Informacje o konkursach

Szanowni Państwo,

Centrum Języka i Kultury Chińskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego „Instytut Konfucjusza w Krakowie” serdecznie zaprasza wszystkich uczniów szkół ponadgimnazjalnych (roczniki: 1999 lub młodsze) z całej Polski do udziału w ósmej edycji konkursu „Chiny od Konfucjusza do Jackie Chana”.

Najważniejszym celem konkursu „Chiny od Konfucjusza do Jackie Chana” jest rozwijanie zainteresowania chińską historią i kulturą wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Główną nagrodą w konkursie dla 3 osób z największą ilością punktów jest uczestnictwo w wakacyjnym tygodniowym obozie językowym w Chinach wraz z przelotem. Nagrodami dodatkowymi dla finalistów oraz przygotowujących ich nauczycieli są roczne i semestralne kursy języka chińskiego w Instytucie Konfucjusza w Krakowie.

Konkurs „Chiny od Konfucjusza do Jackie Chana” wzorem lat poprzednich będzie się składał z 2 etapów: w pierwszej części uczniowie napiszą test, składający się z 50 pytań. W drugim etapie dziesięcioro uczestników, którzy osiągną najwyższe wyniki na teście, będzie omawiało po 2 pytania.

Konkurs odbędzie się 2 grudnia 2017 roku w siedzibie Instytutu Konfucjusza w Krakowie, ul. Radziwiłłowska 4.

Zgłoszenia można nadsyłać do 22 listopada 2017 roku.

Formularz zgłoszeniowy, regulamin konkursu oraz lista zagadnień do części ustnej znajdują się w załącznikach. Są także dostępne na stronie internetowej Instytutu Konfucjusza pod adresem:

http://www.instytutkonfucjusza.uj.edu.pl/konkursy/konkurs-dla-licealistow 

Poniżej lista materiałów, które pomogą uczniom w przygotowaniu się do konkursu:

1. Patricia Buckley Ebrey - „Historia Chin”;
2. W. Scott Morton, Charlton M. Lewis - „Chiny. Historia i kultura”;
3. „Historia Chińczyków”. Pomocnik historyczny Polityki, wydanie specjalne 9/2012;

Uczniów obowiązuje także znajomość geografii Chin oraz znajomość bieżących zagadnień dotyczących Chin.

Aktualności

30 października zainteresowani tematem uczniowie (pod opieką nauczycieli) mieli okazję uczestniczyć w pokazie filmu „Azyl”, zorganizowanym w kinie Atlantic. Projekcja była połączona ze spotkaniem z jednym z ocalonych przez małżeństwo Żabińskich – Moshe Tiroshem – który jako kilkuletnie dziecko ukrywał się kilka miesięcy w willi warszawskiego zoo. Teraz prawie osiemdziesięcioletni mężczyzna przez godzinę opowiadał o swoim losie w czasie wojny i po jej zakończeniu. Dla wszystkich widzów słowa i postawa Gościa były niezwykłą lekcją nie tylko tolerancji, pokory i optymizmu, ale przede wszystkim człowieczeństwa. 

Aktualności

Zapraszamy na uroczystość Święta Szkoły, która odbędzie się dnia 17 listopada 2017 r. w XIX Liceum Ogólnokształcącym im. Powstańców Warszawy przy ulicy Zbaraskiej 1.

Program:

8:30 - oficjalne rozpoczęcie obchodów Święta Szkoły

10:00 - 11:30 - konkurs filmowy klas pierwszych

11:30 - 13:30 - prezentacja teleturniejów klas trzecich

13:30 - 15:00 - pokazy teledysków klas drugich

15:00 - ogłoszenie wyników konkursów

Informacje o konkursach

Dnia 6 listopada, w bibliotece szkolnej odbył się Szkolny Konkurs Recytatorski poświęcony poezji Bolesława Leśmiana. Pierwsze miejsce zdobył Filip Walicki z klasy IB, drugie miejsce - Sylwia Bakuła z klasy IA. Trzeciego miejsca nie przyznano. Pragniemy podkreślić, że laureaci konkursu byli bardzo dobrze przygotowani, zaprezentowali piękne, przemyślane i pełne osobistej refleksji interpretacje utworów poety.

Wycieczki

3d mn

25 października w lekcji muzealnej z cyklu „matura to sztuka” uczestniczyła klasa III D. Oprócz  obrazów przedstawiających motyw śmierci i vanitas interpretowali polskie rzeźby średniowieczne ukazujące postać Matki Boskiej: „Piękną Madonnę z Wroclawia” oraz „Pietę z Lubiąża”.

Wycieczki

1d mn

Klasa I D odbyła lekcję na temat  pojęć, jakimi posługujemy się, analizując dzieła sztuki.

Omawialiśmy szczegółowo, jak rozpoznać tematykę, kompozycje, perspektywę, światło czy barwę obrazu. Mieliśmy okazję zobaczyć wiele znanych dzieł. Po wprowadzeniu zostaliśmy podzieleni na grupy i każdy zespół przygotował interpretację innego obrazu. Były to : Sąd Parysa Henryka Siemiradzkiego, Bociany Józefa Chełmońskiego oraz Portret Antoniego Cierplikowskiego w stroju wschodnim Keesa van Dongena. 

Lekcja była ciekawa i dzięki niej łatwiej pisało się nam kartkówkę z WoK-u.

Wycieczki

We czwartek, 19 października, my – uczniowie klasy IIc – mieliśmy przyjemność uczestniczenia w wycieczce do letniej rezydencji Zamoyskich w Kozłówce.

Nasza podróż rozpoczęła się wcześnie rano wyjazdem spod szkoły. Już przed 7:00 autokar pełen radosnej młodzieży wyruszył w kierunku Lublina. Dzięki otrzymanym kartom pracy wszyscy monitorowaliśmy naszą podróż, a następnie zaznaczaliśmy jej przebieg na mapie.

Barokowy pałac, którego wnętrza obejrzeliśmy, jest nie do opisania: niezwykła kolekcja oryginalnych malowideł, wiele reprodukcji słynnych obrazów, ogromne komnaty przyozdobione złotem, a także wyjątkowa zastawa uranowa to tylko część tego, co można tam obejrzeć.

Zwiedzaliśmy również Muzeum Socrealizmu znajdujące się w zespole pałacowym. Wszyscy byliśmy pod ogromnym wrażeniem tak ogromnej kolekcji sztuki z tego okresu.

Na koniec naszego pobytu w Kozłówce mieliśmy kilka chwil, by nacieszyć się pięknem  ogrodu francuskiego okalającego palac w czasie złotej, polskiej jesieni.

Śmiało mogę powiedzieć, że wszyscy wróciliśmy do domów zauroczeni tym wspaniałym miejscem.

Wycieczki

24 października klasy III B, III C i III E zwiedzały były niemiecki nazistowski obóz koncentracyjny na Majdanku. Ten tekst powstał w oparciu o ich refleksje.

  • To była wycieczka inna niż wszystkie do tej pory. W autokarach nie słuchaliśmy muzyki, nie zatrzymaliśmy się w popularnym fast-foodzie. Zwiedzając Majdanek mogliśmy wyobrazić sobie, co przeżywali więźniowie obozu. Aż trudno uwierzyć, że taki los można zgotować ludziom.
  • Było to mocne doświadczenie. Chyba największe wrażenie zrobiły na mnie zgromadzone w jednym z baraków buty należące do ofiar. Dopiero wtedy dotarło do mnie, jak wiele istnień przeszło przez ten obóz.
  • Szczególne wrażenie zrobił na mnie pomnik z prochami zamordowanych ludzi.
  • Pierwszy kontakt z miejscem takiego okrucieństwa i poniżenia był szokiem. Poczułem współczucie dla wszystkich, których spotkała ta tragedia.
  • Widok miejsca zagłady tysięcy ludzi zostanie mi w pamięci na zawsze. Nigdy nie zapomnę pieców i komina krematorium.
  • Aby oddać hołd pomordowanym, należy to miejsce zobaczyć, mówić o nim, a przede wszystkim pamiętać.
Wycieczki



pielgrzymka

18 października b.r. odbyliśmy wraz z uczniami innych szkół z terenu diecezji warszawsko-praskiej pielgrzymkę do Częstochowy . Po dotarciu na miejsce zostaliśmy ciepło powitani przez ks. Piotra Pierzchałę. Potem spotkaliśmy się z księdzem  Mariuszem Czyżewskim, który mówił o emocjach i uczuciach . Mszę świętą i nabożeństwo w kaplicy obrazu Matki Bożej Częstochowskiej odprawił J.E. ks. Bp Romuald Kamiński. 

Wycieczki

mn

W czwartek, 12 października byliśmy w Muzeum Narodowym na lekcji z cyklu „Matura to sztuka”, która miała za zadanie pomóc nam lepiej przygotować się do matury ustnej  z języka polskiego. Na zajęciach uczyliśmy się, jak prawidłowo opisywać obrazy, na co zwrócić uwagę oraz co może nam pomóc we właściwej interpretacji dzieła. Tematem naszych zajęć był motyw vanitas. Omawialiśmy dzieła Jacka Malczewskiego: Thanatos oraz Śmierć, portrety trumienne oraz martwe natury – Deser Willema Claesza Hedy i Kwiaty Abrahama Mignona . Karty pracy, które otrzymaliśmy, zawierały dodatkowe źródła kulturowe (wiersze, fragmenty pamiętników), dzięki czemu nasze wypowiedzi były pełne i wyczerpujące.
  Wszyscy wyszliśmy bardzo zadowoleni i pewniejsi swojej umiejętności interpretacji  obrazów.
Wiemy, że te zajęcia pomogą nam na maturze ustnej i osiągniemy dzięki nim bardzo dobre wyniki.