Wycieczki

1d mn

Klasa I D odbyła lekcję na temat  pojęć, jakimi posługujemy się, analizując dzieła sztuki.

Omawialiśmy szczegółowo, jak rozpoznać tematykę, kompozycje, perspektywę, światło czy barwę obrazu. Mieliśmy okazję zobaczyć wiele znanych dzieł. Po wprowadzeniu zostaliśmy podzieleni na grupy i każdy zespół przygotował interpretację innego obrazu. Były to : Sąd Parysa Henryka Siemiradzkiego, Bociany Józefa Chełmońskiego oraz Portret Antoniego Cierplikowskiego w stroju wschodnim Keesa van Dongena. 

Lekcja była ciekawa i dzięki niej łatwiej pisało się nam kartkówkę z WoK-u.

Wycieczki

We czwartek, 19 października, my – uczniowie klasy IIc – mieliśmy przyjemność uczestniczenia w wycieczce do letniej rezydencji Zamoyskich w Kozłówce.

Nasza podróż rozpoczęła się wcześnie rano wyjazdem spod szkoły. Już przed 7:00 autokar pełen radosnej młodzieży wyruszył w kierunku Lublina. Dzięki otrzymanym kartom pracy wszyscy monitorowaliśmy naszą podróż, a następnie zaznaczaliśmy jej przebieg na mapie.

Barokowy pałac, którego wnętrza obejrzeliśmy, jest nie do opisania: niezwykła kolekcja oryginalnych malowideł, wiele reprodukcji słynnych obrazów, ogromne komnaty przyozdobione złotem, a także wyjątkowa zastawa uranowa to tylko część tego, co można tam obejrzeć.

Zwiedzaliśmy również Muzeum Socrealizmu znajdujące się w zespole pałacowym. Wszyscy byliśmy pod ogromnym wrażeniem tak ogromnej kolekcji sztuki z tego okresu.

Na koniec naszego pobytu w Kozłówce mieliśmy kilka chwil, by nacieszyć się pięknem  ogrodu francuskiego okalającego palac w czasie złotej, polskiej jesieni.

Śmiało mogę powiedzieć, że wszyscy wróciliśmy do domów zauroczeni tym wspaniałym miejscem.

Wycieczki

24 października klasy III B, III C i III E zwiedzały były niemiecki nazistowski obóz koncentracyjny na Majdanku. Ten tekst powstał w oparciu o ich refleksje.

  • To była wycieczka inna niż wszystkie do tej pory. W autokarach nie słuchaliśmy muzyki, nie zatrzymaliśmy się w popularnym fast-foodzie. Zwiedzając Majdanek mogliśmy wyobrazić sobie, co przeżywali więźniowie obozu. Aż trudno uwierzyć, że taki los można zgotować ludziom.
  • Było to mocne doświadczenie. Chyba największe wrażenie zrobiły na mnie zgromadzone w jednym z baraków buty należące do ofiar. Dopiero wtedy dotarło do mnie, jak wiele istnień przeszło przez ten obóz.
  • Szczególne wrażenie zrobił na mnie pomnik z prochami zamordowanych ludzi.
  • Pierwszy kontakt z miejscem takiego okrucieństwa i poniżenia był szokiem. Poczułem współczucie dla wszystkich, których spotkała ta tragedia.
  • Widok miejsca zagłady tysięcy ludzi zostanie mi w pamięci na zawsze. Nigdy nie zapomnę pieców i komina krematorium.
  • Aby oddać hołd pomordowanym, należy to miejsce zobaczyć, mówić o nim, a przede wszystkim pamiętać.
Wycieczki



pielgrzymka

18 października b.r. odbyliśmy wraz z uczniami innych szkół z terenu diecezji warszawsko-praskiej pielgrzymkę do Częstochowy . Po dotarciu na miejsce zostaliśmy ciepło powitani przez ks. Piotra Pierzchałę. Potem spotkaliśmy się z księdzem  Mariuszem Czyżewskim, który mówił o emocjach i uczuciach . Mszę świętą i nabożeństwo w kaplicy obrazu Matki Bożej Częstochowskiej odprawił J.E. ks. Bp Romuald Kamiński. 

Varsavianistyczna szkoła

odznakalux

Dnia 16 października 2017 roku  o godzinie 17 uczennice z klasy Ic (Ania i Weronika) uczestniczyły w historycznym wykładzie na temat Księstwa Warszawskiego. Wykład odbywał się w Szkole Podstawowej nr 322, im. Jana Brzechwy na Ursynowie. Spotkanie trwało godzinę, jednak prowadzący zdążył dokładnie przybliżyć historię Polski w latach 1807-1815. Opowiedział o kilku ważnych postaciach, takich jak: Tadeusz Kościuszko i książę Józef Poniatowski. Te informacje na pewno przydadzą nam się w szkole na lekcjach historii.

Varsavianistyczna szkoła

mn

W czwartek, 12 października byliśmy w Muzeum Narodowym na lekcji z cyklu „Matura to sztuka”, która miała za zadanie pomóc nam lepiej przygotować się do matury ustnej  z języka polskiego. Na zajęciach uczyliśmy się, jak prawidłowo opisywać obrazy, na co zwrócić uwagę oraz co może nam pomóc we właściwej interpretacji dzieła. Tematem naszych zajęć był motyw vanitas. Omawialiśmy dzieła Jacka Malczewskiego: Thanatos oraz Śmierć, portrety trumienne oraz martwe natury – Deser Willema Claesza Hedy i Kwiaty Abrahama Mignona . Karty pracy, które otrzymaliśmy, zawierały dodatkowe źródła kulturowe (wiersze, fragmenty pamiętników), dzięki czemu nasze wypowiedzi były pełne i wyczerpujące.
  Wszyscy wyszliśmy bardzo zadowoleni i pewniejsi swojej umiejętności interpretacji  obrazów.
Wiemy, że te zajęcia pomogą nam na maturze ustnej i osiągniemy dzięki nim bardzo dobre wyniki.

Wycieczki

mn

W czwartek, 12 października byliśmy w Muzeum Narodowym na lekcji z cyklu „Matura to sztuka”, która miała za zadanie pomóc nam lepiej przygotować się do matury ustnej  z języka polskiego. Na zajęciach uczyliśmy się, jak prawidłowo opisywać obrazy, na co zwrócić uwagę oraz co może nam pomóc we właściwej interpretacji dzieła. Tematem naszych zajęć był motyw vanitas. Omawialiśmy dzieła Jacka Malczewskiego: Thanatos oraz Śmierć, portrety trumienne oraz martwe natury – Deser Willema Claesza Hedy i Kwiaty Abrahama Mignona . Karty pracy, które otrzymaliśmy, zawierały dodatkowe źródła kulturowe (wiersze, fragmenty pamiętników), dzięki czemu nasze wypowiedzi były pełne i wyczerpujące.
  Wszyscy wyszliśmy bardzo zadowoleni i pewniejsi swojej umiejętności interpretacji  obrazów.
Wiemy, że te zajęcia pomogą nam na maturze ustnej i osiągniemy dzięki nim bardzo dobre wyniki.

Varsavianistyczna szkoła

balon2

Po długim oczekiwaniu (pogoda nam nie sprzyjała!) 17 października odbył się lot balonów nad Warszawą w  ramach projektu SCI-ART BALLOON . W czasie lotu naukowcy z Uniwersytetu Warszawskiego wykonywali  pomiary stanu atmosfery oraz zdjęcia lotnicze, które można było na bieżąco pobierać i interpretować.  Relację online można było śledzić na stronie: https://balloon-sci-art-gallery.pl
W czasie trwania lotu grupa uczniów klas geograficznych z naszej szkoły na bieżąco interpretowała przesyłane zdjęcia i  pomiary. Analiza była interdyscyplinarna: biologiczna, geograficzna, a nawet humanistyczna. Zadbały o to p. prof. Daniela Dębska i p. prof. Izabela Michalak. Od środy 18.10. można oglądać wystawę pobranych zdjęć.

Popołudnie  i wieczór 17.10. uczniowie klas geograficznych  spędzili w różnych punktach Warszawy i dokumentowali przelot trzech  balonów: Marysia Dydycz na Polu Mokotowskim, Gabrysia Strzyżewska, Milena Zacharczuk i Antek Gołoś na Moście Poniatowskiego. Uczniowie odbierający i interpretujący obrazy lotnicze (balonowe) w szkole to: Weronika Ostaszewska, Dawid Pieloszczyk, Łukasz Skrzeszewski, Igor Mielczarek, Filip Paprota, Ania Najda, Basia Gołębska i  Dominik Jachimczyk.

I tak geografia połączyła biologię z humanistyką, a uczniów i nauczycieli na ziemi  z naukowcami w balonach.
Dzięki całej naszej ekipie dysponujemy ogromną ilością zdjęć Warszawy, które stanowią fantastyczny materiał do dalszych prac.
To nie jest koniec projektu, kolejne etapy wkrótce..

Varsavianistyczna szkoła

lalka

22 czerwca 2017 klasy II wzięły udział w tradycyjnej corocznej grze miejskiej „Spacer śladami Lalki”. Zadanie polegało na przejściu z mapą przez miasto, a celem było odnalezienie miejsc, w których żyli i działali bohaterowie powieści oraz jej autor. Efekt pracy uczestników gry to wykonanie prezentacji dokumentujących  poszukiwania. Szukać należało nie tylko w mieście, ale także w tekście powieści -   sfotografowane miejsca zilustrowano stosownymi cytatami z Lalki Prusa. 

Prezentacja klasy 3d

Prezentacja klasy 3e

Prezentacja klasy 3e

Varsavianistyczna szkoła

gra miejska

Dnia 11 października 2017 w ramach realizacji programu Varsavianistyczna Szkoła odbyła się gra miejska „Literacka Starówka”. Wzięło w niej udział 14 uczniów naszej szkoły. W siedzibie Towarzystwa Przyjaciół Warszawy o godzinie 10:00 podzieliliśmy się na kilkuosobowe grupy i otrzymaliśmy mapy Starego Miasta z zaznaczonymi 10 punktami, w których znajdowali się przewodnicy czekający, by opowiedzieć nam o pisarzach związanych z danym miejscem. Poznaliśmy m.in. historię Stefana Żeromskiego, Jana Lechonia, Kazimierza Brandysa, Stanisława Jarzębskiego i Artura Oppmana. Dowiedzieliśmy się również o bardzo znanej winiarni, do której przybywali pisarze z różnych stron, a znajdowała się ona w miejscu dzisiejszej restauracji „U Fukiera”. Po krótkim wykładzie dostawaliśmy od przewodników zadanie do wykonania. Było to np. zrobienie żywego plakatu czy przyporządkowanie nazw charakterystycznych miejsc w Warszawie do ich opisów. Gra skończyła się o 12:00. Każda grupa ukończyła ją z wynikiem pozytywnym, dzięki czemu otrzymaliśmy dyplomy i mimo złej pogody, która towarzyszyła nam przez cały czas, zadowoleni wróciliśmy do szkoły.