Olimpiada Języka Angielskiego
Z pzyjemnością zawiadamiamy, że Marcin Dacewicz z klasy IIc, uczeń Pani Prof. Joanny Perkowskiej Whiley, został zakwalifikowany do etapu okręgowego Olimpiady Języka Angielskiego.
Serdecznie gratulujemy
Z pzyjemnością zawiadamiamy, że Marcin Dacewicz z klasy IIc, uczeń Pani Prof. Joanny Perkowskiej Whiley, został zakwalifikowany do etapu okręgowego Olimpiady Języka Angielskiego.
Serdecznie gratulujemy
Dnia 30 listopada w naszej szkole odbyły się przedstawienia The Bear Educational Theatre pt. Christmas Carol na podstawie powieści Karola Dickensa.
Dnia 16.11.2017r. klasa IB wzięła udział w lekcji dydaktycznej przeprowadzonej na terenie Zespołu Pałacowo-Ogrodowego Łazienek Królewskich na temat: Rozum i rewolucja.
Podczas lekcji uczniowie najpierw zwiedzili poszczególne sale Pałacu na Wyspie, w celu wdrożenia w atmosferę epoki oświecenia. Po krótkiej przechadzce pałacowymi korytarzami, nastąpiła właściwa część zajęć. Ich uczestnicy nie byli jedynie biernymi słuchaczami na temat kultury, nauki, filozofii oświecenia i jego rewolucyjności, ale także mieli okazję wykazać się w zadaniach aktywizujących. Należały do nich między innymi wymyślenie krótkiego wierszyka w formie zabawy w Sekretarza (Ulubionej rozrywki króla Poniatowskiego podczas obiadów czwartkowych), czy utworzenie hasła encyklopedycznego do ilustracji, przedstawionej przez prowadzącą lekcję.
W całym programie na uwagę zasługuje także traktowanie oświecenia nie tylko w kategorii Rzeczpospolitej, ale także w kontekście Europy i jako wstęp do romantycznych idei rewolucjonistycznych, zaczynających się we Francji, o której to dużo dyskutowano podczas zajęć.
Uczniom bardzo spodobała się ta forma zajęć i wychodząc z Łazienek, mieli nadzieję, że wszystkie lekcje muzealno-dydaktyczne w przyszłości będą miały podobną formułę i będą prowadzone z tak dużym entuzjazmem i zaangażowaniem jak przez pracowników Pałacu na Wodzie.
Miło nam poinformować , że Paulina Spiechowicz z kl. 2b odebrała nagrodę specjalną w 20. Konkursie Literackim „Magia słowa”. Nagrodzony tekst Pauliny ukaże się 15 grudnia w czasopiśmie „Poezja dzisiaj” . Serdecznie gratulujemy!
Dnia 22 listopada bieżącego roku klasa IB wzięła udział w zajęciach w Instytucie Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego, przy ulicy Dobrej. Tematem naszego spotkania było: Jak narodziła się utopia literacka?.
Zajęcia poprowadził młody mężczyzna, przygotowujący się do swojej pracy doktorskiej, która dotyczyć będzie jednej z utopii napisanych przez Giacomo Casanovę. Na początku odbyło się krótkie wprowadzenie składające się z ciekawostek dotyczących gatunku, takich jak liczba napisanych dzieł o powyższej tematyce w ciągu konkretnych wieków albo dotyczących tego, jacy znani nam autorzy tworzyli takie teksty. Następnie zgłębialiśmy etymologię pochodzenia nazwy gatunku literackiego i zastanawialiśmy się, czemu nie jest to tak proste, jak mogło nam się z początku wydawać. Po bardziej lub mniej dogłębnej analizie, przeszliśmy do charakterystyki gatunku i dowiedzieliśmy się, dlaczego utopia jest utopią a także dlaczego bohater takiego tekstu, po pobycie w raju, musi zawsze wrócić w swoje rodzinne strony. I nigdy nie ma dowodów na istnienie tej nieskazitelnej krainy, w której się wcześniej znalazł. Następnie płynnie przeszliśmy do kolejnego z punktów programu i wysłuchaliśmy, jak z biegiem lat a w zasadzie wieków (gdyż zajęcia dotyczyły przede wszystkim wieku XVI, XVII i XVIII, lecz późniejszych okresów także) zmieniały się miejsca podróży bohaterów, od wysp, przez kosmos, do wnętrza samych siebie. Pod koniec mieliśmy czas na pozadawanie pytań i podsumowanie wiadomości zdobytych w ciągu półtorej godzinnej lekcji w postaci bardzo krótkiego quizu.
Wyszliśmy z zajęć w skupieniu, z bagażem nowej wiedzy i przez pewien czas jeszcze rozmawialiśmy ze sobą na temat wykładu, wymieniając się swoimi spostrzeżeniami. Mamy nadzieję, że kolejne wyjścia okażą się równie udane i, że będziemy wynosić z nich tyle samo wiedzy, co z tego ostatniego.
25 listopada odbyły się dzielnicowe uroczystości związane z obchodami 187. rocznicy wybuchu Powstania Listopadowego, podczas których naszą szkołę dumnie reprezentował poczet sztandarowy.
W tym roku nasza szkoła przystąpiła do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa i otrzymała dofinansowanie w kwocie 15000 (piętnastu tysięcy) złotych. Za te pieniądze kupiłyśmy 562 egzemplarze książek; większość z nich nie jest lekturami szkolnymi.
To głównie beletrystyka: powieści, opowiadania, także fantasy i kryminał. Udało nam się zrealizować niektóre Wasze oczekiwania, prezentowane w ankiecie. Mamy też literaturę faktu, biografie i wspomnienia.
Pełna lista zakupów dostępna jest w linku NOWE KSIĄŻKI W BIBLIOTECE.
Poniżej prezentujemy wybrane pozycje, które chcemy szczególnie polecić Waszej uwadze.
Wszystkie można już wypożyczać.
Zapraszamy do lektury!
Zbiórka przed szkołą była zaplanowana na godzinę 6:30. Ze względów technicznych wyruszyliśmy dopiero około godziny 8:00. Podróż była długa, ale chwile spędzone w dobrym towarzystwie zrekompensowały kilka godzin jazdy. W trakcie podróży było kilka postojów na „rozprostowanie kości”.
Granicę litewską przejechaliśmy w godzinach popołudniowych, a pierwszym miejscem, które zwiedziliśmy, był cmentarz na Rossie. Zapaliliśmy znicze w miejscu spoczynku matki marszałka Piłsudskiego i jego serca.
Czyli to, na co wszyscy czekają. Jak co roku uczniowie rywalizowali w czterech kategoriach:
Jak co roku spotkaliśmy się w rocznicę (w tym roku 73.) powstania naszej szkoły. Część oficjalną prowadzili uczniowie z klasy II E. Poza uczniami uczestniczyli w niej goście: absolwenci sprzed wielu lat – p. Tadeusz Jarosz, p. Jan Kossakowski i p. Józef Sobociński; p. Andrzej Czaja – były nauczyciel naszej szkoły oraz syn p. Jadwigi Czajowej; burmistrz Pragi Południe – p. Jarosław Karcz; przedstawiciel wydziału oświaty p. Andrzej Kołodziejczyk oraz emerytowani nauczyciele – p. Izabela Sroczyńska, p. Anna Skalska i p. Ignacy Rudziński.
W części oficjalnej duże zainteresowanie wzbudziła wizualizacja projektu nowej auli (może nareszcie uda się nam wszystkim zmieścić na wspólnych uroczystościach!).
Jak co roku przypomniano historie szkoły, a delegacja klasy II E złożyła kwiaty przed tablicą upamiętniającą założycielkę szkoły.
Swoimi wspomnieniami o szkole podzielili się z nami dawni absolwenci i powstańcy warszawscy – pierwszoklasiści uznali to za jedno z ciekawszych wydarzeń („Wzruszyli nas swoimi wspomnieniami”).