Wycieczki

Klasa 2e 7.10.2019 r. wybrała się do Wilanowa aby zwiedzić letnią rezydencję Jana III Sobieskiego. Przewodnim tematem lekcji było zwrócenie uwagi na barokowy styl budynku, wnętrz a także ogrodu.
Pani przewodnik opowiedziała nam, czym charakteryzuję się ów styl, jednak taką wiedzę już posiadaliśmy i większe wrażenie zrobiły na nas ciekawostki, którymi zasypywała nas ekspertka , a także możliwość przyjrzenia się pięknym freskom, obrazom, kafelkom. Pałac w Wilanowie jest tak dobrze zachowany, ponieważ nie  został zburzony w czasie II wojny światowej. W planach była przebudowa pałacu na kasyno oficerskie, a pod koniec wojny - całkowite zniszczenie rezydencji. Na szczęście żaden z tych pomysłów nie został zrealizowany.
Na zakończenie dodam, że cała klasa wyszła zadowolona i zachwycona urokiem tego miejsca.

Iza Figiel II E

Wycieczki

6 listopada 2019 roku klasa IIa odwiedziła Łazienki Królewskie w Warszawie. Wycieczkę rozpoczęliśmy od zwiedzania urokliwego Pałacu Na Wyspie. Zapoznawaliśmy się z obecnymi tam dziełami sztuki, powtarzając jednocześnie na ich podstawie najbardziej istotne informacje o epoce oświecenia. Rezydencja króla Stanisława Augusta Poniatowskiego została urządzona w stylu klasycystycznym, o czym świadczyły liczne rzeźby nawiązujące do mitologii starożytnych Greków i Rzymian, a także różne przejawy symetrii. Mieliśmy również okazję porównać klasycystyczną surowość z barokowym przepychem - jedno z pomieszczeń, będące pozostałością po XVII-wiecznych łaźniach Lubomirskiego, wykonano w konwencji barokowej. Po opuszczeniu pałacu udaliśmy się na spacer po parku. Pani przewodnik opowiadała nam szczegółowo o obiektach znajdujących się na terenie kompleksu. Niektóre ciekawostki były wyjątkowo zaskakujące. Kto by przypuszczał, że w Białym Domku mieszkał przez pewien czas król Francji Ludwik XVIII, a Pałac Myślewicki był siedzibą dyplomaty Bolesława Wieniawy-Długoszowskiego, znanego w całej II Rzeczypospolitej z awanturniczego trybu życia? Dowiedzieliśmy się również, że studenci Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego zajmują się badaniami etologicznymi parkowych wiewiórek i dlatego niektóre z gryzoni mają na szyjach założone nadajniki. Wycieczka bardzo nam się podobała, a zdobyte wiadomości na pewno pozostaną nam w pamięci na długie lata.

Marek Morawski, IIa

Wycieczki

2awilanow

Pałac w Wilanowie, rezydencja króla Jana III Sobieskiego, jest architektonicznym arcydziełem polskiego baroku. Mogła się o tym przekonać klasa II a podczas wycieczki do Wilanowa 30 października 2019 roku. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od krótkiego przypomnienia znaczenia słowa „barok”- w języku portugalskim „barroco” oznacza perłę o dziwnym, nieregularnym kształcie. Następnie z pomocą przewodnika poznawaliśmy XVII-wieczne dzieła sztuki obecne w pałacu. Przepych, który bił z każdego zakątka budynku, był oszałamiający. Zobaczyliśmy monumentalny pomnik konny króla Jana III wzniesiony dla uczczenia jego zwycięstwa w bitwie pod Wiedniem, liczne obrazy pełne symboliki i nawiązań do mitologii - w tym portrety Sobieskiego i jego żony Marii Kazimiery, a także kolekcję rzeźb i waz antycznych zgromadzonych w XVIII wieku przez Stanisława Kostkę Potockiego. Dowiedzieliśmy się wiele o zwyczajach panujących wśród szlachty sarmackiej - między innymi o ich słynnej gościnności, według której zasad wystrój rezydencji był zmieniany przed przyjazdem gości, żeby ci czuli się ważni i wyróżnieni przez gospodarza. Zajrzeliśmy przez okna do zadbanych, charakteryzujących się regularną kompozycją ogrodów w stylu francuskim. Wycieczka była dla każdego bardzo miłym przeżyciem i zarazem świetną okazją do utrwalenia wiadomości o baroku.

Marek Morawski, IIa

Wycieczki

29 października 2019 roku, po lekcjach szkolnych, klasa Icg pojechała na wycieczkę do Planetarium „Niebo Kopernika”. Uczestniczyliśmy tam w pokazie na żywo pt. „Rejs po niebie”. Oglądając wyświetlany na kopule obraz nieba nocą, słuchaliśmy wykładu naukowca. Na początku dowiedzieliśmy się, czym jest zjawisko zanieczyszczenia światłem i dlaczego wpływa ono niekorzystnie na obserwacje gwiazd w dużych miastach. Odbyliśmy więc podróż w czasie do Starożytnej Grecji, aby bez przeszkód oglądać niebo. Wykładowca opowiedział nam historie takich gwiazdozbiorów jak Erydanu (rzeka w Hadesie) czy Wężownika (dziś jest uznawany przez niektórych za trzynasty znak zodiaku). Dowiedzieliśmy się również, że Grecy z gwiazdami ściśle wiązali mity oraz widzieli w gwiazdach liczne postacie mitologiczne. Następnie odwiedziliśmy Cywilizację Majów. Majowie na podstawie zaobserwowanych gwiazd potrafili przewidzieć niektóre zjawiska na ziemi, np. porę deszczową i suchą. Prowadzący przedstawił nam, jak powstał system znaków zodiaku - Majowie zaobserwowali na tle jakich gwiazdozbiorów przemieszcza się słońce w ciągu roku. Aby podsumować pokaz, przenieśliśmy się do czasów współczesnych. Dowiedzieliśmy się, jak znaleźć na niebie takie gwiazdozbiory jak: Wielki Wóz, Mały Wóz i Orion oraz jak rozpoznać Gwiazdę Polarną, Syriusza i Krzyż Południa. Później zobaczyliśmy oficjalny podział nieba na obszary poszczególnych gwiazdozbiorów. Pod koniec odbyliśmy podróż w kosmos, aby zobaczyć gwiazdozbiory z innej perspektywy. Było to niesamowite zwieńczenie wykładu i ta część wywarła na nas największe wrażenie. Pokaz poszerzył nasze pojęcie o kosmosie i gwiazdach, ale także wiedzę ogólną.

 

Elżbieta Zyskowska kl. I cg

Wycieczki

73482870 771501579957507 2560406180409114624 n

Dnia 23 października o 6 rano wyjechaliśmy - jak maturzyści każdego roku - na pielgrzymkę do Częstochowy. Bazylikę zastaliśmy wypełnioną po brzegi maturzystami z różnych szkół. Wysłuchaliśmy świadectw księży, a następnie uczestniczyliśmy w Mszy Świętej. Zaraz po modlitwie i przejściu na kolanach wokół świętej ikony w kaplicy w intencji dobry wyników naszych matur, ruszyliśmy w drogę powrotną.

Na większości z nas pielgrzymka zrobiła ogromne wrażenie, gdyż Jasna Góra to ważne miejsce, charakteryzujące się szczególnym nastrojem i klimatem.

Zofia Wróblewska IIID

Wycieczki

1cgmuzeumnarodowe

W dniu 23 października 2019 r. uczniowie klasy 1cg odwiedzili Muzeum Narodowe, aby doskonalić umiejętność opisywania dzieł sztuki. Wzięliśmy udział w lekcji pt. Język sztuki dla średniozaawansowanych, podczas której nauczyliśmy się definiować i określać pojęcia takie jak: perspektywa, kompozycja czy światłocień. Grupowo pozowaliśmy do fotografii, udając znane nam obrazy. Podczas wyjaśniania zagadnień, oglądaliśmy eksponaty, m.in. Widok Warszawy z tarasu Zamku Królewskiego Canaletta oraz wszystkim nam dobrze znaną Bitwę pod Grunwaldem Jana Matejki. Wycieczkę zapamiętamy na długo, a zdobytą wiedzę wykorzystamy na lekcjach języka polskiego i wiedzy o kulturze.

Kinga Szczęsna, kl. I CG

Wycieczki

rajgród2019

W dniach 10 - 13.09.2019 r. odbył się wyjazd integracyjny klas pierwszych po gimnazjum. We wtorek rano uczniowie wraz z nauczycielami wyruszyli w kierunku Rajgrodu.
Pierwszego dnia odwiedziliśmy Biebrzański Park Narodowy - największy park narodowy w Polsce. Podczas warsztatów dowiedzieliśmy się m.in. jak powstaje torf i ile gatunków zwierząt występuje na terenach biebrzańskich bagien. Później udaliśmy się do Muzeum Wilka, gdzie mieliśmy możliwość poszerzyć swoją wiedzę na temat zachowań, zwyczajów i upodobań wilków.
Na środę zaplanowany był spływ kajakowy Czarną Hańczą, podczas którego mogliśmy podziwiać krajobrazy Suwalszczyzny. Po powrocie do ośrodka mieliśmy okazję do lepszego poznania się podczas zajęć integracyjnych.
Kolejnego dnia udaliśmy się do Sejn, gdzie wysłuchaliśmy wykładu na temat wielokulturowości ziemi sejneńskiej. Odwiedziliśmy Białą Synagogę oraz dworek znanego polskiego noblisty - Czesława Miłosza w Krasnogrudzie. Wieczorem wszyscy uczniowie uczestniczyli w ognisku, podczas którego musieli zaprezentować własną klasę. Była to wspaniała okazja do poznania kolegów i koleżanek z innych klas.
Ostatnim punktem naszej wycieczki był Tykocin. W tamtejszej synagodze odbyliśmy lekcję muzealną, dotyczącą kultury żydowskiej. Później wzięliśmy udział w grze terenowej, podczas której mieliśmy okazję do zwiedzenia miasteczka.
Do Warszawy wracaliśmy w wyśmienitych humorach. Myślę, że wycieczka na długo pozostanie w naszej pamięci.   

Julia Gomulska 1cg

Wycieczki

[ZDJĘCIA PONIŻEJ, UKRYTE W ZWIĄZKU Z TEMATEM WYSTAWY]

Dnia 18.12 klasa II A pod opieką pana profesora Michała Janowskiego uczestniczyła w wycieczce do Pałacu Kultury i Nauki, której celem było zwiedzanie wystawy "Body Worlds and The Cycle of Life". Ta imponująca wystawa, o niezwykle edukacyjnym charakterze, wywarła na nas ogromne wrażenie. Mieliśmy możliwość poznania zmian zachodzących w ludzkim ciele - od poczęcia, poprzez okres niemowlęcy, aż po jesień życia. Wszystkie eksponaty, które mieliśmy okazję podziwiać, są autentycznymi ludzkimi ciałami. Ciała te pochodzą od dawców, którzy za życia zgodzili się je przekazać na rzecz Instytutu Plastynacji. Wystawa zmusiła nas do głębszej refleksji o potrzebie dbania o zdrowie i humanitaryzmu. Ta wycieczka na pewno zostanie w naszej pamięci na długi czas.

-Karolina Kucharska, IIA

Wycieczki

widoki na wyzwolenie

Dnia 13.02.2018r. klasa IB uczestniczyła w zajęciach z cyklu prowadzonego przez Muzeum Narodowe. Tematem minionego spotkania było Widoki na wyzwolenie - na styku sztuki i idei. 
Cała lekcja muzealna została wykorzystana na omówienie zagadnienia patriotyzmu w sztuce malarskiej od czasu III rozbioru Rzeczpospolitej Obojga Narodów,począwszy od Jana Matejki, który to rozpoczął wyżej wymieniony temat i przekazał swoje poglądy uczniom, do których to należeli między innymi Stanisław Wyspiański i Jacek Malczewski.
Spotkanie płynnie lawirowało wśród dziejów polskiego malarstwa patriotycznego. Prowadzący zręcznie przechodzili do kolejnych kwestii, co podtrzymywało istotę ich ciągłości i nierozerwalności w historii. Swoją ciekawością i strukturą nie pozwalało na ani na chwilę odejścia myślami od rozważanych zagadnień.
Omówionym zagadnieniom romantyzmu (bo w tym duchu tworzył Matejko), Młodej Polski i Polski XX wieku w sztuce i literaturze, oprócz obrazom takim jak Pałuby na Plantach tańczące Wyspiańskiego, czy Autobus Wojciecha Linke, towarzyszyły inscenizacje, wykonywane przez prowadzących spotkanie. Warto zaznaczyć, że swoje kwestie znali na pamięć, wykazywali się perfekcyjną dykcją i intonacją, więc nie będzie zdziwieniem, gdy zaznaczę, że na co dzień pracują oni jako aktorzy teatralni. Na pozytyw wychylało się także zaangażowanie uczniów w niektóre z tych inscenizacji, by i oni mogli wczuć się lepiej w role chociażby Panny Młodej czy rycerza z Wesela.
Była to już druga lekcja muzealna IB w tym miejscu. Zaskoczeni jej innym sposobem prowadzenia niż poprzedniej, z ochotą myślą o następnych spotkaniach w Muzeum Narodowym, zastanawiając się nad ich tematyką, gdyż ta prezentowana tutaj, jest trudna do odgadnięcia, przez jej stosunkową rzadkość występowania na innych tego typu zajęciach.

Wycieczki

received 1845457342412591

Człowieczeństwo spełnia się nie tylko w cierpieniu, ale także we współczuciu, miłosierdziu i miłości. Słowa te idealnie opisują sens spektaklu pt.Dziady-Widma na który  profesor Wawrzyniak udała się wraz ze swoimi wychowankami z klasy 1B, dnia 31 stycznia bieżącego roku. Przedstawienie odbyło się na deskach Teatru Królewskiego Starej Oranżerii w Łazienkach Królewskich o godzinie 19.
    Dziady-Widma to spektakl dramatyczny z tekstem II części Dziadów A. Mickiewicza z muzyką Widm St. Moniuszki w inscenizacji i reżyserii Ryszarda Peryta.Za kierownictwo muzyczne odpowiadał i dyrygował Tadeusz Karolak. Autorem kostiumów i rekwizytów była Marlena Skoneczko. W obsadzie między innymi: Ryszard Peryt, Andrzej Klimczak, Sławomir Jurczak i Anastazja Marusiak.Wystąpił też chór i orkiestra Polskiej Opery Królewskiej.
    Występ bardzo nam przypadł do gustu, poruszył nasze odczucia, a aktorzy dostali oklaski na stojąco. Wszyscy docenili piękno wykonania, a pieśni jeszcze na długo potem rozbrzmiewały w naszych umysłach. Polecamy ten niesamowity spektakl każdemu kto jest wrażliwy na piękno sztuki.


Są dziwy w niebie i na ziemi, o których  ani śniło się waszym filozofom.  William Shakespeare.