Stypendium Prezesa Rady Ministrów
Miło nam poinformować, że Weronika Zych z klasy 3c otrzymała Stypendium Prezesa Rady Ministrów.
Miło nam poinformować, że Weronika Zych z klasy 3c otrzymała Stypendium Prezesa Rady Ministrów.
Z przyjemnością informujemy o sukcesie uczennicy klasy III F , Karoliny Strojnowskiej , która zdobyła I miejsce w XIII Praskim Konkursie Patriotycznym im. gen. Jakuba Jasińskiego, w kategorii „recytacja”. Karolina jest aktorką Trupy Teatralnej MEANDRY. Gratulujemy wygranej!
Dnia 13 listopada 2017 roku w ramach realizacji programu „Varsavianistyczna Szkoła” odbył się wykład pt. „Powstanie Styczniowe 1863, ostatni romantyczny zryw Polaków”. Wzięło w nim udział 8 uczniów z naszej szkoły. Spotkanie miało miejsce w Szkole Podstawowej nr. 322 na Ursynowie, o godz. 1700 . Z wielkim zainteresowaniem słuchaliśmy wykładowcy p. Michała Rybaka, który z zaangażowaniem opowiadał nam o tym patriotycznym działaniu. Poznaliśmy m.in. okoliczności tego wydarzenia, przyczynę wybuchu, na jakie orientacje byli podzieleni Polacy, wszystkich dyktatorów powstania oraz jego skutki. Dowiedzieliśmy się, jakie uczucia towarzyszyły Polakom w tym czasie i byliśmy pod wrażeniem ich postawy. Na bieżąco notowaliśmy najważniejsze informacje. Po godzinie wykład się skończył, zadowoleni ze zdobytych wiadomości spokojnie wróciliśmy do domów.
W Centrum Nauki Kopernik w dniach 8-9 listopada odbyła się międzynarodowa konferencja „Innowacyjne Eco-Miasto: zdrowe środowisko, zdrowi ludzie” , w której uczestniczyło ok. 500 gości z ponad 20 miast Europy. Nasze uczennice: Magdalena Mróz (IIIe), Gabriela Strzyżewska i Weronika Zych (IIIc) prezentowały badania atmosfery i wody, które nasza szkoła prowadzi w ramach Programu GLOBE. Dziękujemy! Na Was zawsze można liczyć!
Jesteśmy dumni z Marysi Dydycz, która za wybitne osiągniecia w nauce uhonorowana została Stypendium Prezydenta m.st. Warszawy Sapere Auso.
W miniony piątek , po raz kolejny , odbyły się w bibliotece szkolnej zajęcia czytelnicze. Tym razem pod hasłem: „ Literatura od kuchni – kuchenna literatura”. Przy kawie i kultowych proustowskich magdalenkach rozmawialiśmy o motywach kulinarnych w literaturze i sztuce.
Następne spotkanie z cyklu „Czego nie wiem o moim ulubionym gatunku literackim” poświęcimy biografiom, wspomnieniom, pamiętnikom. Zapraszamy w piątek, 8 grudnia, o 14:30, do biblioteki.
Do zobaczenia!
Wieczorem, 31 pazdziernika, wraz z grupą uczniów z naszej szkoły stawiliśmy się w Teatrze Wielkim, siedzibie Opery Narodowej, aby zapoznać się z siedemnastowieczną operą Giuseppe Verdiego Rigoletto w reżyserii Gilberta Deflo. Przez trzy godziny mieliśmy możliwość śledzić perypetie księcia Mantui, błazna Rigoletta i jego córki Gildii oraz wysłuchać wyśpiewanych przez nich i innych aktorów historii. Dobrze, że mieliśmy do dyspozycji napisy, bo śpiewano, oczywiście, po włosku. Opera w czterech aktach porwała nas swoją dynamiką, moją uwagę przykuła choreografia autorstwa Zofii Rudnickiej. Autor libretta (wg „Król się bawi” Victora Hugo) to Francesco Maria Piave, przekład – Jan Chęciński, scenografia – Ezio Frigerio, muzyka – Andriy Yurkevych, kostiumy – Franca Squarciapino.
Rigoletto zrobił na mnie duże wrażenie, polecam do obejrzenia, a przede wszystkim – wysłuchania.
W ostatnich dniach, my, uczniowie „Dziewiętnastki” wraz z nauczycielami, udaliśmy się do kina Atlantic na film pt.: „Twój Vincent” w reż. D. Kobieli i H. Welchmana. Jest to pierwsza animacja malarska w historii kina oraz jedna z najbardziej wyczekiwanych polskich premier filmowych 2017 roku. „Twój Vincent” – albo w angielskiej wersji językowej „Loving Vincent” – jest to koprodukcja polsko-brytyjska, aczkolwiek liczba artystów zaangażowanych w cały projekt zrzesza przedstawicieli różnych narodowości, bo aż 125 malarzy z 15 krajów.
Szanowni Państwo,
Centrum Języka i Kultury Chińskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego „Instytut Konfucjusza w Krakowie” serdecznie zaprasza wszystkich uczniów szkół ponadgimnazjalnych (roczniki: 1999 lub młodsze) z całej Polski do udziału w ósmej edycji konkursu „Chiny od Konfucjusza do Jackie Chana”.
Najważniejszym celem konkursu „Chiny od Konfucjusza do Jackie Chana” jest rozwijanie zainteresowania chińską historią i kulturą wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Główną nagrodą w konkursie dla 3 osób z największą ilością punktów jest uczestnictwo w wakacyjnym tygodniowym obozie językowym w Chinach wraz z przelotem. Nagrodami dodatkowymi dla finalistów oraz przygotowujących ich nauczycieli są roczne i semestralne kursy języka chińskiego w Instytucie Konfucjusza w Krakowie.
Konkurs „Chiny od Konfucjusza do Jackie Chana” wzorem lat poprzednich będzie się składał z 2 etapów: w pierwszej części uczniowie napiszą test, składający się z 50 pytań. W drugim etapie dziesięcioro uczestników, którzy osiągną najwyższe wyniki na teście, będzie omawiało po 2 pytania.
Konkurs odbędzie się 2 grudnia 2017 roku w siedzibie Instytutu Konfucjusza w Krakowie, ul. Radziwiłłowska 4.
Zgłoszenia można nadsyłać do 22 listopada 2017 roku.
Formularz zgłoszeniowy, regulamin konkursu oraz lista zagadnień do części ustnej znajdują się w załącznikach. Są także dostępne na stronie internetowej Instytutu Konfucjusza pod adresem:
http://www.instytutkonfucjusza
Poniżej lista materiałów, które pomogą uczniom w przygotowaniu się do konkursu:
1. Patricia Buckley Ebrey - „Historia Chin”;
2. W. Scott Morton, Charlton M. Lewis - „Chiny. Historia i kultura”;
3. „Historia Chińczyków”. Pomocnik historyczny Polityki, wydanie specjalne 9/2012;
Uczniów obowiązuje także znajomość geografii Chin oraz znajomość bieżących zagadnień dotyczących Chin.
30 października zainteresowani tematem uczniowie (pod opieką nauczycieli) mieli okazję uczestniczyć w pokazie filmu „Azyl”, zorganizowanym w kinie Atlantic. Projekcja była połączona ze spotkaniem z jednym z ocalonych przez małżeństwo Żabińskich – Moshe Tiroshem – który jako kilkuletnie dziecko ukrywał się kilka miesięcy w willi warszawskiego zoo. Teraz prawie osiemdziesięcioletni mężczyzna przez godzinę opowiadał o swoim losie w czasie wojny i po jej zakończeniu. Dla wszystkich widzów słowa i postawa Gościa były niezwykłą lekcją nie tylko tolerancji, pokory i optymizmu, ale przede wszystkim człowieczeństwa.