Varsavianistyczna szkoła

2018 19 kolaż kl. 1 gra terenowa powstanie warszawskie

Posiadanie patrona zobowiązuje; dlatego też klasy pierwsze 2 października ruszyły śladami Powstańców Warszawy. Okazało się, że choć spora część z nas to Warszawiacy od urodzenia, to nie znamy Starego Miasta na tyle, by obejść się bez Wujka Google podczas szukania kolejnych punktów kontrolnych. Pierwszy na mapie był Pałac Staszica i nieodległy kościół Świętego Krzyża. Po odwiedzeniu go, dalszym naszym staraniom przyświecała myśl z posągu Jezusa sprzed kościoła „W górę serca”. Następnie mieliśmy dostać się do Katedry Świętego Jana, nie było to jednak takie proste, bo przed Zamkiem Królewskim zebrała się dość duża demonstracja. Jednakże był to żaden problem dla uczniów naszej szkoły. Drogi były dwie: albo bohatersko rzucić się w tłum, albo sprytnie ominąć przeszkodę bocznymi uliczkami. Z katedry ruszyliśmy do Pałacu Kraśnickich; podczas tej podróży minęliśmy fragmenty muru niegdyś ogradzającego getto żydowskie. Rzeczą, która nas zdziwiła po dotarciu na miejsce, to pytanie na karcie pracy o to, kto zaprojektował warszawskie kanały. Dopiero kiedy dowiedzieliśmy się jak dalekie trasy pokonywali nimi Powstańcy to uświadomiliśmy sobie, jak ważną drogę odegrały w ewakuacji i  przemieszczaniu się. Ostatnim punktem na mapie była Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. Po wykonaniu wszystkich koniecznych zadań wróciliśmy do Pałacu Krasińskich, gdzie znajdowała się meta. Moim zdaniem z takiej żywej lekcji historii można dowiedzieć się więcej niż z podręcznika.

Julia Makulec IE.

Varsavianistyczna szkoła

2018 19 kolaż 2c filtry

3 października, w środowy poranek, klasa 1C wyruszyła na zwiedzanie zabytkowej Stacji Filtrów w Warszawie. W czasie dwugodzinnych zajęć prześledziliśmy drogę wody z Wisły do kranów w naszych domach, wysłuchaliśmy interesującej historii o projektantach - rodzinie Lindleyów, zamyśliliśmy się przy pomniku prezydenta Sokratesa Starynkiewicza, carskiego generała, dzięki któremu Warszawa stała się nowocześniejszym miastem oraz weszliśmy do stacji filtrów powolnych, które zachwyciły nas swoim wyglądem. Trzeba przyznać, że dziewiętnastowieczna architektura przemysłowa robi wrażenie. To była interesująca podróż w czasie i przestrzeni. Wszystkim mieszkańcom Warszawy gorąco polecamy odwiedzenie Stacji Filtrów. 

-Katarzyna Wolska

Varsavianistyczna szkoła

2018 19 kolaż 2a muzeum narodowe

Klasa 2a wraz z Panem Profesorem Chmielewskich wybrała się na lekcje muzealną pod tytułem „W blasku średniowiecza”. Pani przewodnik poruszyła temat skąd czerpano inspiracje na dzieła sztuki i o znaczeniu roślin w obrazach, chociaż lekcja była głównie o średniowieczu to przesympatyczna przewodniczka również opowiedziała o innych rodzajach sztuki takich jak gotyk czy też sztuka piękna, w muzeum są przepiękne piety o których głównie nawiązywano, ponieważ tematyka religijna była podstawa lekcji.
W Galerii Sztuki Średniowiecznej znajdują się głównie obiekty z okresu późnego średniowiecza (XIV–XVI w.), pochodzące z różnych regionów dzisiejszej Polski, a także kilka eksponatów z zachodu Europy. Są to dzieła, które pierwotnie przeznaczone były niemal wyłącznie do kościołów. Ekspozycja została zaprojektowana tak, aby widzowie mogli jak najlepiej zrozumieć rolę sztuki w życiu religijnym czasów średniowiecza – w epoce, w której nie istniało pojęcie sztuki we współczesnym znaczeniu. W galerii zobaczyliśmy imponujące ołtarze skrzydłowe, rzeźby zdobiące tzw. belki tęczowe, filary, jak również liczne obiekty mniejszych rozmiarów: sprzęty liturgiczne, ołtarzyki, obrazy i rzeźby przeznaczone do prywatnej modlitwy, wywołują ogromne wrażenie. Taki typ prowadzenia lekcji jest bardzo ciekawym sposobem na omówienie sztuki w średniowieczu, świetnym pomysłem było wybranie się na ta wycieczkę edukacyjna, każdy na tym skorzystał.

- Oliwia Gomuła 2A

Varsavianistyczna szkoła

2018 19 kolaż 2a czajka

W dniu 26 września 2018r. klasa 2a pod opieką p. Michała Janowskiego zwiedziła Oczyszczalnię Ścieków Czajka.
Po krótkim szkoleniu z zasad bezpieczeństwa dowiedzieliśmy się tego, co dzieje się z nieczystościami od ich wpłynięcia do oczyszczalni do momentu wpuszczenia do Wisły. Pani przewodnik pokazała nam jaki ciecz ma wygląd na kolejnych etapach pozbawiania zanieczyszczeń, a także inne niezbyt przyjemne dla oka przedmioty, np. wyłowione chusteczki nawilżane.
Następnie poszliśmy na spacer, podczas którego z bliska mogliśmy zobaczyć urządzenia, którymi ściek uwalnia się od niepożądanych substancji. Przeszliśmy drogę, którą pokonuje ściek. Zobaczyliśmy kraty, piaskowniki, osadniki wstępne, reaktory biologiczne, osadniki wtórne, komory fermentacyjne, spalarnie, zbiorniki biogazu, pochodnie i budynki dezodoryzacji. Przy każdym z nich zatrzymaliśmy się  na chwilę i raz jeszcze wysłuchaliśmy co dzieje się w środku budynków.
Na koniec posłuchaliśmy anegdot o najciekawszych przedmiotach, które dopłynęły do oczyszczalni.
Lekcja była niezwykle ciekawa i pouczająca. Każdy z nas zapamięta ją na długo.

Aktualności

2017 18 1c wycieczka kolaż

W dniach 27-30 maja, klasa IC, o profilu matematyczno-geograficznym, udała się na wycieczkę do Pragi. Czekały na nich aktywne 3 dni zwiedzania. Klasa zobaczyła najciekawsze zabytki stolicy Czech, takie jak: Stare Miasto czy zegar astronomiczny. Duże wrażenie zrobił na wszystkich Most Karola. W drodze powrotnej klasa zatrzymała się na spacer po Skalnym Mieście, by podziwiać niesamowite kształty skał. Wycieczka była udana, a wspomnienia zostaną z nami na zawsze.

Aktualności

2018 19 rajgród kolaż

Wyjazd integracyjny klas pierwszych do Rajgrodu nieopodal Augustowa odbył się w dniach 10-13 września. Tak więc w poniedziałek dziesiątego dnia września około godziny 7:15, pięć klas pierwszych ruszyło trzema autokarami na wycieczkę. Jednak tylko nieliczni spali podczas jazdy, reszta trzymała się dzięki sporej dawce podekscytowania i śladowym ilościom kofeiny.

W ośrodku wypoczynkowym Knieja stawiliśmy się około godziny 12. Po ekspresowym zameldowaniu i dość smacznym obiedzie pojechaliśmy zwiedzać dworek Czesława Miłosza w Krasnogrudzie. Przez długą podróż oraz pełne żołądki z trudem przetrwaliśmy lekcję muzealną w dusznej i zacienionej sali. Na szczęście przyjazna pani przewodnik zaproponowała nam kawę na pobudzenie i już z większym zapałem mogliśmy słuchać o dokonaniach znanego pisarza. W drodze powrotnej zajechaliśmy jeszcze do Sejn, gdzie dzięki grze terenowej mogliśmy dowiedzieć się o zróżnicowanej kulturze pogranicza. Nie był to jednak koniec atrakcji. Po kolacji zostaliśmy wezwani na grę pt. Znajdź swojego wychowawcę, co w cale nie było takie proste, ponieważ jak się okazało, niełatwo jest zobaczyć dobrze ukrytych nauczycieli, w dodatku po zmroku. Udało się to jedynie klasie  I D.
Drugi dzień wyjazdu zapowiadał się równie intensywnie jak poprzedni. Od razu po śniadaniu pojechaliśmy zwiedzać bagna, torfowiska i inne chaszcze Biebrzańskiego Parku Narodowego. Po zgłębieniu tajników przyrody nadszedł czas na obiad. Po posiłku klasa pierwsza E udała się na zajęcia integracyjne z wychowawcą oraz pedagogiem szkolnym. W zabawie polegającej na opisaniu się przez metaforę zwierzęcia, wyszło na jaw, że całkiem sympatyczny z nas zwierzyniec. Następnym  zadaniem nie do przeskoczenia był sprawdzian z biologii. Ostatnim punktem wtorkowego programu zajęć był film pt. Pamiętnik z Powstania Warszawskiego, który mi się podobał.
W środę z rana ruszyliśmy zwiedzać Kanał Augustowski i sam Augustów. W tym mieście mieliśmy znaleźć odpowiedzi na pytanie -Co wpływa na zainteresowanie turystyczne miejscowościach tego typu? Kiedy już się z tym uporaliśmy, to wróciliśmy do ośrodka z pieśnią na ustach, dosłownie cały autokar wesoło podśpiewywał. Przed obiadem zdążyliśmy spalić jeszcze trochę kalorii grając w koszykówkę lub siatkówkę, zależnie od upodobania. Następnie, najedzeni, ruszyliśmy, badać wodę jak rasowi przyrodnicy. Przed ogniskiem musieliśmy uruchomić nasze pokłady kreatywności i stworzyć reklamę naszej klasy. I w przerwach miedzy kiełbaskami prezentowały się kolejne grupy.
Ostatniego dnia na pożegnanie napisaliśmy sprawdzian z języka polskiego i udaliśmy się w drogę powrotną. Zanim ruszyliśmy w kierunku Warszawy, odwiedziliśmy jeszcze Tykocin, gdzie czekała nas lekcja muzealna w synagodze i wierszowana gra terenowa po miasteczku. Pod szkołę zajechaliśmy około godziny czwartej po południu. Moim zdaniem, było to ciekawe doświadczenie i przydatna lekcja funkcjonowania w nowej dla nas szkole.

-Julia Makulec klasa I E.

Aktualności

GRATULUJEMY MATURZYSTOM!

W tym roku wszyscy uczniowie klas III zdali egzamin maturalny. I to całkiem nieźle, o czy świadczy porównanie średnich wyników naszej szkoły ze średnią warszawską – zarówno na poziomie podstawowym, jak i rozszerzonym są ( z jednym wyjątkiem) od niej wyższe.

Przedmioty na poziomie podstawowym.

Przedmiot

Średnia w naszym L.O

Średnia w Warszawie

Język   polski

66,93

61,58

Matematyka

84,93

65,99

Język angielski

94,22

84,62

Język niemiecki

85

82,45

Język   rosyjski

96

75,64

Język francuski

93,5

87,92

 Przedmioty na poziomie rozszerzonym.

         Przedmiot

Średnia w naszym L.O

Średnia w Warszawie

Matematyka

47,75

41,64

Język polski

78,11

64,50

Język angielski

79,63

70,49

Język niemiecki

69,33

71,33

Język rosyjski

90

73,31

Biologia

52,86

44,55

Chemia

50,84

48,14

Fizyka

48,95

47,69

Geografia

56,74

43,33

Historia

63,41

45,61

WOS

57,60

43,46

Varsavianistyczna szkoła

2018 19 certyfikat varsavianistyczny

Z nieukrywana satysfakcją i radością informujemy, że po raz drugi zdobyliśmy certyfikat Varsavianistycznej szkoły, tym razem na 2 lata (2018-2020)!
I teraz będziemy starali się o to zaszczytne miano już bezterminowo.
Cieszymy się, że zostały docenione nasze interdyscyplinarne projekty, wspólne działania i pomysły, które mają na celu propagowanie wiedzy o stolicy wśród uczniów.
Jeden z warunków regulaminu zakłada zdobycie odznaki Młodego Przyjaciela Warszawy przez co najmniej 10 licealistów i z tego zadania wzorowo wywiązało się 12 uczniów klasy 2c (w kolejności alfabetycznej):
 Wiktoria Bienias, Krzysztof Czyżew,  Dominika Jancewicz,   Oliwia Kaczyńska,  Paweł Olejarczyk,  Weronika Ostaszewska,  Dawid Pieloszczyk,  Aleksandra Pióro,  Beata Piskorska,  Natalia Sęktas,  Julia Tomczak,  Kamila Zakrzewska.

Wymagało to od w/w osób systematycznej pracy przez cały rok, a  tym większa Ich zasługa, że zdobyli od razu odznaki srebrne.
Serdecznie gratulujemy!
Liczymy na więcej! :)

Dziękujemy wszystkim Państwu, Nauczycielom i Uczniom, którzy już od dwóch lat angażują się w starania o tak prestiżowe wyróżnienie.
Zapraszamy jednocześnie do uczestnictwa w projekcie zainteresowane nowe osoby (z klas pierwszych) i zachęcamy do śledzenia kolejnych dokonań na stronie internetowej szkoły, w zakładce Varsavianistyka

Koordynatorki:
Izabela Wieraszka
Izabela Michalak

Aktualności

26 września obchodzony jest Europejski Dzień Języków.
W XIX LO.im Powstańców Warszawy również nie zapomnieliśmy o tym święcie. Zespół nauczycieli zajmujących się językami obcymi przygotował plansze z różnymi łamańcami językowymi, aforyzmami i cytatami. Były one w pięciu językach: angielskim, francuskim, niemieckim, rosyjskim oraz po łacinie. Uczniowie musieli wybrać, przetłumaczyć i wyrecytować przed nauczycielem lingwistą do końca tygodnia wybrane przez siebie powiedzenia. Mieli oczywiście czas na wcześniejsze przygotowanie i wyćwiczenie perfekcyjnej wymowy. Najtrudniejszym wyzwaniem był jednak konkurs tłumaczeniowy obejmujący fragmenty tekstów literackich.
W środę, 26 września klasa 2B przygotowała także różne zabawne krzyżówki i ciekawe quizy. Uczennice z drugiej klasy humanistycznej odwiedziły  pozostałe klasy i zachęcały do udziału w zabawie.Dobre odpowiedzi,których było bardzo dużo, nagradzane były upominkami zafundowanymi przez Panią Profesor Annę Wawrzyniak. Wielu uczniów wykazało chęć uczestniczenia w zabawie.
Mamy nadzieje, że nauka przez zabawę przypadła do gustu wszystkim w tym dniu obecnym.

Salutations
Gruß
поздравления

- Anna Chmielewska kl. 2B

Varsavianistyczna szkoła

41869849 10160837452955456 8722301025886666752 n41884485 10160837452160456 3028695415403839488 n

Ruszył projekt Zwrotnik Kultury

Nasza szkoła przystąpiła do projektu organizowanego przez Muzeum Azji i Pacyfiku Zwrotnik Kultury. Trzy uczennice z klasy 2c: Weronika Ostaszewska, Anna Szukało i Julia Tomczak  pod opieką p.prof. Magdaleny Ciechomskiej uczestniczyły w trzydniowych warsztatach dla animatorów.  W październiku i listopadzie czekają nas kolejne etapy projektu, tym razem przygotowywane przez 2c dla całej społeczności szkolnej.  Szczegóły wkrótce.

- Katarzyna Wolska