Wycieczki

6 listopada 2019 roku klasa IIa odwiedziła Łazienki Królewskie w Warszawie. Wycieczkę rozpoczęliśmy od zwiedzania urokliwego Pałacu Na Wyspie. Zapoznawaliśmy się z obecnymi tam dziełami sztuki, powtarzając jednocześnie na ich podstawie najbardziej istotne informacje o epoce oświecenia. Rezydencja króla Stanisława Augusta Poniatowskiego została urządzona w stylu klasycystycznym, o czym świadczyły liczne rzeźby nawiązujące do mitologii starożytnych Greków i Rzymian, a także różne przejawy symetrii. Mieliśmy również okazję porównać klasycystyczną surowość z barokowym przepychem - jedno z pomieszczeń, będące pozostałością po XVII-wiecznych łaźniach Lubomirskiego, wykonano w konwencji barokowej. Po opuszczeniu pałacu udaliśmy się na spacer po parku. Pani przewodnik opowiadała nam szczegółowo o obiektach znajdujących się na terenie kompleksu. Niektóre ciekawostki były wyjątkowo zaskakujące. Kto by przypuszczał, że w Białym Domku mieszkał przez pewien czas król Francji Ludwik XVIII, a Pałac Myślewicki był siedzibą dyplomaty Bolesława Wieniawy-Długoszowskiego, znanego w całej II Rzeczypospolitej z awanturniczego trybu życia? Dowiedzieliśmy się również, że studenci Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego zajmują się badaniami etologicznymi parkowych wiewiórek i dlatego niektóre z gryzoni mają na szyjach założone nadajniki. Wycieczka bardzo nam się podobała, a zdobyte wiadomości na pewno pozostaną nam w pamięci na długie lata.

Marek Morawski, IIa

Aktualności

3dmuzeumnarodowe

Dnia 30 października 2019 roku klasa 3D wybrała się do Muzeum Narodowego w Warszawie na lekcję dla maturzystów „ Matura to sztuka!” . Prowadziła zajęcia pani Monika Grzelewska.
Pierwsza część lekcji była poświęcona twórczości Jacka Malczewskiego. Dzieła, które klasa omawiała z przewodniczką, to  Śmierć z  1902 i Thanatos, 1898-1899. Interpretację obrazów łączyliśmy z analizą młodopolskich utworów lirycznych – również nawiązujących do motywu śmierci.
Następnie przeszliśmy do wystawy na temat martwej natury i oglądaliśmy obrazy Willema Claesz Heda pod tytułem Martwa Natura z 1637 i Abrahama Mignon Kwiaty z 2. poł. XVII w. Interpretacja obrazów miała pokazać ich symbolikę – na przykład motyw „vanitas”
Klasie podobały się zajęcia, co było widać między innymi po aktywnym udziale w lekcji i robieniu notatek - na kartach pracy, które dostaliśmy. Na pewno przydadzą się w niedalekiej przyszłości!

Jakub Głogowski, kl. III D

Wycieczki

2awilanow

Pałac w Wilanowie, rezydencja króla Jana III Sobieskiego, jest architektonicznym arcydziełem polskiego baroku. Mogła się o tym przekonać klasa II a podczas wycieczki do Wilanowa 30 października 2019 roku. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od krótkiego przypomnienia znaczenia słowa „barok”- w języku portugalskim „barroco” oznacza perłę o dziwnym, nieregularnym kształcie. Następnie z pomocą przewodnika poznawaliśmy XVII-wieczne dzieła sztuki obecne w pałacu. Przepych, który bił z każdego zakątka budynku, był oszałamiający. Zobaczyliśmy monumentalny pomnik konny króla Jana III wzniesiony dla uczczenia jego zwycięstwa w bitwie pod Wiedniem, liczne obrazy pełne symboliki i nawiązań do mitologii - w tym portrety Sobieskiego i jego żony Marii Kazimiery, a także kolekcję rzeźb i waz antycznych zgromadzonych w XVIII wieku przez Stanisława Kostkę Potockiego. Dowiedzieliśmy się wiele o zwyczajach panujących wśród szlachty sarmackiej - między innymi o ich słynnej gościnności, według której zasad wystrój rezydencji był zmieniany przed przyjazdem gości, żeby ci czuli się ważni i wyróżnieni przez gospodarza. Zajrzeliśmy przez okna do zadbanych, charakteryzujących się regularną kompozycją ogrodów w stylu francuskim. Wycieczka była dla każdego bardzo miłym przeżyciem i zarazem świetną okazją do utrwalenia wiadomości o baroku.

Marek Morawski, IIa

Wycieczki

29 października 2019 roku, po lekcjach szkolnych, klasa Icg pojechała na wycieczkę do Planetarium „Niebo Kopernika”. Uczestniczyliśmy tam w pokazie na żywo pt. „Rejs po niebie”. Oglądając wyświetlany na kopule obraz nieba nocą, słuchaliśmy wykładu naukowca. Na początku dowiedzieliśmy się, czym jest zjawisko zanieczyszczenia światłem i dlaczego wpływa ono niekorzystnie na obserwacje gwiazd w dużych miastach. Odbyliśmy więc podróż w czasie do Starożytnej Grecji, aby bez przeszkód oglądać niebo. Wykładowca opowiedział nam historie takich gwiazdozbiorów jak Erydanu (rzeka w Hadesie) czy Wężownika (dziś jest uznawany przez niektórych za trzynasty znak zodiaku). Dowiedzieliśmy się również, że Grecy z gwiazdami ściśle wiązali mity oraz widzieli w gwiazdach liczne postacie mitologiczne. Następnie odwiedziliśmy Cywilizację Majów. Majowie na podstawie zaobserwowanych gwiazd potrafili przewidzieć niektóre zjawiska na ziemi, np. porę deszczową i suchą. Prowadzący przedstawił nam, jak powstał system znaków zodiaku - Majowie zaobserwowali na tle jakich gwiazdozbiorów przemieszcza się słońce w ciągu roku. Aby podsumować pokaz, przenieśliśmy się do czasów współczesnych. Dowiedzieliśmy się, jak znaleźć na niebie takie gwiazdozbiory jak: Wielki Wóz, Mały Wóz i Orion oraz jak rozpoznać Gwiazdę Polarną, Syriusza i Krzyż Południa. Później zobaczyliśmy oficjalny podział nieba na obszary poszczególnych gwiazdozbiorów. Pod koniec odbyliśmy podróż w kosmos, aby zobaczyć gwiazdozbiory z innej perspektywy. Było to niesamowite zwieńczenie wykładu i ta część wywarła na nas największe wrażenie. Pokaz poszerzył nasze pojęcie o kosmosie i gwiazdach, ale także wiedzę ogólną.

 

Elżbieta Zyskowska kl. I cg

Wycieczki

73482870 771501579957507 2560406180409114624 n

Dnia 23 października o 6 rano wyjechaliśmy - jak maturzyści każdego roku - na pielgrzymkę do Częstochowy. Bazylikę zastaliśmy wypełnioną po brzegi maturzystami z różnych szkół. Wysłuchaliśmy świadectw księży, a następnie uczestniczyliśmy w Mszy Świętej. Zaraz po modlitwie i przejściu na kolanach wokół świętej ikony w kaplicy w intencji dobry wyników naszych matur, ruszyliśmy w drogę powrotną.

Na większości z nas pielgrzymka zrobiła ogromne wrażenie, gdyż Jasna Góra to ważne miejsce, charakteryzujące się szczególnym nastrojem i klimatem.

Zofia Wróblewska IIID

Projekty / Koła

Dnia 23 października 2019 roku, w naszej szkole odbył się wykład pt. „ Jak narodziła się utopia literacka?” poprowadzony przez mgr. Stanisława Świtlika z Instytutu Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Podczas zajęć wgłębiliśmy się w historię oraz specyfikę gatunku utopii, która wzbogaciła literaturę w 1516 roku za sprawą Tomasza Morusa - jej prekursora. Snucie marzeń o idealnym ładzie społecznym i szczęściu inspirowało wielu pisarzy. Poznaliśmy dzieła utopijne i ich schematy, dzięki którym mogliśmy zobaczyć różne przestrzenie, w których lokowane były utopie - np. nieznane nikomu miejsce, kosmos czy przyszłość. 90 minut prelekcji urozmaicał humor prowadzącego oraz wtrącenia języka francuskiego do wypowiedzi. Wykład był bardzo interesujący oraz poprowadzony w sposób przystępny i zrozumiały nie tylko dla klas drugich oraz trzecich. Myślę, że pierwszoklasiści także wynieśli wiele przydatnych w dalszej nauce informacji.

Weronika Kilian IIB

Wycieczki

1cgmuzeumnarodowe

W dniu 23 października 2019 r. uczniowie klasy 1cg odwiedzili Muzeum Narodowe, aby doskonalić umiejętność opisywania dzieł sztuki. Wzięliśmy udział w lekcji pt. Język sztuki dla średniozaawansowanych, podczas której nauczyliśmy się definiować i określać pojęcia takie jak: perspektywa, kompozycja czy światłocień. Grupowo pozowaliśmy do fotografii, udając znane nam obrazy. Podczas wyjaśniania zagadnień, oglądaliśmy eksponaty, m.in. Widok Warszawy z tarasu Zamku Królewskiego Canaletta oraz wszystkim nam dobrze znaną Bitwę pod Grunwaldem Jana Matejki. Wycieczkę zapamiętamy na długo, a zdobytą wiedzę wykorzystamy na lekcjach języka polskiego i wiedzy o kulturze.

Kinga Szczęsna, kl. I CG

Debaty oksfordzkie

wld1

21 października 2019 odbyły się pierwsze debaty w ramach Warszawskiej Ligi Debat w budynku XIV LO im. Staszica. Nasza reprezentacja w składzie Maciej Binkowski, Magdalena Hirsch, Jakub Piątek oraz Mikołaj Knaś stanowili opozycję dla zespołu LO STO im. Jana Nowaka – Jeziorańskiego, który bronił tezy „Całość budżetu Warszawy, z pominięciem kosztów utrzymania obecnie istniejących instytucji i infrastruktury, powinna być wydawana w postaci budżetu partycypacyjnego.” Nasza reprezentacja jednogłośnym werdyktem sędziów wygrała debatę. Gratulujemy życząc sukcesów w kolejnych rundach. 

Varsavianistyczna szkoła

muzeumpragi19

16 października 2019 roku klasa 1b (podobnie, jak i klasy 2b i 2c) wraz z Panią Profesor Magdaleną Ciechomską udała się na lekcję muzealną do Muzeum Warszawskiej Pragi znajdującego się przy ulicy Targowej 50/52. Lekcję zaczęliśmy od poznania historii dzielnicy i zobaczenia, jak wyglądała ona w XVIII wieku dzięki makiecie umieszczonej w pierwszej ze zwiedzanych sal. Potem poznaliśmy Pragę pod względem wielokulturowości oraz zobaczyliśmy przedmioty codziennego użytku wykorzystywane przez dawnych mieszkańców np. w PRL-u (choćby syfon na gazowaną wodę:)). Podziwialiśmy też stare zdjęcia i obrazy, które pozwoliły nam zbliżyć się do wysłuchiwanych historii  w sali historii mówionej. Opowieści te były bardzo interesujące: od opowieści o sporcie po historię  fabryki "Wedla". Każdy znalazł tam coś dla siebie. Pod koniec zwiedzania mieliśmy możliwość posłuchać znanej wszystkim piosenki "Nie ma cwaniaka nad Warszawiaka" w kilku wersjach, co bardzo nam się spodobało. Dodatkową korzyścią było poznanie cech gwary warszawskiej, której elementy piosenka zawierała. Całą wycieczkę uznajemy za udaną i cieszymy się, że mieliśmy możliwość poznać bliżej piękną warszawską dzielnicę, jaką jest Praga.

M. Witkowska 1B