Debaty oksfordzkie

debataii

28 listopada, w gościnnych progach liceum im. Władysława IV, odbyła się kolejna runda Warszawskiej Ligi Debat. Gospodarze bronili tezy „W 1947roku nie powinno się tworzyć państwa Izrael na terytorium Palestyny”. Jak podkreśliło jury w podsumowaniu - drużyny były dobrze przygotowane a poziom debaty niezwykle wyrównany . To jednak drużynie XIX LO (w składzie : Julia Zdziech, Maciej Binkowski, Mikołaj Knaś i Jakub Piątek) udało się przechylić szalę zwycięstwa na swoją stronę! Gratulujemy!

Sport

save 20191209 130652

Miło nam poinformować, że reprezentacja naszej szkoły w koszykówce dziewcząt w składzie:

1.Julia Domańska IA,
2.Zofia Mitrzak IA,
3.Ewa Motoszko IA,
4.Katarzyna Brandys ICG,
5.Matylda Kaczkan IIA,
6.Julianna Boryniec IIB,
7.Jagoda Płatek IIC,
8.Aleksandra Krasieńko IID,
9.Klaudia Sobczak IIE,
10.Julia Biała IIIA,
11.Sandra Pieniak IIIE,
12.Julia Rocka IIIE,

zdobyła tytuł wicemistrzyń dzielnicy Praga Południe.

Dziękujemy za piękną, sportową postawę i życzymy dalszych sukcesów.

Wycieczki

3dplock19

27 listopada 2019 roku wybraliśmy się do Płocka. Zwiedzanie zaczęliśmy od Kamienicy Secesyjnej Muzeum Mazowieckiego. Mogliśmy tam zobaczyć aranżację wnętrz mieszczańskich, sale rzemiosła artystycznego - szkła, ceramiki, metalu, biżuterii - galerię malarstwa i rzeźby okresu Młodej Polski oraz medalierstwa z przełomu XIX i XX wieku.
Następnie poszliśmy na spacer ulicami miasta , aby poznać jego historię. Mieliśmy przyjemność zobaczyć jeden z najstarszych i najcenniejszych zabytków- bazylikę katedralną Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Szczególne wrażenie zrobiły na nas ornamentalne drzwi przedstawiające cykl Zbawienia oraz wiadomość, że w jej podziemiach spoczywają szczątki władców polskich Władysława Hermana i Bolesława Krzywoustego. Następnie przeszliśmy się wzdłuż Wisły, by podziwiać piękno płockiego krajobrazu. W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w Palmirach, w muzeum poświęconym pamięci okrutnego niemieckiego mordu na inteligencji polskiej podczas II wojny światowej. W części muzealnej pani przewodnik przedstawiała nam przebieg tamtych wydarzeń. Mogliśmy także oglądać gabloty z cennymi przedmiotami pozostałymi po ofiarach. Na koniec wspólnie przeszliśmy się po cmentarzu.

Wolontariat

bankzywnosci2019

29 i 30 listopada uczniowie naszej szkoły brali udział w zbiórce żywności, organizowanej przez Bank Żywności.

W tym roku do zbiórki przystąpiła rekordowa liczba wolontariuszy -  91 osób z naszego liceum!
Uczniowie zbierali produkty spożywcze w 4 sklepach Lidla na Pradze Południe (ul. Bora Komorowskiego, ul. Grochowska, ul. Jana Nowaka Jeziorańskiego, ul. Rodziewiczówny).

W ciągu dwóch dni udało się zebrać 2816 kilogramów jedzenia. Prawie 3 tony żywności dla potrzebujących!

Projekty / Koła

kamerun

Nasza  szkoła  XIX LO  bierze  udział  w  międzynarodowym  projekcie  humanitarno-edukacyjnym  pt. Face to Face with the World.  20 listopada 2019  klasa  1dg  uczestniczyła  w lekcji on-line ze szkołą w Kamerunie. W związku  z obchodzonym Jubileuszem 75-lecia naszej szkoły lekcja ta została poświęcona historii naszej szkoły oraz rocznicy wybuchu  Powstania Warszawskiego.  Opowiadaliśmy o trudnej historii Polski, walce o wolność, Powstaniu Warszawskim i początkach naszej szkoły. Opowiedzieliśmy między innymi o przesłaniu jakie skierowali Powstańcy Warszawy do Młodych Polaków w związku z 75 rocznicą wybuchu Powstania Warszawskiego:


My, Powstańcy Warszawscy, żołnierze Armii Krajowej, 1 sierpnia 1944 roku podjęliśmy walkę z przeważającymi siłami wroga. Przeciwstawiliśmy się totalitarnemu złu, walcząc o wolną Polskę i jej stolicę. Stanęliśmy w obronie wartości, które dla nas były ważniejsze niż życie. Dziś nie musimy już o te wartości walczyć, ale mamy obowiązek kształtować rzeczywistość, w której będą one stale obecne.
W dniu 75. Rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego pragniemy powierzyć Wam, Młodzi Przyjaciele, pielęgnowanie tych wartości - po to, aby następne pokolenia pamiętały o nich, czerpiąc z nich siłę i inspirację.
Oto wartości, które Wam przekazujemy:
Wolność
Miłość do Ojczyzny
Wierność
Męstwo
Honor
Prawość
Przyjaźń
Tolerancja
Pomoc Słabszym
Sumienność
Zasady te i ideały przyświecały nam nie tylko w czasie Powstania Warszawskiego, ale także przez wszystkie lata naszego życia.
Wierzymy, że będziecie budować świat oparty na tych wartościach.
Wartości, o których mówili Powstańcy, są uniwersalne i warto je promować i przekazywać młodym ludziom na całym świecie, dlatego chcieliśmy podzielić się nimi z uczniami w Kamerunie.
Na zakończenie uczniowie z Kamerunu  wzięli udział w quizie .Klasa 1dg zadała 8 pytań, na które odpowiadali uczniowie z Kamerunu.

My dowiedzieliśmy się, jak wygląda życie i nauka w Kamerunie. W klasie jest 45 uczniów, którzy muszą się zmieścić  w bardzo małej sali. Brakuje pomocy dydaktycznych, przyborów szkolnych, podstawowych rzeczy, które dla nas są oczywiste. Dzieci i młodzież do szkoły przychodzą na piechotę, czasem kilka kilometrów dziennie. Bywa, że są bez śniadania, niektórzy  mieszkają w sierocińcu. Patrząc na ich uśmiechnięte twarze, aż trudno uwierzyć w  ich trudne dzieciństwo .  Zdumiewające, że coś tak małego jak kromka chleba i możliwość nauki potrafi uszczęśliwić i pozwala z nadzieją patrzeć w przyszłość.

75 lat XIX LO

 b150120

15 listopada świętowaliśmy 75-lecie powstania naszego liceum. Uroczystość przygotowała i prowadziła klasa II C. Gości przywitał p. dyrektor Mariusz Łagocki, który także pierwszy zabrał głos. Mówił o znaczeniu oświaty, nie tylko współcześnie. Na jubileusz przybyło wielu gości: powstańcy, absolwenci (Tadeusz Jarosz, Józef Sobociński, Andrzej Czaja, Halina Kondracka, Jan Kossakowski), - byli dyrektorzy XIX i dyrektorzy innych szkół, senator Marek Borowski, przewodniczący rady dzielnicy i zastępca burmistrza Pragi Płd., zastępczyni dyrektora Stołecznego Biura Oświaty, wizytatorka Warszawskiego Kuratorium Oświaty oraz przedstawiciele związków zawodowych.

Odczytano listy od prezydenta Warszawy Rafała Trzaskowskiego, burmistrza dzielnicy Praga Południe Tomasza Kucharskiego oraz mazowieckiego Kuratora Oświaty p. Aurelii Michałowskiej.

W dawne dzieje szkoły przeniosły nas wspomnienia p. Tadeusza Jarosza, Józefa Sobocińskiego, Jana Kossakowskiego oraz pokaz filmu zrealizowanego z udziałem naszych pierwszych absolwentów przez Muzeum Powstania Warszawskiego przy udziale absolwentki naszej szkoły Beaty Henclewskiej-Kamińskiej. Natomiast klasa 2c przedstawiła historię szkoły.

Klamrą łączącą część oficjalną i artystyczną był film o wolności zrealizowany przez uczniów, którzy - oprócz dorosłych - także się w nim wypowiadali.

Występ artystyczny pt. Wolność kocham i rozumiem przygotowali uczniowie różnych klas, a był to montaż słowno-muzyczny wyreżyserowany przez p. prof. Izabelę Michalak i p. prof. Katarzynę Wolską. Okazało się, że mamy wśród nas utalentowanych artystów!

75 lat XIX LO

img 20191023 140729

23 października gościliśmy w naszych murach absolwentów z lat sześćdziesiątych, którzy podzielili się ze swoimi młodszymi kolegami z klas pierwszych i drugich wspomnieniami z czasów szkolnych oraz opowiedzili o wpływie liceum na ich dalsze losy edukacyjne i zawodowe. Ze względu na różnorodność dróg życiowych naszych absolwentów była to wartościowa lekcja dla młodzieży.

Wycieczki

Klasa 2e 7.10.2019 r. wybrała się do Wilanowa aby zwiedzić letnią rezydencję Jana III Sobieskiego. Przewodnim tematem lekcji było zwrócenie uwagi na barokowy styl budynku, wnętrz a także ogrodu.
Pani przewodnik opowiedziała nam, czym charakteryzuję się ów styl, jednak taką wiedzę już posiadaliśmy i większe wrażenie zrobiły na nas ciekawostki, którymi zasypywała nas ekspertka , a także możliwość przyjrzenia się pięknym freskom, obrazom, kafelkom. Pałac w Wilanowie jest tak dobrze zachowany, ponieważ nie  został zburzony w czasie II wojny światowej. W planach była przebudowa pałacu na kasyno oficerskie, a pod koniec wojny - całkowite zniszczenie rezydencji. Na szczęście żaden z tych pomysłów nie został zrealizowany.
Na zakończenie dodam, że cała klasa wyszła zadowolona i zachwycona urokiem tego miejsca.

Iza Figiel II E

Wycieczki

6 listopada 2019 roku klasa IIa odwiedziła Łazienki Królewskie w Warszawie. Wycieczkę rozpoczęliśmy od zwiedzania urokliwego Pałacu Na Wyspie. Zapoznawaliśmy się z obecnymi tam dziełami sztuki, powtarzając jednocześnie na ich podstawie najbardziej istotne informacje o epoce oświecenia. Rezydencja króla Stanisława Augusta Poniatowskiego została urządzona w stylu klasycystycznym, o czym świadczyły liczne rzeźby nawiązujące do mitologii starożytnych Greków i Rzymian, a także różne przejawy symetrii. Mieliśmy również okazję porównać klasycystyczną surowość z barokowym przepychem - jedno z pomieszczeń, będące pozostałością po XVII-wiecznych łaźniach Lubomirskiego, wykonano w konwencji barokowej. Po opuszczeniu pałacu udaliśmy się na spacer po parku. Pani przewodnik opowiadała nam szczegółowo o obiektach znajdujących się na terenie kompleksu. Niektóre ciekawostki były wyjątkowo zaskakujące. Kto by przypuszczał, że w Białym Domku mieszkał przez pewien czas król Francji Ludwik XVIII, a Pałac Myślewicki był siedzibą dyplomaty Bolesława Wieniawy-Długoszowskiego, znanego w całej II Rzeczypospolitej z awanturniczego trybu życia? Dowiedzieliśmy się również, że studenci Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego zajmują się badaniami etologicznymi parkowych wiewiórek i dlatego niektóre z gryzoni mają na szyjach założone nadajniki. Wycieczka bardzo nam się podobała, a zdobyte wiadomości na pewno pozostaną nam w pamięci na długie lata.

Marek Morawski, IIa

Aktualności

3dmuzeumnarodowe

Dnia 30 października 2019 roku klasa 3D wybrała się do Muzeum Narodowego w Warszawie na lekcję dla maturzystów „ Matura to sztuka!” . Prowadziła zajęcia pani Monika Grzelewska.
Pierwsza część lekcji była poświęcona twórczości Jacka Malczewskiego. Dzieła, które klasa omawiała z przewodniczką, to  Śmierć z  1902 i Thanatos, 1898-1899. Interpretację obrazów łączyliśmy z analizą młodopolskich utworów lirycznych – również nawiązujących do motywu śmierci.
Następnie przeszliśmy do wystawy na temat martwej natury i oglądaliśmy obrazy Willema Claesz Heda pod tytułem Martwa Natura z 1637 i Abrahama Mignon Kwiaty z 2. poł. XVII w. Interpretacja obrazów miała pokazać ich symbolikę – na przykład motyw „vanitas”
Klasie podobały się zajęcia, co było widać między innymi po aktywnym udziale w lekcji i robieniu notatek - na kartach pracy, które dostaliśmy. Na pewno przydadzą się w niedalekiej przyszłości!

Jakub Głogowski, kl. III D