doskonały, wystąpienia publiczne w praktyce.
JĘZYKOWA POPRAWNOŚĆ I SAVOIR-VIVRE * TECHNIKI KOMUNIKACJI I UCZENIA SIĘ
Poprawnościowe ,dot. prawidłowej komunikacji i jej technik , technik skutecznego uczenia się
Brown P.C., Harvardzki poradnik skutecznego uczenia się.
Burska K. (red.), Poprawność językowa w praktyce: zbiór ćwiczeń
Do^bra* zmia^na* czyli jak się rządzi światem za pomocą słów., red. K. Kłosińska, M. Rusinek.
Formy i normy czyli poprawna polszczyzna w praktyce ., red. K. Kłosińska
Fry R., Jak się uczyć
Komunikacja między ludźmi: motywacja, wiedza i umiejętności , red. P. Morreale
Kotarski R., Włam się do mózgu.
Marcjanik M., Słownik językowego savoir-vivre’u.
Minge N., Jak uczyć się szybciej i skuteczniej.
Mówi się: porady językowe profesora Bralczyka.
Pietroń K., Siła głosu: jak mówić żeby ludzie chcieli słuchać.
4 grudnia, w trakcie obchodów Święta Szkoły, odbyła się finałowa debata między klasą 3b i 3d. Debatanci zmierzyli się z tezą "Lepszy byłby świat unierwsalnych idei niż relatywnych wartości". Wygrała klasa 3d, która reprezentowała stronę propozycji. Serdecznie gratulujemy Finalistom!
Aby móc poprawić wyniki egzaminu maturalnego w maju 2021r. należy do 8 lutego złożyć w sekretariacie szkoły deklarację przystąpienia do egzaminu na formularzu który znajduje się TUTAJ
11 grudnia odbyła się prezentacja wystawy "Edukacja na Kamionku", która zawisła na ogrodzeniu naszej Szkoły i sąsiadującej Szkoły Podstawowej nr 60. Wystawa została przygotowana przez Fundację Sceny Lubelska 30/32 dzięki zaangażowaniu pani Róży Karweckiej i pana Dariusza Kunowskiego. W najbliższych dniach wystawę będzie można zobaczyć w różnych punktach Kamionka. Mamy nadzieję zagościć wystawę na dłużej po zakończeniu projektu.
Tegoroczne Święto szkoły z całą pewnością zapisze się w historii. Po raz pierwszy odbyło się ono w formule online.
Po przemówieniu pana dyrektora Mariusza Łagockiego uczniowie klasy 2Ag przedstawili historię szkoły.
Następnie odczytane zostały listy od naszych Patronów, którzy w tym roku wyjątkowo nie mogli spotkać się z uczniami.
Klasy pierwsze zaprezentowały klasowe motta.
Klasa 2Bsp przygotowała dla uczniów klas pierwszych specjalny film powitalny, który udało się nakręcić jeszcze przed zamknięciem szkoły.
Na koniec usłyszeliśmy piosenkę "Happy" Pharrella Williamsa w wykonaniu naszych uczennic.
Po zakończeniu części oficjalnej mieliśmy przyjemność wysłuchania dwóch debat oksfordzkich. Najpierw klasa 3B i 3D mierzyła się w finale szkolnej ligi debatanckiej z tezą „Lepszy byłby świat uniwersalnych idei niż relatywnych wartości”. Wygrała klasa 3D, która przekonała jurorów do świata uniwersalnych idei. Po krótkiej przerwie klasa 1C i 1D debatowała nad tezą „Powstanie Warszawskie – warto było walczyć” w ramach finału corocznego konkursu klas pierwszych o Powstaniu Warszawskim. Również tym razem wygrała strona propozycji reprezentowana przez klasę 1D.
Następnie uczniowie ze szkolnego koła PCK przedstawili prezentację dotyczącą historii i idei podejmowanych działań.
Mimo warunków, w jakich przyszło nam pracować, nie zabrakło także części rozrywkowej! Klasa 2Esp, odpowiedzialna za jej przygotowanie, ustaliła formę interpretacji piosenek (teledysków) w wersji elektronicznej dla klas drugich. Zadaniem klas trzecich było przygotowanie kronik klasowych w wersji online.
Uczniowie stanęli na wysokości zadania!
Drugoklasiści przedstawili swoje teledyski do znanych piosenek, które wylosowali miesiąc wcześniej.
klasa 2Ag – ,,Wehikuł czasu” zespołu „Dżem”;
klasa 2Bg – ,,Nie ma fal” Dawida Podsiadło;
klasa 2Cg – ,,Mniej niż zero” zespołu „Lady Pank”;
klasa 2Dg – „Zawsze tam, gdzie ty” zespołu „Lady Pank”;
klasa 2Asp – ,,Szklana pogoda” zespołu „Lombard”;
klasa 2Bsp – ,,Mój jest ten kawałek podłogi” zespołu „Mr. Zoob”;
klasa 2Csp – „Dni, których nie znamy” Marka Grechuty;
klasa 2Dsp – ,,Małomiasteczkowy” Dawida Podsiadło;
klasa 2Esp – ,,Pomaluj mój świat” zespołu „2 plus 1”.
Ze względu na wyrównany poziom prac konkurs podzielono na dwie kategorie – klasy po gimnazjum i po podstawówce. W pierwszej kategorii werdyktem jury wygrała klasa 2Ag, natomiast w drugiej klasa 2Esp. Nagrodę publiczności przyznano klasie 2Dsp.
Później przyszedł czas na kroniki online klas trzecich, w których uczniowie opowiedzieli o swoim trzyletnim pobycie w szkole. W kronikach wystąpili uczniowie uczęszczający do poszczególnych klas oraz uczący w nich nauczyciele; kroniki utrwaliły także wiele ciekawych i poruszających wydarzeń!
Szczególną kreatywnością i oryginalnością wykazała się klasa 3C, która wygrała zarówno zdaniem jury, jak i publiczności. Teledyski i kroniki można obejrzeć w aplikacji Teams, w grupie „XIX LO – cała szkoła” w folderze „Święto szkoły”.
zapraszamy na zebranie z rodzicami 9 grudnia o godzinie 18.00 związane z wystawieniem propozycji ocen śródrocznych. Spotkanie odbędzie się w aplikacji Teams. Prosimy zalogować się z kont swoich dzieci, w ten sposób będziecie Państwo mogli zarówno uczestniczyć w zebraniach klasowych jak i połączyć się z poszczególnymi nauczycielami w razie takiej konieczności.