Wycieczki

Wieczorem, 31 pazdziernika, wraz z grupą uczniów z naszej szkoły stawiliśmy się w Teatrze Wielkim, siedzibie Opery Narodowej, aby zapoznać się z siedemnastowieczną operą Giuseppe Verdiego Rigoletto w reżyserii Gilberta Deflo. Przez trzy godziny mieliśmy możliwość śledzić perypetie księcia Mantui, błazna Rigoletta i jego córki Gildii oraz wysłuchać wyśpiewanych przez nich i innych aktorów historii. Dobrze, że mieliśmy do dyspozycji napisy, bo śpiewano, oczywiście, po włosku. Opera w czterech aktach porwała nas swoją dynamiką, moją uwagę przykuła choreografia autorstwa Zofii Rudnickiej. Autor libretta (wg „Król się bawi” Victora Hugo) to Francesco Maria Piave, przekład – Jan Chęciński, scenografia – Ezio Frigerio, muzyka – Andriy Yurkevych, kostiumy – Franca Squarciapino.

Rigoletto zrobił na mnie duże wrażenie, polecam do obejrzenia, a przede wszystkim – wysłuchania.

Wycieczki

2000x2915 oub5jk

 

W ostatnich dniach, my, uczniowie „Dziewiętnastki” wraz z nauczycielami, udaliśmy się do kina Atlantic na film pt.: „Twój Vincent” w reż. D. Kobieli i H. Welchmana. Jest to pierwsza animacja malarska w historii kina oraz jedna z najbardziej wyczekiwanych polskich premier filmowych 2017 roku. „Twój Vincent” – albo w angielskiej wersji językowej „Loving Vincent” – jest to koprodukcja polsko-brytyjska, aczkolwiek liczba artystów zaangażowanych w cały projekt zrzesza przedstawicieli różnych narodowości, bo aż 125 malarzy z 15 krajów.

Informacje o konkursach

Szanowni Państwo,

Centrum Języka i Kultury Chińskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego „Instytut Konfucjusza w Krakowie” serdecznie zaprasza wszystkich uczniów szkół ponadgimnazjalnych (roczniki: 1999 lub młodsze) z całej Polski do udziału w ósmej edycji konkursu „Chiny od Konfucjusza do Jackie Chana”.

Najważniejszym celem konkursu „Chiny od Konfucjusza do Jackie Chana” jest rozwijanie zainteresowania chińską historią i kulturą wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Główną nagrodą w konkursie dla 3 osób z największą ilością punktów jest uczestnictwo w wakacyjnym tygodniowym obozie językowym w Chinach wraz z przelotem. Nagrodami dodatkowymi dla finalistów oraz przygotowujących ich nauczycieli są roczne i semestralne kursy języka chińskiego w Instytucie Konfucjusza w Krakowie.

Konkurs „Chiny od Konfucjusza do Jackie Chana” wzorem lat poprzednich będzie się składał z 2 etapów: w pierwszej części uczniowie napiszą test, składający się z 50 pytań. W drugim etapie dziesięcioro uczestników, którzy osiągną najwyższe wyniki na teście, będzie omawiało po 2 pytania.

Konkurs odbędzie się 2 grudnia 2017 roku w siedzibie Instytutu Konfucjusza w Krakowie, ul. Radziwiłłowska 4.

Zgłoszenia można nadsyłać do 22 listopada 2017 roku.

Formularz zgłoszeniowy, regulamin konkursu oraz lista zagadnień do części ustnej znajdują się w załącznikach. Są także dostępne na stronie internetowej Instytutu Konfucjusza pod adresem:

http://www.instytutkonfucjusza.uj.edu.pl/konkursy/konkurs-dla-licealistow 

Poniżej lista materiałów, które pomogą uczniom w przygotowaniu się do konkursu:

1. Patricia Buckley Ebrey - „Historia Chin”;
2. W. Scott Morton, Charlton M. Lewis - „Chiny. Historia i kultura”;
3. „Historia Chińczyków”. Pomocnik historyczny Polityki, wydanie specjalne 9/2012;

Uczniów obowiązuje także znajomość geografii Chin oraz znajomość bieżących zagadnień dotyczących Chin.

Varsavianistyczna szkoła

30 października zainteresowani tematem uczniowie (pod opieką nauczycieli) mieli okazję uczestniczyć w pokazie filmu „Azyl”, zorganizowanym w kinie Atlantic. Projekcja była połączona ze spotkaniem z jednym z ocalonych przez małżeństwo Żabińskich – Moshe Tiroshem – który jako kilkuletnie dziecko ukrywał się kilka miesięcy w willi warszawskiego zoo. Teraz prawie osiemdziesięcioletni mężczyzna przez godzinę opowiadał o swoim losie w czasie wojny i po jej zakończeniu. Dla wszystkich widzów słowa i postawa Gościa były niezwykłą lekcją nie tylko tolerancji, pokory i optymizmu, ale przede wszystkim człowieczeństwa. 

Aktualności

Zapraszamy na uroczystość Święta Szkoły, która odbędzie się dnia 17 listopada 2017 r. w XIX Liceum Ogólnokształcącym im. Powstańców Warszawy przy ulicy Zbaraskiej 1.

Program:

8:30 - oficjalne rozpoczęcie obchodów Święta Szkoły

10:00 - 11:30 - konkurs filmowy klas pierwszych

11:30 - 13:30 - prezentacja teleturniejów klas trzecich

13:30 - 15:00 - pokazy teledysków klas drugich

15:00 - ogłoszenie wyników konkursów

Informacje o konkursach

Dnia 6 listopada, w bibliotece szkolnej odbył się Szkolny Konkurs Recytatorski poświęcony poezji Bolesława Leśmiana. Pierwsze miejsce zdobył Filip Walicki z klasy IB, drugie miejsce - Sylwia Bakuła z klasy IA. Trzeciego miejsca nie przyznano. Pragniemy podkreślić, że laureaci konkursu byli bardzo dobrze przygotowani, zaprezentowali piękne, przemyślane i pełne osobistej refleksji interpretacje utworów poety.

Varsavianistyczna szkoła

spacer

22 czerwca 2017 roku,szkoła zorganizowała grę terenową dla uczniów klas pierwszych. Ok godziny 9.00 zebraliśmy się przy wejściu do Parku Łazienkowskiego, gdzie już na nas czekali nauczyciele z przygotowanymi materiałami.
Uczniowie podzielili się na pięcioosobowe grupy, a każda z nich dostała po jednej karcie pracy.
Zadania wymagały znajomości Warszawy i orientacji w terenie. Trasa, którą należało przebyć, obejmowała odcinek od Łazienek Królewskich do Starego Miasta przez Aleje Ujazdowskie i Krakowskie Przedmieście.
Podane pytania dotyczyły zagadnień od geograficznych, przez historię sztuki do historii powszechnej.
Gra terenowa okazała się miłym zwieńczeniem przemijającego roku szkolnego 2016/2017 tym bardziej, że dopisała również pogoda

Wycieczki

1d mn

Klasa I D odbyła lekcję na temat  pojęć, jakimi posługujemy się, analizując dzieła sztuki.

Omawialiśmy szczegółowo, jak rozpoznać tematykę, kompozycje, perspektywę, światło czy barwę obrazu. Mieliśmy okazję zobaczyć wiele znanych dzieł. Po wprowadzeniu zostaliśmy podzieleni na grupy i każdy zespół przygotował interpretację innego obrazu. Były to : Sąd Parysa Henryka Siemiradzkiego, Bociany Józefa Chełmońskiego oraz Portret Antoniego Cierplikowskiego w stroju wschodnim Keesa van Dongena. 

Lekcja była ciekawa i dzięki niej łatwiej pisało się nam kartkówkę z WoK-u.

Wycieczki

We czwartek, 19 października, my – uczniowie klasy IIc – mieliśmy przyjemność uczestniczenia w wycieczce do letniej rezydencji Zamoyskich w Kozłówce.

Nasza podróż rozpoczęła się wcześnie rano wyjazdem spod szkoły. Już przed 7:00 autokar pełen radosnej młodzieży wyruszył w kierunku Lublina. Dzięki otrzymanym kartom pracy wszyscy monitorowaliśmy naszą podróż, a następnie zaznaczaliśmy jej przebieg na mapie.

Barokowy pałac, którego wnętrza obejrzeliśmy, jest nie do opisania: niezwykła kolekcja oryginalnych malowideł, wiele reprodukcji słynnych obrazów, ogromne komnaty przyozdobione złotem, a także wyjątkowa zastawa uranowa to tylko część tego, co można tam obejrzeć.

Zwiedzaliśmy również Muzeum Socrealizmu znajdujące się w zespole pałacowym. Wszyscy byliśmy pod ogromnym wrażeniem tak ogromnej kolekcji sztuki z tego okresu.

Na koniec naszego pobytu w Kozłówce mieliśmy kilka chwil, by nacieszyć się pięknem  ogrodu francuskiego okalającego palac w czasie złotej, polskiej jesieni.

Śmiało mogę powiedzieć, że wszyscy wróciliśmy do domów zauroczeni tym wspaniałym miejscem.

Wycieczki

24 października klasy III B, III C i III E zwiedzały były niemiecki nazistowski obóz koncentracyjny na Majdanku. Ten tekst powstał w oparciu o ich refleksje.

  • To była wycieczka inna niż wszystkie do tej pory. W autokarach nie słuchaliśmy muzyki, nie zatrzymaliśmy się w popularnym fast-foodzie. Zwiedzając Majdanek mogliśmy wyobrazić sobie, co przeżywali więźniowie obozu. Aż trudno uwierzyć, że taki los można zgotować ludziom.
  • Było to mocne doświadczenie. Chyba największe wrażenie zrobiły na mnie zgromadzone w jednym z baraków buty należące do ofiar. Dopiero wtedy dotarło do mnie, jak wiele istnień przeszło przez ten obóz.
  • Szczególne wrażenie zrobił na mnie pomnik z prochami zamordowanych ludzi.
  • Pierwszy kontakt z miejscem takiego okrucieństwa i poniżenia był szokiem. Poczułem współczucie dla wszystkich, których spotkała ta tragedia.
  • Widok miejsca zagłady tysięcy ludzi zostanie mi w pamięci na zawsze. Nigdy nie zapomnę pieców i komina krematorium.
  • Aby oddać hołd pomordowanym, należy to miejsce zobaczyć, mówić o nim, a przede wszystkim pamiętać.