Zachęcamy Was gorąco do świętowania Szkolnego Tygodnia Języka Ojczystego i wzięcia udziału we wszystkich bądź wybranych konkursach. Dla najlepszych i najbardziej wytrwałych przewidujemy nagrody oraz oceny z odpowiedzi z j. polskiego. A także nieustający podziw Waszych Polonistów :)
Język ojczysty jest częścią każdego z nas – mówimy nim niemal od urodzenia, w nim myślimy, śnimy, kłócimy się i wyrażamy uczucia. Choć wewnętrznie bardzo zróżnicowany, gromadzi wspólne doświadczenia i systemy wartości – jest symbolicznym przewodnikiem po narodowej kulturze. Język wpływa na nasz sposób postrzegania rzeczywistości, porządkuje ją, nazywa, czyli odzwierciedla, i ocenia jej elementy. Język również kreuje rzeczywistość, buduje ją zupełnie od nowa. Staje się potężną bronią, kiedy idealizuje, deprecjonuje, manipuluje...
Polszczyzna jest tworzona przez każdego użytkownika i każdy z nas jest za nią odpowiedzialny. W przeddzień Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego chcemy Wam przypomnieć o roli i miejscu języka ojczystego w życiu oraz przekonać, że warto o niego dbać. Mamy dla was kilka propozycji zabaw w formie konkursów podczas Szkolnego Tygodnia Języka Ojczystego.
I Interdyscyplinarny konkurs w przededniu Szkolnego Tygodnia Języka Ojczystego promujący ogólną ideę poprawności językowej lub konkretną formę językową/ sformułowanie, albo wybrany związek frazeologiczny - w jednej z poniższych kategorii:
a) wiersz,
b) plakat,
c) film/spot reklamowy.
Oceniając, weźmiemy pod uwagę oryginalność pomysłu, jego błyskotliwość i nośność. W przypadku plakatu (format A4 lub A3, technika dowolna) dodatkowo - estetykę wykonania. Natomiast czas zrealizowanego filmu nie może przekroczyć 1 min.
Wasze prace „zaistnieją” podczas Tygodnia Języka Polskiego w przestrzeni szkolnej w formie wystawy, a filmiki reklamowe będą udostępnione na stronie szkoły.
Na wykonanie i dostarczenie swoich dzieł do biblioteki szkolnej macie czas do 19 lutego do godz. 9:00.
Harmonogram Szkolnego Tygodnia Języka Ojczystego:
- Poniedziałek 19 II o godz. 12.30, sala 24, QUIZ POPRAWNOŚCIOWY (10 min.);
Wtorek 20 II – QUIZ ETYMOLOGICZNY – na długiej przerwie po 5. oraz po 6. lekcji, sala 25;
Środa 21 II – SKOJARZENIA - konkurs polegający na przywracaniu poprawnej formy wylosowanego frazeologizmu - biblioteka na długiej przerwie po 5 lekcji);
W zestawie znajdziesz 2 związki frazeologiczne: po pierwsze - w zniekształconej formie, której należy przywrócić poprawność, oraz po drugie - w formie podpisu do otrzymanego obrazka/-ów.
Czwartek 22 II – NIE TYLKO DLA MISTRZÓW – dyktando szkolne podczas pierwszej długiej przerwy (biblioteka - zgłoszenia do środy włącznie) w dwóch kategoriach: UCZNIOWIE oraz NAUCZYCIELE :)
Piątek 23 II - Konkurs krasomówczy „JAK CIĘ SŁYSZĄ, TAK CIĘ WIDZĄ” – na temat:
Czy warto zrezygnować z zadawania prac domowych w liceum? (przekonaj swojego nauczyciela/ swoją nauczycielkę)
W poniedziałek i wtorek (19-20 II) przyjmujemy Wasze zgłoszenia. Na przygotowanie wystąpienia macie czas do piątku 23 II. Występ nie może przekroczyć 5 minut ( + - 5 sek.). Oceniane będą przede wszystkim: zgodność treści z tematem, konstrukcja wypowiedzi, wyczerpanie tematu, sugestywność wypowiedzi, jasność i logiczność formułowanych myśli, płynność oraz poprawność wyrażania się, bogactwo języka i jego barwność, stosowanie figur i chwytów retorycznych, kontakt ze słuchaczami.