Wycieczki

ŻELAZOWA WOLA, PARK ARKADIA I PAŁAC RADZIWIŁŁÓW W NIEBOROWIE OCZAMI KLASY I A

kolaż zdjęć z wycieczki klasy 1a

22 czerwca 2021 roku wybraliśmy się na naszą pierwszą autokarową wycieczkę. Najpierw udaliśmy się do Żelazowej Woli, w której znajduje się Dom Urodzenia Fryderyka Chopina, światowej sławy polskiego pianisty i kompozytora. Dworek wraz z okalającym go parkiem krajobrazowym jest obecnie oddziałem Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie.
            Układ wnętrz domu jaki istniał za życia kompozytora nie jest do końca znany, bowiem część dworku spłonęła w czasie wojen napoleońskich w 1812 roku i ocalały jedynie dwie oficyny. Następnie podczas II wojny światowej z dworku zaginęło wiele cennych pamiątek i przedmiotów, należacych do Chopina, m. in. fortepian koncertowy Pleyel oraz dwa fotele należące do kompozytora. Obecny wystrój dworku stanowi aranżację skromnego XIX-wiecznego domostwa i ma charakter symboliczny. Podziwialiśmy znajdującą się tu ekspozycję biograficzną poświęconą Chopinowi, w tym listy i reprodukcje rękopisów kompozytora oraz zbiór przedmiotów z romantyzmu, oddający charakter epoki, w której żył nasz słynny kompozytor.

Spacerowaliśmy również po okalającym dworek, pięknym parku, przez którego teren przepływa rzeka Utrata. Zauważyliśmy tam wiele gatunków roślin zarówno rodzimych, jak i introdukowanych z innych zakątków świata. Spacer umilała nam płynąca z głośników muzyka Fryderyka Chopina.

Następnie udaliśmy się do parku Arkadia, znajdującego się pod Nieborowem. Został on założony w 1778 roku przez księżną Helenę Radziwiłłową, żonę Michała Hieronima Radziwiłła. Park jest zaprojektowany w swobodnym stylu angielskim, opartym na koncepcji skojarzeń mitologicznych i literackich, nawiązujących do estetyki romantycznej i sentymentalnej. Zgromadzona przez księżną bogata kolekcja sztuki antycznej, rzeźb antykizujących i kopii dzieł antycznych, została przeniesiona pod koniec XIX wieku ze znajdującej się w parku Świątyni Diany do Pałacu Radziwiłłów i parku w Nieborowie. Pałac ten stał się kolejnym punktem naszej wycieczki, jednakże zanim ruszyliśmy w dalszą drogę, w parku Arkadia zorganizowaliśmy sobie piknik, podczas którego podziwaliśmy uroki otaczającej nas natury.

W Pałacu Radziwiłłów obecnie znajduje się muzeum wnętrz rezydencji pałacowej z XVII-XIX wieku, którego zbiór stanowi ocalałe wyposażenie pałacu wraz z kolekcją dzieł sztuki zgromadzonych przez Radziwiłłów, uzupełnioną dziełami pochodzącymi ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie. We wnętrzach tej magnackiej rezydencji podziwialiśmy bogato zdobione meble i tkaniny, a także porcelanę, brązy, srebra, obrazy, rzeźby oraz zbiory biblioteczne. Naszej uwadze nie uszły także przepiękne weneckie globusy. Po zwiedzeniu pałacu udaliśmy się do okalającego go ogrodu, zaprojektowanego w stylu francuskim, którego cechuje regularność i symetria kompozycji.
            W drodze powrotnej do Warszawy zatrzymaliśmy się w restauracji „Posterunek 77” aby zjeść obiad. To była niezapomniana wycieczka, po której spragnieni jesteśmy kolejnych .podróży.