75 lat XIX LO

 b150120

15 listopada świętowaliśmy 75-lecie powstania naszego liceum. Uroczystość przygotowała i prowadziła klasa II C. Gości przywitał p. dyrektor Mariusz Łagocki, który także pierwszy zabrał głos. Mówił o znaczeniu oświaty, nie tylko współcześnie. Na jubileusz przybyło wielu gości: powstańcy, absolwenci (Tadeusz Jarosz, Józef Sobociński, Andrzej Czaja, Halina Kondracka, Jan Kossakowski), - byli dyrektorzy XIX i dyrektorzy innych szkół, senator Marek Borowski, przewodniczący rady dzielnicy i zastępca burmistrza Pragi Płd., zastępczyni dyrektora Stołecznego Biura Oświaty, wizytatorka Warszawskiego Kuratorium Oświaty oraz przedstawiciele związków zawodowych.

Odczytano listy od prezydenta Warszawy Rafała Trzaskowskiego, burmistrza dzielnicy Praga Południe Tomasza Kucharskiego oraz mazowieckiego Kuratora Oświaty p. Aurelii Michałowskiej.

W dawne dzieje szkoły przeniosły nas wspomnienia p. Tadeusza Jarosza, Józefa Sobocińskiego, Jana Kossakowskiego oraz pokaz filmu zrealizowanego z udziałem naszych pierwszych absolwentów przez Muzeum Powstania Warszawskiego przy udziale absolwentki naszej szkoły Beaty Henclewskiej-Kamińskiej. Natomiast klasa 2c przedstawiła historię szkoły.

Klamrą łączącą część oficjalną i artystyczną był film o wolności zrealizowany przez uczniów, którzy - oprócz dorosłych - także się w nim wypowiadali.

Występ artystyczny pt. Wolność kocham i rozumiem przygotowali uczniowie różnych klas, a był to montaż słowno-muzyczny wyreżyserowany przez p. prof. Izabelę Michalak i p. prof. Katarzynę Wolską. Okazało się, że mamy wśród nas utalentowanych artystów!

75 lat XIX LO

img 20191023 140729

23 października gościliśmy w naszych murach absolwentów z lat sześćdziesiątych, którzy podzielili się ze swoimi młodszymi kolegami z klas pierwszych i drugich wspomnieniami z czasów szkolnych oraz opowiedzili o wpływie liceum na ich dalsze losy edukacyjne i zawodowe. Ze względu na różnorodność dróg życiowych naszych absolwentów była to wartościowa lekcja dla młodzieży.

Wycieczki

Klasa 2e 7.10.2019 r. wybrała się do Wilanowa aby zwiedzić letnią rezydencję Jana III Sobieskiego. Przewodnim tematem lekcji było zwrócenie uwagi na barokowy styl budynku, wnętrz a także ogrodu.
Pani przewodnik opowiedziała nam, czym charakteryzuję się ów styl, jednak taką wiedzę już posiadaliśmy i większe wrażenie zrobiły na nas ciekawostki, którymi zasypywała nas ekspertka , a także możliwość przyjrzenia się pięknym freskom, obrazom, kafelkom. Pałac w Wilanowie jest tak dobrze zachowany, ponieważ nie  został zburzony w czasie II wojny światowej. W planach była przebudowa pałacu na kasyno oficerskie, a pod koniec wojny - całkowite zniszczenie rezydencji. Na szczęście żaden z tych pomysłów nie został zrealizowany.
Na zakończenie dodam, że cała klasa wyszła zadowolona i zachwycona urokiem tego miejsca.

Iza Figiel II E

Wycieczki

6 listopada 2019 roku klasa IIa odwiedziła Łazienki Królewskie w Warszawie. Wycieczkę rozpoczęliśmy od zwiedzania urokliwego Pałacu Na Wyspie. Zapoznawaliśmy się z obecnymi tam dziełami sztuki, powtarzając jednocześnie na ich podstawie najbardziej istotne informacje o epoce oświecenia. Rezydencja króla Stanisława Augusta Poniatowskiego została urządzona w stylu klasycystycznym, o czym świadczyły liczne rzeźby nawiązujące do mitologii starożytnych Greków i Rzymian, a także różne przejawy symetrii. Mieliśmy również okazję porównać klasycystyczną surowość z barokowym przepychem - jedno z pomieszczeń, będące pozostałością po XVII-wiecznych łaźniach Lubomirskiego, wykonano w konwencji barokowej. Po opuszczeniu pałacu udaliśmy się na spacer po parku. Pani przewodnik opowiadała nam szczegółowo o obiektach znajdujących się na terenie kompleksu. Niektóre ciekawostki były wyjątkowo zaskakujące. Kto by przypuszczał, że w Białym Domku mieszkał przez pewien czas król Francji Ludwik XVIII, a Pałac Myślewicki był siedzibą dyplomaty Bolesława Wieniawy-Długoszowskiego, znanego w całej II Rzeczypospolitej z awanturniczego trybu życia? Dowiedzieliśmy się również, że studenci Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego zajmują się badaniami etologicznymi parkowych wiewiórek i dlatego niektóre z gryzoni mają na szyjach założone nadajniki. Wycieczka bardzo nam się podobała, a zdobyte wiadomości na pewno pozostaną nam w pamięci na długie lata.

Marek Morawski, IIa

Aktualności

3dmuzeumnarodowe

Dnia 30 października 2019 roku klasa 3D wybrała się do Muzeum Narodowego w Warszawie na lekcję dla maturzystów „ Matura to sztuka!” . Prowadziła zajęcia pani Monika Grzelewska.
Pierwsza część lekcji była poświęcona twórczości Jacka Malczewskiego. Dzieła, które klasa omawiała z przewodniczką, to  Śmierć z  1902 i Thanatos, 1898-1899. Interpretację obrazów łączyliśmy z analizą młodopolskich utworów lirycznych – również nawiązujących do motywu śmierci.
Następnie przeszliśmy do wystawy na temat martwej natury i oglądaliśmy obrazy Willema Claesz Heda pod tytułem Martwa Natura z 1637 i Abrahama Mignon Kwiaty z 2. poł. XVII w. Interpretacja obrazów miała pokazać ich symbolikę – na przykład motyw „vanitas”
Klasie podobały się zajęcia, co było widać między innymi po aktywnym udziale w lekcji i robieniu notatek - na kartach pracy, które dostaliśmy. Na pewno przydadzą się w niedalekiej przyszłości!

Jakub Głogowski, kl. III D

Wycieczki

2awilanow

Pałac w Wilanowie, rezydencja króla Jana III Sobieskiego, jest architektonicznym arcydziełem polskiego baroku. Mogła się o tym przekonać klasa II a podczas wycieczki do Wilanowa 30 października 2019 roku. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od krótkiego przypomnienia znaczenia słowa „barok”- w języku portugalskim „barroco” oznacza perłę o dziwnym, nieregularnym kształcie. Następnie z pomocą przewodnika poznawaliśmy XVII-wieczne dzieła sztuki obecne w pałacu. Przepych, który bił z każdego zakątka budynku, był oszałamiający. Zobaczyliśmy monumentalny pomnik konny króla Jana III wzniesiony dla uczczenia jego zwycięstwa w bitwie pod Wiedniem, liczne obrazy pełne symboliki i nawiązań do mitologii - w tym portrety Sobieskiego i jego żony Marii Kazimiery, a także kolekcję rzeźb i waz antycznych zgromadzonych w XVIII wieku przez Stanisława Kostkę Potockiego. Dowiedzieliśmy się wiele o zwyczajach panujących wśród szlachty sarmackiej - między innymi o ich słynnej gościnności, według której zasad wystrój rezydencji był zmieniany przed przyjazdem gości, żeby ci czuli się ważni i wyróżnieni przez gospodarza. Zajrzeliśmy przez okna do zadbanych, charakteryzujących się regularną kompozycją ogrodów w stylu francuskim. Wycieczka była dla każdego bardzo miłym przeżyciem i zarazem świetną okazją do utrwalenia wiadomości o baroku.

Marek Morawski, IIa

Wycieczki

29 października 2019 roku, po lekcjach szkolnych, klasa Icg pojechała na wycieczkę do Planetarium „Niebo Kopernika”. Uczestniczyliśmy tam w pokazie na żywo pt. „Rejs po niebie”. Oglądając wyświetlany na kopule obraz nieba nocą, słuchaliśmy wykładu naukowca. Na początku dowiedzieliśmy się, czym jest zjawisko zanieczyszczenia światłem i dlaczego wpływa ono niekorzystnie na obserwacje gwiazd w dużych miastach. Odbyliśmy więc podróż w czasie do Starożytnej Grecji, aby bez przeszkód oglądać niebo. Wykładowca opowiedział nam historie takich gwiazdozbiorów jak Erydanu (rzeka w Hadesie) czy Wężownika (dziś jest uznawany przez niektórych za trzynasty znak zodiaku). Dowiedzieliśmy się również, że Grecy z gwiazdami ściśle wiązali mity oraz widzieli w gwiazdach liczne postacie mitologiczne. Następnie odwiedziliśmy Cywilizację Majów. Majowie na podstawie zaobserwowanych gwiazd potrafili przewidzieć niektóre zjawiska na ziemi, np. porę deszczową i suchą. Prowadzący przedstawił nam, jak powstał system znaków zodiaku - Majowie zaobserwowali na tle jakich gwiazdozbiorów przemieszcza się słońce w ciągu roku. Aby podsumować pokaz, przenieśliśmy się do czasów współczesnych. Dowiedzieliśmy się, jak znaleźć na niebie takie gwiazdozbiory jak: Wielki Wóz, Mały Wóz i Orion oraz jak rozpoznać Gwiazdę Polarną, Syriusza i Krzyż Południa. Później zobaczyliśmy oficjalny podział nieba na obszary poszczególnych gwiazdozbiorów. Pod koniec odbyliśmy podróż w kosmos, aby zobaczyć gwiazdozbiory z innej perspektywy. Było to niesamowite zwieńczenie wykładu i ta część wywarła na nas największe wrażenie. Pokaz poszerzył nasze pojęcie o kosmosie i gwiazdach, ale także wiedzę ogólną.

 

Elżbieta Zyskowska kl. I cg

Wycieczki

73482870 771501579957507 2560406180409114624 n

Dnia 23 października o 6 rano wyjechaliśmy - jak maturzyści każdego roku - na pielgrzymkę do Częstochowy. Bazylikę zastaliśmy wypełnioną po brzegi maturzystami z różnych szkół. Wysłuchaliśmy świadectw księży, a następnie uczestniczyliśmy w Mszy Świętej. Zaraz po modlitwie i przejściu na kolanach wokół świętej ikony w kaplicy w intencji dobry wyników naszych matur, ruszyliśmy w drogę powrotną.

Na większości z nas pielgrzymka zrobiła ogromne wrażenie, gdyż Jasna Góra to ważne miejsce, charakteryzujące się szczególnym nastrojem i klimatem.

Zofia Wróblewska IIID

Projekty / Koła

Dnia 23 października 2019 roku, w naszej szkole odbył się wykład pt. „ Jak narodziła się utopia literacka?” poprowadzony przez mgr. Stanisława Świtlika z Instytutu Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Podczas zajęć wgłębiliśmy się w historię oraz specyfikę gatunku utopii, która wzbogaciła literaturę w 1516 roku za sprawą Tomasza Morusa - jej prekursora. Snucie marzeń o idealnym ładzie społecznym i szczęściu inspirowało wielu pisarzy. Poznaliśmy dzieła utopijne i ich schematy, dzięki którym mogliśmy zobaczyć różne przestrzenie, w których lokowane były utopie - np. nieznane nikomu miejsce, kosmos czy przyszłość. 90 minut prelekcji urozmaicał humor prowadzącego oraz wtrącenia języka francuskiego do wypowiedzi. Wykład był bardzo interesujący oraz poprowadzony w sposób przystępny i zrozumiały nie tylko dla klas drugich oraz trzecich. Myślę, że pierwszoklasiści także wynieśli wiele przydatnych w dalszej nauce informacji.

Weronika Kilian IIB

Wycieczki

1cgmuzeumnarodowe

W dniu 23 października 2019 r. uczniowie klasy 1cg odwiedzili Muzeum Narodowe, aby doskonalić umiejętność opisywania dzieł sztuki. Wzięliśmy udział w lekcji pt. Język sztuki dla średniozaawansowanych, podczas której nauczyliśmy się definiować i określać pojęcia takie jak: perspektywa, kompozycja czy światłocień. Grupowo pozowaliśmy do fotografii, udając znane nam obrazy. Podczas wyjaśniania zagadnień, oglądaliśmy eksponaty, m.in. Widok Warszawy z tarasu Zamku Królewskiego Canaletta oraz wszystkim nam dobrze znaną Bitwę pod Grunwaldem Jana Matejki. Wycieczkę zapamiętamy na długo, a zdobytą wiedzę wykorzystamy na lekcjach języka polskiego i wiedzy o kulturze.

Kinga Szczęsna, kl. I CG